De geheimen van online uitgeven (2): Verdienmodellen

30 oktober 2009, 05:56

Na het eerste artikel over de zeven online uitgeefgeheimen van Mequoda, volgt hier geheim c.q. strategie nummer twee: ‘Choose the right business models’. Een moeilijke opgave, mochten de juiste modellen er überhaupt zijn. De waarde van dit geheim zit ‘m vooral in de busines model-archetypen die worden onderscheiden. Deze archetypen zijn bepaald aan de hand van een tweetal vragen:

  1. Wie betaalt de toegang tot de content, de bezoeker of de adverteerder?
  2. Waar is de bezoeker naar op zoek: content of commercie?

Het is aan de de uitgever te bepalen welke van de onderstaande modellen het best toegepast kunnen worden.

1. Internet Hub

Bij dit model, vrij vertaald ‘de startpagina’, ligt de nadruk op het aantrekken en vasthouden van veel bezoekers Dit gebeurt veelal met gratis informatie waaronder nieuws. Doelstelling is om de bezoekers naar delen van de site of het netwerk te sluizen waar geld verdiend kan worden.

Bijvoorbeeld: FD.nl of Forbes.com

2. Social network

Social network sites zijn portals gebaseerd op ‘user generated content’. Hyves, YouTube, LinkedIn, Twitter, NUjij, etc. Zoals bekend is het verdienmodel bij dit business model meer dan lastig. LinkedIn is hierbij een positieve uitzondering. Menig headhunter maakt gebruik van een betaald abonnement op LinkedIn om detailgegevens van de ‘leden’ te kunnen bekijken.

3. Online magazine

Mequoda gebruikt hier het voorbeeld van MonkeyMagazine om aan te geven wat men met een online magazine bedoelt. Voor de mannelijke lezers een bezoekje waard onder het mom van “dat hoort bij mijn werk”. Het komt neer op de bekende bladerapplicatie die rijkelijk gevuld wordt met content en periodiek in de inbox verschijnt. Naar mijn mening vooral goed inzetbaar als marketingmiddel (Bomvol.com) en mits zeer goed uitgevoerd als advertentiedrager (#5).

4. Search engine

Tja, vertical search. Er is veel over gezegd en geschreven. Het doorzoeken van sites die vooraf door de uitgever zijn geselecteerd. De eerste die me te binnen schiet is ZibbSearch.nl maar ik betwijfel of veel mensen op diezelfde naam waren gekomen. Google is (in Nederland) heer en meester als het om search gaat en ik denk dat we het daar voorlopig maar even bij moeten laten. Een goed alternatief op Google zal eerder uit de technologiehoek komen dan van de kant van uitgevers.

5. Directory

Een veel voorkomend model met als bekendste voorbeeld de Gouden Gids. Bedrijven kunnen zich tegen betaling profileren door bijvoorbeeld een logo of cases te plaatsen. Directories komen vooral voor binnen de vak-en wetenschapuitgeverij, soms opzichzelf staand en soms als onderdeel van een bekende site die veel bezoek trekt. Bijvoorbeeld: MarketingDirectory.nl of Webguide.nl

6. Lead generation

Of het nu gaat om het afsluiten van een ADSL abonnement of het aanschaffen van een nieuwe server, lead generation is ‘all over the internet’ maar bij veel uitgevers nog een blinde vlek. Een mooi voorbeeld vind ik Brandveilig.com waar je in twee klikken een offerte kan aanvragen bij meerdere leveranciers. Het idee is simpel: als uitgever werf je, op wat voor manier dan ook, adressen van potentiele klanten en die verkoop je aan leveranciers. Zo wordt er vaak gratis content aangeboden, bijvoorbeeld in de vorm van ‘white papers’ op IT KnowledgeBase.

7. Classifieds

Mequoda onderscheidt hier vier categorien: retail, directory, employment en service. Het zijn platformen waar vraag en aanbod bij elkaar komen. Voorheen een belangrijke functie van bijvoorbeeld (dag)bladen. Denk aan de Volkskrant die zich de kaas van het brood liet eten door o.a. Nationale Vacaturebank en het wekelijkse ViaVia dat zich liet verrassen door Marktplaats. Ook hier geldt dat er binnen niches nog veel mogelijk is, in dit geval door vraag en aanbod direct online te ‘matchen’.

8. Catalogus

Om een lang verhaal kort te maken: hier wordt een webshop bedoeld. Menig uitgever stort zich heden ten dage op dit model. Simpelweg omdat het werkt. Uitgevers hebben bereik en kunnen dat binnen een online winkel converteren naar aankopen. Dit model laat louter groeicijfers zien, in tegenstelling tot menig ander model. Voorbeelden genoeg, te veel om op te noemen.

9. Boek

“If an author has only one book to sell and has no plans to develop a larger audience by developing an Internet hub based on the contents of their book, they may create a simple book website where users can buy the book and nothing more.” Een landingpagina voor een boek dus. Niet echt een model op zich lijkt me. Na wat zoeken kom ik tot de conclusie dat er weinig boeken zijn met een eigen landingpagina. Wellicht dat de uitgevers de boekhandelaren niet te veel voor de voeten wilen lopen?

10. Event site

Langzaam maar zeker storten uitgevers zich meer en meer op het organiseren van congressen, evenementen, cursussen, workshops en wat dies meer zij. Daar valt vandaag de dag nog geld aan te verdienen, helemaal als er een goed geoptimaliseerde website voor wordt gelanceerd. Programma, locatie, sprekers, presentaties, etc. Deelnemers kunnen voor- en achteraf op de site terecht voor informatie.

Bijvoorbeeld: Lac2009.nl en InCTspiratie.nl

11. Abonnement

Mensen laten betalen voor online content middels een abonnement of in een andere vorm blijkt lastig. De meningen zijn verdeeld over wat er mogelijk is. Ik denk dat het alleen mogelijk is als je echt aantoonbaar toegevoegde waarde biedt waarvoor geen alternatief beschikbaar is. Met algemeen nieuws gaat dat dus niet lukken, maar er zijn zeker methoden te vinden. Ook hier geldt dat er in ‘de niche’ weer kansen liggen.

Bijvoorbeeld: Telecompaper.com en Cementonline.nl

12. Nieuwsbrief website

Met dit model worden sites bedoeld die toegang geven tot oude digitale edities van een printproduct. Het is daarmee min of meer onderdeel van het printproduct alhoewel het ook los verkocht kan worden. Mequoda geeft het voorbeeld van Golfodyssey.com. Een Nederlands voorbeeld weet ik zou gauw niet te noemen.

Tot zover de online business modellen van Mequoda. Opmerkingen en aanvullingen zijn meer dan welkom!

Dit bericht van Taeke Kuyvenhoven verscheen eerder op Publishr, de blogcommunity voor online uitgeven.

Hugo Louter
contentstrateeg/online marketeer bij 2meter1 Analytics

Zelfstandig contentstrateeg, online marketeer en analist. 2meter1: online marketing en analytics voor organisaties met een hart.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Paul Hottinga

    De geheimen? Elke uitgever gebruikt de genoemde verdienmodellen, heb hier niks nieuws tussen zien zitten?

    Zitten de geheimen juist niet in een stapje verder denken dan deze genoemde verdienmodellen?


    30 oktober 2009 om 06:53
    Lieven Lemmens

    http://www.adsfield.com is ook een mooi voorbeeld van het directory model. Het is een opkomende bedrrijfsgids.


    30 oktober 2009 om 06:53
    hugolouter

    Sander, bedankt voor de correctie. Ik heb het aangepast.

    Hugo Louter


    2 november 2009 om 08:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!