IDG lanceert Macworld.nl voor alle Apple fans

24 november 2009, 06:45

{title}

IDG Nederland lanceert vandaag Macworldnl, een site voor Apple fans. In de jaren ’90 gaf IDG dezelfde titel in Nederland uit in print, in de VS en de UK is Macworld nog steeds een begrip voor Apple-fanaten. De nieuwe MacWorld.nl, zo meldt het kekke pressdoc, bundelt artikelen en reviews van IDG-redacteuren met gerelateerde video, foto’s, lijstjes en headlines van derden. In de komende maanden worden daar nieuwe features aan toegevoegd. “Apple is nu eenmaal ‘hotter’ dan ooit,” zegt Jeroen Jonker Roelants, uitgever bij IDG.

Binnen IDG Nederland was men al langer van plan om het merk Macworld weer nieuw leven in te blazen. Dat gebeurt nu, en in het persbericht wordt veel aandacht besteed aan de techniek waarmee dat handen en voeten gegeven wordt (dat men Apple-nieuws wil eten wordt, niet onterecht, als feit aangenomen): CouchDB.

CouchDB

Om MacWorld technisch te realiseren is gebruik gemaakt van CouchDB, een relatief nieuw database systeem uit de Apache stal. “CouchDB fungeert als een schil over onze huidige databases heen. Een van de mogelijkheden die dat biedt, is dat we snel op basis van trefwoorden bestaande IDG-content kunnen bundelen voor heel specifieke doelgroepgerichte websites,” zegt senior webdeveloper Sander van de Graaf van IDG. “Gecombineerd met de voordelen die we halen uit het ontwikkelen met Zend Framework, betekent dit dat we in relatief korte tijd en tegen relatief lage kosten nieuwe sites kunnen opzetten”.

Efficiency

Geen centjes dus voor een full colour print editie, wél voor een tegen lage kosten in elkaar te draaien website over Apple. De voordelen schuilen voor IDG met name in efficiency en schaalbaarheid. “Mochten we morgen een site rond een actueel thema als Windows 7 of Green IT willen lanceren, dan kan dat. Content hebben we in huis,” zegt Jeroen Jonker Roelants. Ook voor adverteerders interessant: “Ook online custom publishing voor adverteerders wordt zo snel te realiseren. We kunnen voor een adverteerder bijvoorbeeld een ‘branded’ website over Cloud Computing creëren.”

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

9 Reacties

    mgvandenbroek

    @Danny: Aangepast!


    24 november 2009 om 07:18
    Jorrit

    Wel veel Engels en Nederlands gemixt. Is dit de bedoeling of komt het doordat de website pas zo jong is? Verder ziet de website er veelbelovend uit, al bevat de content slider veel Engelse content met een externe link en allemaal hetzelfde plaatje!

    Ik hou macworld.nl zeker in de gaten, maar ik weet niet of de website voor mij al iPhone gebruiker de huidige nummer 1 (iphoneclub.nl) kan verslaan.


    24 november 2009 om 08:57
    Jeroen Jonker Roelants

    @Jorrit: het klopt dat er veel Engelse content tussen zit, van onder andere onze Engelstalige zuster-sites, maar bijvoorbeeld ook van MacRumors.com. Onze ervaring is dat onze sitebezoekers vandaag de dag makkelijk overschakelen van Nederlands naar Engels.

    En iPhoneclub verslaan is bepaald niet ons doel, we linken er juist naar door. MacWorld’s artikelen gaan over Apple in de brede zin, meer dan alleen iPhone. Dus blijf bij je nummer 1 en hou ook ons in gaten : )


    24 november 2009 om 09:10
    Jorrit

    @Jeroen: leuk dat je nog even reageert.

    Ik denk inderdaad ook dat je doelgroep wel een aardig woordje Engels spreekt (leest…). Het viel me op dus vroeg ik ernaar. Een groot deel van de bronnen zal inderdaad Engels zijn, maar ligt daar niet juist een kans? Ik kan me voorstellen dat er behoefte is aan oer-Hollands Mac-nieuws. Vertaal die handel. (en ja, dat is monnikenwerk)

    Nogmaals veel succes met de nieuwe website, volgend jaar in de STIR top 10, toch? 😉

    Nog even over couchDB – ik heb natuurlijk dat persbericht even gelezen, maar vraag me toch af hoe jullie dit nou praktisch toepassen. De artikel schrijvers slaan deze op in een soort van algemene database waaruit meerdere websites hun informatie putten op basis van bijvoorbeeld zoekwoorden?

    Word er veel geschreven dat niet direct gepubliceerd word? (jullie hebben het immers over websites lanceren in de toekomst waar dan al content voor klaar ligt) Hoe hou je zicht op de actualiteit van content?


    24 november 2009 om 09:27
    Jeroen Jonker Roelants

    @Jorrit De data wordt automatisch vanuit onze admins doorgevoerd in CouchDB. Daar kunnen we de verschillende content van verschillende bronnen combineren en centraal ontsluiten naar bijvoorbeeld MacWorld.nl. Er ligt dus geen content ‘op de plank’, het gaat om contenthergebruik binnen thematische sites.


    24 november 2009 om 11:02
    jan

    Leuk dat het er is, ga ik zeker in de gaten houden.

    Kleine vormgevings puntjes van kritiek:

    – Vormgeving van de hoofdnavigatie vind ik een slap aftreksel van de ‘echte’ apple site (alleen daar zijn de letters wat mooier vormgegeven).

    – De icoontjes bij ‘nieuwe OSX software’ niet klikbaar, terwijl je (ik iig) dat wel verwacht.

    – Goed dat er een ‘Feedback’ button is, dan wel graag zonder typ fouten: “ontwerpers aanpsreken…”


    24 november 2009 om 14:29
    Jeroen Jonker Roelants

    @jan dank voor je kritiek, we gaan er mee aan de slag. Wat betreft de Feedback-knop: gebruikers kunnen op Uservoice hun feedback geven, inclusief de spelfouten die ze daar bij maken. Daar hebben wij helaas geen invloed op.


    24 november 2009 om 14:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!