Sponsorcongres 2009: Dubbelinterview Cor Hospes en Gijsbregt Brouwer

12 november 2009, 08:06

{title}Het Sponsorcongres 2009 gaat volgende week van start in Hotel Krasnapolsky in Amsterdam. Het thema dit jaar is: ‘Exploding Ideas’. Eén van de keynotes wordt verzorgd door Cor Hospes, Gijsbregt Brouwer tekent voor één van de parallelsessies (zie hier het programma, hier inschrijven). Hieronder een dubbelinterview tussen en met beide heren. Hospes ondervraagt Brouwer over Sport 2.0, Brouwer voelt Hospes aan de tand over sportmarketeers die misschien ook ‘schijterds’ zijn. Brouwer: “Sport gaat de weg op van de muziek. Een doodlopend pad zonder goede revenues, omdat er niet naar de klant geluisterd wordt.” Hospes: “Ik geloof wel dat RTV-campagnes veel meer additioneel zullen zijn ipv leading”. Lees het hele interview hieronder:

{title}

Cor Hospes aan Gijsbregt Brouwer

Wat is sport 0.0, sport 1.0 en sport 2.0. En wat is sport 3.0

Brouwer: “Sport 0.0 is puur geld geven, één kant uit (maecanaat). Sport 1.0 is alleen boarding & signage (focus op zenden/push). Sport 2.0 is de verbetering van de sportbeleving door mobiel en internet (met nadruk op sociale interactie). Sport 3.0 is de connected sports lover: smart stadiums, smart clothing, smart interfaces—> sport 2.0 zonder directe interventie van laptop of mobiel.”

Alle 13 Goed in sport. Geef me eens wat goede cases. Een top 3’tje graag…

“Op nummer een heb ik Rabo iTour (creating value). Nummer twee is voor mij Australia FIFA World Cup 2018 bid (social advertising en interactie). Nummer drie is Gregory van der Wiel (microbloggen). Dat is een worst case, hij twittert niet meer.”

Wat kunnen bedrijven van sportmarketing/sport 2.0 leren

“Sport is passie, sport is een belevenis: werk vanuit passie en lever een belevenis.”

Je loopt marathons. Hoe sport 2.0 inzetten bij marathons

“The connected runner: hardlopen terwijl je feedback krijgt tijdens het lopen, via schermen of je mobiel en thuis zijn je prestaties op een persoonlijk dashboard te volgen: snelheid, video, GPS op Google Maps, positie ten opzichte van je vrienden, positie ten opzichte van een eerdere marathon.”

Wat is je key message op het congres en waarom juist die?

“Sponsoring draait om de sportliefhebber en zijn passie: zet die altijd centraal en ga de interactie met hem/haar aan. Stop met alleen zenden en met denken in termen van rechten en instituties. Deze boodschap is van groot belang omdat sport de weg op gaat van de muziek. Een doodlopend pad zonder goede revenues, omdat er niet naar de klant geluisterd wordt.”

{title}

Gijsbregt Brouwer aan Cor Hospes

Sportmarketeers zijn ook marketeers: zijn zij ook schijterds? En heb je voorbeelden daarvan?

Hospes: “Ik ken de sportwereld niet goed genoeg om zomaar even te kunnen vaststellen dat die marketeers ‘ook schijterds’ zijn. In andere branches is dat veelal wel het geval. Dus ik neem aan dat dit in de sportwereld dan ook niet veel anders zal zijn.”

Er zijn 13 online tools voor marketing, sponsoring is steeds meer onderdeel van marketing: welke combi van sponsoring en online tools vind jij het beste?

“Dan kom ik al snel in de wereld van brand-utility terecht. En daarin blijf ik Nike+ een groots voorbeeld vinden. Een bijna gratis tooltje dat dient als enorme promotie van je merk. Zo’n brand utility kun je natuurlijk heel goed als een vorm van sponsoring zien.”

Sport is niet het snelste jongetje van de online klas, maar waar kan online marketing wèl van de sport leren?

“De wil om te winnen.”

Wat vind jij het beste voorbeeld van alle 13 goed in de sport?

“Een goede poging vind ik Teamlink van Amstel. Waar is eigenlijk dat Bavaria Unlimited, en gaan ze het redden in de über conservatieve voetbalwereld. Plus: was er al niet iets Teamlinkachtigs dat ook maar niet van de grond kwam/komt (teamwebs)? De zeilwidget van Delta Lloyd vond ik een goede sportpremière. En drie Chalkbot van Lance Armstroning is samenwerking met, alweer, Nike.”

Vraag via Twitter van @mennourb. Bereik je met sponsoring meer voor je merk dan met een ‘traditionele’ RTV campagne?

“Ik geef een beetje een algemeen antwoord op een wat algemene vraag. Ik geloof wel dat RTV-campagnes veel meer additioneel zullen zijn ipv leading. Tenzij je er met veel bombarie binnen enkele weken een product of dienst bij consumenten in wilt rammen.”

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Rob Rijsenbrij

    Sponsoing kan en mag niet alleen meer geld fourneren zijn in de hoop op resultaat of om er bij te horen. Het moet duidelijk tot iets leiden en dat iest moet goed omschreven zijn. Het gaat dus om activatie en new media kan daar een uitstekend hulpmiddel bij zijn. Zie hier bijvoorbeeld het mobieltje al het verlengstuk van de fan. En dat ook nog eens 1 op 1.. maar wat gebeurt er mee?


    13 november 2009 om 17:26

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!