Independer.nl opnieuw favoriet voor autoverzekering

19 november 2009, 07:06

WUA! voerde in oktober de tweede meting uit van de Web Performance Scan naar autoverzekeringen. Net als in het onderzoek zes maanden eerder wezen de respondenten Independer.nl aan als beste website om de autoverzekering bij af te sluiten. Verder kent de top drie met AllSecur en Ditzo twee nieuwkomers, die de resultaten, ten opzichte van de vorige meting, flink veranderd hebben. De drie best presterende verzekeraars wisten nu ruim 50% van de respondenten voor zich te winnen.

Independer.nl wederom de beste

Net als bij de eerste meting werd de website van Independer.nl door iets meer dan de helft van de respondenten gevonden. Ook de nieuwe groep respondenten prijst Independer.nl om de goede gebruiksvriendelijkheid en hoge informatiewaarde. Met een 6,8 behaalt de website een iets hogere Web Performance Score. Een half jaar geleden was de gemiddelde score van de drie beste websites een 6,1, dit is gestegen naar een 6,4. De relatieve voorsprong van Independer.nl is in de afgelopen periode afgenomen. Zo wees tijdens de eerste meting 25% van de respondenten Independer.nl aan als favoriete website, maar mede vanwege de opkomst van AllSecur en Ditzo is dit tot 20% gedaald. Toch heeft Independer.nl de toppositie door een kleine vooruitgang weten te behouden.

AllSecur grootste stijger

Sinds de eerste Web Performance Scan heeft AllSecur de grootste stap in de eindlijst gemaakt. Bij de vorige meting eindigde AllSecur nog als achtste, ditmaal nestelt de verzekeraar zich op de tweede plaats. De website werd bijna twee keer zo vaak gevonden (47,5% om 25%), maar behaalt lagere scores voor deelaspecten als informatiewaarde en vormgeving. Toch maakt AllSecur indruk met de conversie: wat voorkeur betreft deelt het met 20% de eerste plaats met Independer.nl. Als reden geven de respondenten aan dat de prijs-kwaliteitverhouding van de premie schappelijk is en dat de aanbieder betrouwbaar overkomt vanwege de “Beste keuze 2009 award” die van Verzekeringssite.nl werd ontvangen.

Derde plaats voor Ditzo

Ook verzekeraar Ditzo deed het nadrukkelijk beter in de tweede meting van het onderzoek. Op bijna alle deelaspecten worden betere scores behaald, waardoor de zesde plaats van zes maanden eerder voor een podiumplaats wordt ingeruild. Opnieuw werd de website door de helft van de respondenten gevonden, maar in de conversie is aardige stijging te constateren. Ditzo wordt door 12,5% van de respondenten als favoriet aangewezen, terwijl dit percentage een half jaar eerder met 5% nog een stuk lager lag. ‘Een website waarbij je binnen acht klikken een verzekering hebt afgesloten’, beschreef een respondent het gebruiksgemak van de website.

{title}

Verschuivingen

ING en Rabobank werden bij de eerste meting niet vaak genoeg gevonden om een representatieve Web Performance Score te berekenen. Ditmaal zijn beide wel in de ranglijst opgenomen, maar presteerden zij nog steeds niet goed genoeg om in het rijtje van beste drie websites te genoemd te worden. Bij Rabobank.nl haakt ruim een derde van de bezoekers direct na de eerste indruk af en geen van de respondenten wijst ING of Rabobank aan als favoriete website.

Opvallende dalers ten opzichte van het eerste onderzoek zijn OHRA en FBTO dalen. Vooral FBTO kent een sterk verslechterde vindbaarheid en beide websites kregen lagere scores voor vormgeving. Positief is echter een significante verbetering in gebruiksvriendelijkheid bij zowel OHRA als FBTO.

{title}

Onderzoeksopzet

Veertig respondenten tussen de 20 en 48 jaar oud namen deel aan de Web Performance Scan. Ze kregen de volgende casus voorgelegd: ‘Je hebt een nieuwe Opel Corsa gekocht, je eerste auto. Ga op het internet op zoek naar een voordelige all risk verzekering.’ De hierop volgende online oriëntatie werd vervolgens geheel aan de deelnemers overgelaten. Tijdens de anderhalf uur durende zoektocht legde WUA! het zoekgedrag en de opgedane indrukken vast, en berekende aan de hand hiervan de Web Performance Scores. Tijdens het onderzoek werden 60 verschillende websites bezocht, resulterend in 238 individuele beoordelingen.

Van de 60 partijen die tijdens het onderzoek gevonden zijn, zijn de volgende vijftien websites(op alfabetische volgorde) in de Web Performance Scan opgenomen: AEGON, ANWB, Centraalbeheer, Degoedkoopsteautoverzekeringspolis.nl, Denationaleautoverzekering.nl, FBTO, Goudse, HEMA, ING, Interpolis, Netpolis, OHRA, Rabobank, Univé, Verzekeringssite.nl.

Conclusie

Independer.nl heeft de titel met succes verdedigd, maar ziet de concurrentie dichterbij komen. Zo moet de eerste plaats wat uiteindelijke voorkeur betreft al gedeeld worden met AllSecur, dat aan een heuse opmars bezig lijkt te zijn. Beide websites weten 20% van de respondenten aan zich te binden en zijn daarmee aan elkaar gewaagd. Verdere concurrentie is er van Ditzo, al heeft deze verzekeraar nog geen vergelijkbare scores op deelaspecten als gebruiksvriendelijkheid en voorkeur. De algehele verbetering van Ditzo binnen deze Web Performance Score suggereert echter dat het bij de volgende meting misschien ook kan meedoen om de eerste plaats. Met z’n drieën pakken deze verzekeraars meer dan vijftig procent van de markt en laten niet veel over voor de overige 53 partijen. Aanbieders van producten en diensten moeten er voortdurend op letten dat ze niet worden achterhaald door de concurrentie of er juist voor zorgen dat ze zelf het marktleiderschap overnemen. De vraag wat de klant zoekt en belangrijk vindt, staat daarbij centraal en zal altijd op een gedetailleerde manier beantwoord moeten worden. De partij die vervolgens het best met deze antwoorden aan de slag gaat, zal zich de beste van het web mogen noemen, al is het maar voor even.

Klaas Kroezen
Directeur bij WUA B.V.

Klaas Kroezen is sinds 1999 actief als internetondernemer. Samen met zijn broer Henk Kroezen is hij oprichter van WUA: de wereldwijde marktleider in Digital Experience Benchmarking.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Marniks

    Wij van Autoverzekering Vergelijk zien hoe gebruikers via een overzicht waar alle aanbieders van autoverzekeringen onder elkaar staan goed werkt. Het verbaast me dan hoe independer heeft gewonnen terwijl je vaak eerst uitreken pagina’s voorgeschoteld krijgt. Wel een grotehandige site met veel informatie.


    13 maart 2010 om 20:14
    Peter

    Ik vind het veel gemakkelijk om hier je Autoverzekeirng te vergelijken, is veel sneller en veel minder onzin gegevens.


    12 oktober 2010 om 13:15
    Henk

    Autoverzekeringen vergelijken doe ik toch eerder op andere websites. Vind bovenstaande websites nooit echt duidelijk.. veel informatie ontbreekt. Persoonlijk lees ik liever meer informatie, en daarna pas een premie berekenen.


    18 november 2010 om 11:18
    Mike

    Autoverzekering Vergelijken op Independer is niet helemaal zo onfhankelijk als zij beweren…maar goed als je eenmaal groot bent, dan heb je daar maling aan uiteraard.


    4 februari 2011 om 11:39
    mgvandenbroek

    Zo….. even de spamlinks eruit gehaald. Wie een interessantere opmerking heeft van meer dan een regel die ontopic is en die wel toegevoegde waarde heeft voor de lezers hier op Marketingfacts mag zijn link houden.


    4 februari 2011 om 11:45

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!