De oplossing voor online nieuws van Rupert Murdoch: Weg met Google

9 november 2009, 10:36

Vorige week meldde Rupert Murdoch al dat het wat langzamer zou gaan dan gedacht: een betaald hek zetten om de nieuwssites van zijn mega mediabedrijf News Corp. Murdoch gelooft niet in gratis, ook dat heeft hij de wereld al vaker meegedeeld. En nu wil hij ook Google bannen (zie ook: Emerce). Zie onderstaand interview op SkyNews:

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Andrei Westerink

    Persoonlijk vind ik dit een hele interessante ontwikkeling. De algemene gedachte is toch dat als Google (of een zoekmachine) het niet kan vinden dan bereikt je publiek je niet. Blijkbaar is offline toch sterker dan we dachten.

    Al denk ik niet dat Murdoch de boeken in wil gaan als de eerste ‘SEO-Suicider’ ;-).


    9 november 2009 om 11:28
    Matthijs Lok

    Ik ben ook erg benieuwd, al denk ik dat meneer Murdoch het aantal bezoekers dat via een zoekmachine zijn sites bezoekt toch redelijk onderschat.


    9 november 2009 om 11:43
    Bas Helderman

    Uit principe wil ik het niet met m eens zijn, maar toch is het wel een verdomd boeiend onderwerp. Ik ben benieuwd welke grote speler uiteindelijk als eerste de stap gaat maken van gratis naar volledig betaald.

    BTW: ik zag het artikel van Emerce wel op mn RSS, maar leek me niet interessant. Deze headline sprak toch meer aan 😀


    9 november 2009 om 11:45
    Luc van Poelje – NewMarCom.com

    De Wall Str Journal is een niche site die wordt betaald uit de zakken van werkgevers (niche & B2B = $$). Zover waren we al. Het niet indexeerbaar maken van zijn nieuws is inderdaad een eerste intelligente stap als je zijn strategie wil volgen. Wil je een betere kwaliteit product? Dan weet je waar je het kan halen. Maar wie A zegt…. moet nu B zeggen. 😉

    Dus nu nog de betaling. Direct 1 op 1 een transactie verlangen? Lijkt me niet de weg van de minste weerstand. Een model met een gecombineerd aanbod van (informatie) diensten, cross mediaal? Of toch het rendement dat je uit je bestaande relaties (registraties) haalt, beter benutten en optimaliseren. Hij zal zijn business model moeten innoveren en zijn organisatie hierop moeten aanpassen. Dat blijft per definitie lastig voor grote organisaties.


    9 november 2009 om 12:53
    Feeder

    Een mix van gratis en betaalde content heeft volgens mij de meeste kans van slagen. Een goeie merknaam (= voldoende direct traffic) kan Google inruilen voor gratis content (sampling). Eenmaal binnen wordt de bezoeker verleid om te betalen voor aanvullende, premium content.


    9 november 2009 om 14:12
    Raimo

    Ik vind het gezond om eens kritisch naar de bestaande modellen te kijken.. Mooi tijdstip nu zo vlak voor de winter.


    9 november 2009 om 16:33

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!