KLM en Hyves crowdsourcen met Creative Challenge

26 oktober 2009, 08:21

{title}

Een business class wereldreis voor twee. Dat is de incentive die jongeren (15 – 25, hé das jammer) over de streep moet trekken om mee te doen aan de Creative Challenge, opgezet door KLM en Schiphol samen met Hyves. Jongeren mogen een ‘briljant luchtvaart idee’ achterlaten op Hyves. ‘Weet jij hoe de toekomst van de luchtvaart eruit ziet? Bedenk jij een idee waardoor reizen per vliegtuig nog leuker wordt? Of waarmee we nog meer met minder energie kunnen doen? Doe dan mee aan de Creative Challenge.’

Uitleg Creative Challenge

Op de Hyves-omgeving van de Creative Challenge staat de volgende informatie:

“De Creative Challenge is een open uitdaging aan creatieve jongeren van 15-25 jaar. Wij zijn KLM, Amsterdam Airport Schiphol en Hyves. En wij zijn benieuwd naar jullie ideeën over de toekomst van de luchtvaart. Daarom organiseren we een wedstrijd waarin het beste idee een fantastische wereldreis wint. Met een Round the World ticket voor 2 personen vlieg je letterlijk de wereld over in de luxe World Business Class van KLM. Natuurlijk zijn er meer vliegprijzen te winnen. Daarover lees je meer op deze pagina. Het werkt heel simpel. Je kiest een categorie: Experience, duurzaam of de open categorie waarin alles mag. Dan ga je aan de slag met tekst, beeld of video. Als je klaar bent, zend je je idee in. Dat kan vanaf 26 oktober tot en met 30 november. Daarna kiest een commissie per categorie de 5 leukste ideeën uit en die gaan naar de jury. Onder leiding van kopstukken uit de wereld van design, events, business en reizen beslist die jury wat de drie leukste ideeën zijn. Op 17 december organiseren we een exclusief event waarop we die winnende ideeën belonen met spectaculaire prijzen.”

Ideeën

Vanaf vandaag, 26 oktober, kun je je ideeën insturen. Persoonlijk vind ik het eigenlijk wel jammer dat ik niet meer mee mag doen. Twee ideeen die ik zo snel al zag op de site waren het pimpen van vliegtuigstoelen en het meer ‘connecten’ van vliegtuigpassagiers door overal op Schiphol Wifi aan te bieden en stroomvoorzieningen te maken voor iedere vliegtuigstoel.

Briefing: Experience

Goede input uit een crowdsourcing project krijg je door goede briefings te schrijven. Hieronder de briefing voor de categorie experience, om een indruk te krijgen van de aanpak:

“Reizen doe je niet alleen in het vliegtuig. Een reis begint bij je voordeur en eindigt op je eindbestemming. En je wilt natuurlijk zo aangenaam mogelijk reizen. Je opdracht: leef je in in de reiziger. Bedenk hoe je het vliegveld en het vliegtuig nog aangenamer en nog leuker kunt maken. Denk bijvoorbeeld aan snelheid & efficiëntie voor zakenmensen: zorg dat mensen overal en altijd kunnen werken of sneller van A naar B komen. Laat voor de reiziger vliegveld en vliegtuig aanvoelen als een verlengstuk van het kantoor. Laat iedereen, waar ook ter wereld, op de grond of in de lucht met elkaar in verbinding kunnen komen. Of verwen de reiziger met leuke activiteiten, bijvoorbeeld rond lifestyle. Zorg ervoor dat de kids zich altijd vermaken, waar ze ook zijn. Zo hebben de ouders de handen vrij om even wat anders te doen. Maar wat? Jij mag het zeggen!”

Inspiratie

Bij de categorie duurzaam heeft de “CC beheerder” de volgende tip opgeschreven:

“Weet jij al wat een sustainable disco is? Dat is een dansvloer die de energie van de dansers opvangt en omzet in elektriciteit. Zou dat ook werken op de vaak lange trajecten die reizigers naar de gates op Schiphol moeten lopen?”

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Ron Jansen

    Morgen zijn jullie pas aan de beurt.


    27 oktober 2009 om 01:17
    R.V.Jansen

    Misschien voor u onbekend, maar ik heb jullie bericht via Google alerts ontvangen.

    Daar staat vermeld dat de aanbieding/deelname van kracht is voor mensen van 15 tot 25 jaar van leeftijd. Bereikbaar ben ik wel op het gegeven email adres.

    Hoogachtend, R.V.Jansen


    27 oktober 2009 om 02:25
    Dinie

    Helaas mag ik met mijn leeftijd (55) niet mee doen met de wedstrijd (juist op mijn leeftijd ben je wel aan een wereldreisje toe) maar hét idee is toch niet zo moeilijk te bedenken? In plaats van een megalomaan Schiphol meerdere kleinere vliegvelden verspreidt over het hele land. Kan je ook als je oud bent op vakantie blijven gaan want dat is nu voor velen niet mogelijk want je loopt je doodmoe met die afstanden op Schiphol.

    En ook niet onbelangrijk: laat het roken weer toe want ik zal niet de enige zijn die daarom niet meer vliegt. Vliegen is op zich al stressvol, een sigaret geeft rust en dat heb je nu niet. Je moet er als roker niet aan denken als je vertraging zou hebben.

    Op de toekomst van een verenigd Europa hoop ik dat jullie de wereld steeds kleiner maken en dat het vliegen net zo gewoon wordt dan dat je in de trein stapt.


    18 november 2009 om 19:44

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!