Weekoverzicht Webanalisten (69): 10 best practices voor succesvol testen

3 november 2009, 09:31

Webanalisten zoeken websiteHet decennium waarin het vooral ging om ‘online meten en weten’ loopt op zijn eind en in plaats daarvan betreden we een nieuw decennium waarin het vooral zal gaan over optimalisatietrajecten. Meten en analyseren zonder te testen is als rijden met alleen een achteruitkijkspiegel. De achteruitkijkspiegel geeft goed zicht op waar je vandaan komt, maar helpt je niet om te beslissen welke kant je nu moet opgaan! Testen gaat een stuk verder dan alleen de implementatie van testsoftware. Online experimenten rusten idealiter op een stevig fundament van een businessvisie, strategie, technologie, slimme medewerkers en werkprocessen. Zonder deze investeringen in mensen en zonder de aandacht aan de organisatorische processen is testen zinloos en zonde van de technologische investering. Egan van Doorn behandelt een door Eric Peterson opgestelde whitepaper, waarin de 10 niet technologische best practices voor succesvolle testorganisaties staan genoemd.

10 best practices voor succesvol testen

De populariteit van online experimenten is de laatste jaren flink toegenomen. Niet in de laatste plaats door de drempelverlaging die de komst van het gratis Google Website Optimizer heeft teweeggebracht. Conversieoptimalisatie en het verbeteren van de online ‘experience’ vindt dan ook steeds meer plaats op basis van een wetenschappelijke (en statistische) aanpak in plaats van onderbuikgevoel. En dat is een goede zaak. Eric Peterson, een van de eerste en bekendste voorvechters van webanalytics constateert een belangrijke trendverschuiving. Het decennium waarin het vooral ging om ‘online meten en weten’ loopt op zijn eind en in plaats daarvan betreden we een nieuw decennium waarin het vooral zal gaan over optimalisatietrajecten. Daarbij zal de organisatie een belangrijke rol gaan spelen. Egan van Doorn behandelt de 10 punten waaraan een testorganisatie moet voldoen uit de whitepaper die Peterson daarover schreef. Lees het volledige artikel op webanalisten.nl.

Verdien jij het om webanalist te zijn?

Dit artikel gaat over geld. Avinash Kaushik bedacht ooit de 90/10 regel. Voor elke 10 euro die wordt geïnvesteerd in webanalytics software zou 90 euro geïnvesteerd moeten worden in mensen die met deze software werken. Een prachtige regel, maar leveren die 90 euro aan mensen en die 10 euro aan software ook meer dan 100 euro op? Een leuke gedachte, vond ik zelf en ik schreef er een artikel over. Lees het artikel op webanalisten.nl.

Wekelijks geeft Webanalisten.nl hier op Marketingfacts.nl een samenvatting van het belangrijkste nieuws op haar website. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze wekelijkse samenvatting van belangrijkste artikelen blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.

Webanalisten.nl is sinds 2008 aanwezig op internet als platform voor online analyse en optimalisatie. Meer dan 40 gastauteurs schrijven wekelijks over hun praktijkervaringen met ons mooie vakgebied. 2 wekelijks wordt hier op marketingfacts.nl een samenvatting van geplaatst.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!