Mabel van Oranje op TedXAmsterdam: De vijf succes factoren van echte verandering

20 november 2009, 08:56

{title}

In de technologie en in de entertainment industrie zie duidelijke voorbeelden van veranderingen. TomTom was een doorbraak voor echtparen die ruzie maken over het vinden van de juiste weg. Mabel van Oranje werkt, onder de vlag van haar club The Elders (oud-politici die invloed uitoefenen) aan peacebuilding, aan het verbeteren van mensenrechten, en het bestrijden van armoede. Voor wie het interessant vindt: de vijf elementen van succes om verandering te bereiken, volgns HKH Mabel van Oranje.

Een

Je moet geloven dat het onmogelijke mogelijk is. Je moet een grootse visie van verandering hebben. Je moet geloven dat de verandering echt mogelijk is. Denk aan de val van de Berlijnse muur, of het einde van de Apartheid. Als je die grote droom hebt, moet je pragmatisch zijn.

Twee

Wees pragmatisch. Stap twee stappen vooruit, en een stap terug. Als je kansen ziet, pak ze.

Drie

Als je een verandering wilt bewerkstelligen, heb je veel mensen nodig. En contacten. Overal.

Vier

Leiderschap. Iemand moet de golf van verandering de goede kant op sturen. Iemand moet mensen met zich meekrijgen. Er zijn drie soort leiders. Er zijn formal leaders, informal leaders en former leaders. Niet langer aan de macht zijn betekent dat je niet herkozen hoeft te worden en dus de luxe hebt om jezelf impopulaire te maken én de waarheid te vertellen.

Vijf

Geduld. We leven nu in een samenleving van instant satisfaction. Als iets kapot gaat, zegt Mabel, dan vervangen we het direct en gooien we het oude weg. De verandering waar ik aan werk, zegt Mabel, gebeurt niet van de ene op de andere dag. We onderschatten wat er op lange termijn mogelijk is. Denk aan alle jaren dat Mandela in de gevangenis moest doorbrengen om zijn land eindelijk vrij te zien worden.

Foto: TEDxAmsterdam. CC Caroline van Oosten de Boer.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

9 Reacties

    Sjaak

    Was dit zo boeiend?


    20 november 2009 om 10:45
    mgvandenbroek

    @Sjaak: Jazeker 😉 YES. YOU. CAN.


    20 november 2009 om 10:49
    Obama

    YES. WE.ekend !


    20 november 2009 om 13:50
    media

    Ik was absoluut positief verrast door de presentatie van Mabel. Inhoudelijk niet wereldschokkend, maar een zeer gepassioneerd en krachtige presentatie. Top!


    20 november 2009 om 20:09
    Klaas Bruinsma

    Ik wist al langer dat Mabel inhoudelijk niet veel voorstelde, maar oei zo passioneel 🙂


    22 november 2009 om 07:45
    media

    @Klaas 😉


    22 november 2009 om 09:04
    Hilda

    Hoe onze daden onze werkelijkheid creëren… en hoe we die kunnen veranderen (P.M. Senge)

    Het betoog van Mabel lijkt sterk op de visie van deze auteur, die inmiddels bijna twintig jaar oud is, en nog steeds actueel.

    1. gemeenschappelijke visie (stap een van Mabel)

    2. teamleren (stap drie van Mabel)

    3. mentale modellen

    4. persoonlijk meesterschap

    5. systeemdenken is vooral gericht op lange termijn (stap vijf van Mabel)

    Tot slot besteedt Senge veel aandacht aan leiderschap (stap vier van Mabel)


    25 november 2009 om 14:03
    Marga Groot Zwaaftink

    Ik was er helaas niet live bij maar vond haar presentatie ook van het beeld af spatten. Hier staat een vrouw die met passie (en dat is volgens mij waardoor je zaken bereik) spreekt en de zaal weet te boeien.


    25 november 2009 om 19:09

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!