Blogworld 2009: Human Business en een Guinness World Record

26 oktober 2009, 11:17

{title}Social Media is het babystadium definitief ontgroeid. Althans, volgens alle ‘geeks‘ die dit jaar aanwezig waren op Blogworld and New Media Expo in Las Vegas. Meer dan 2.500 bloggers, podcasters, adviseurs en andere New Media fanaten trokken naar Sin City om gedurende drie dagen met elkaar te praten over hun ervaringen met Social en New Media. Meer dan 300 sprekers verzorgden tientallen presentaties en paneldiscussies over diverse New Media onderwerpen. Hierbij een overzicht van de hoogte- en dieptepunten.

Twitter rawks

Twitter was hét onderwerp van Blogworld. In vrijwel elke discussie waar ik bij ben geweest werd er wel over dé trend van 2009 gesproken.‘Twit-lebritites’ zoals Laura Fitton (@Pistachio), Robert Scoble (@scobleizer) en Aaron Strout (@aaronstrout) lichtte hun passie voor microblogging toe. “Het verbindt mensen met elkaar en haalt ze uit hun isolement”, volgens Laura. En het gaat niet zozeer om de twitteraar zelf, of om de hoeveelheid volgers die je hebt, het gaat om de informatie die je deelt. Mensen zijn gemaakt om sociaal met elkaar te zijn, ook in hun professionele leven. Het is daarom belangrijk dat je je omgeeft met mensen die je inspireren. Twitter is daar een uniek instrument voor, aldus de auteur van ‘Twitter for dummies’.

Guinness World Record?

Over Twitter gesproken, dankzij de microbloggersite werd er tijdens Blogworld een wereldrecord gevestigd: het hoogst aantal tweets met een ‘hashtag’ (#) binnen 24 uur. Aan het begin van het evenement werd gevraagd of men iedere tweet de vermelding #beatcancer wilde meegeven. En afgelopen maandag werd het record bevestigd door Guinness World Record: in totaal waren er 209,771 tweets met #beatcancer. Met het behalen van dit record werd door eBay/PayPal en MillerCoors tevens een een bedrag van $70,000 gedoneerd aan vier non-profit organisaties die zich inzetten voor de bestrijding van kanker (Spirit Jump, Bright Pink, Alex’s Lemonade en Stand UP 2 Cancer). De campagne duurt nog altijd voort, donaties zijn mogelijk via Beatcancereverywhere.com.

{title}

Shoe4Africa

Dat was niet het enige wat eBay/PayPal bijdroeg aan het goede doel. De gehele stand was eraan gewijd. Eén daarvan was Shoe4Africa, een non-profit organisatie wat streeft naar ‘empowerment through sports and education, creating unique health initiatives, and promoting AIDS awareness’. Belangrijkste project op dit moment is d opriching van een kinderziekenhuis in Kenya. Dit moet het eerste openbare ziekenhuis in Kenya worden en tegelijkertijd het grootste kinderziekenhuis in Afrika. Het project wordt ondersteund door Anthony Edwards (je weet wel, ‘Goose’ uit Top gun), welke deel uitmaakte van het ‘Celebrities panel’ tijdens een van de keynotes. Alhoewel nog niet erg ‘social media active’ Edwards begrijpt wel dat hij een verschil kan maken met zijn reputatie voor Shoes4Africa door zich te gaan begeven in de ‘Social media space’ en zo een groot publiek te bereiken voor dit goede doel. Vandaar een première tijdens Blogworld: Anthony Edwards verloor hier zijn ‘Twitterginity’ en schreef hier zijn eerste tweet. Anthony is te volgen via @anthonyedwards4. We hadden een interview met hem wat hier binnenkort gepubliceerd wordt.

Holland op zijn breedst

En natuurlijk liepen we Vincent Everts tegen het lijf. Vincent was hier om yubby.com te promoten, een video-aggregator welke video’s verzamelt van meer dan 30 verschillende video-sites. Ook wel bekend als Dik.nl, maar om internationaal te kunnen gaan is deze naam natuurlijk niet echt goed te gebruiken (hoewel, met zijn ‘schijt-aan-alles’ houding had het natuurlijk wel het proberen waard geweest). Dat Vincent niet onopgemerkt bleef bleek wel tijdens de afsluitende keynote, toen Guy Kawasaki vroeg wie er nog nooit gehoord had van ‘Jenny the Blogess’. Ala een van de weinigen stak Vincent zijn hand op, waarna Guy Kawasaki zei: ‘oh, that’s that guy in the white suit’. We spraken Vincent uitgebreider waarover later meer.

Chris Brogan

Als er een Social Media goeroe is die de status van een rockster aan het benaderen is, dan is het Chris Brogan. En dat zonder naast zijn schoenen te lopen. Volgens mij is hij de meest vermeldde, meest ge-quote, ge-RTweette en gewaardeerde spreker van Blogworld. En om eerlijk te zijn, Chris is een zeer aimabele figuur maar bovenal een een visionair en een gerespecteerd expert. Zijn keynote aan het einde van Dag 1 was voor mij de meest inspirerende presentatie van het evenement. ‘Laten we stoppen met elkaar schouderklopjes te geven met hoe bijzonder we zijn, maar laten we nu echt aan de slag gaan. Er is zoveel te doen buiten.’ En hij heeft gelijk. Social Media is het babystadium voorbij. Hoe leuk het pionieren ook was, die tijd lijkt voorbij. Social Media begint echt ‘business’ te worden. Sterker nog, volgens hem moeten we niet meer van Social Media spreken, maar meer van Human Business. Ook met Chris hadden we een interview wat we later nog publiceren. De belangrijkste conclusies van zijn keynote zijn hier te vinden. De keynote kan hier in zijn geheel worden bekeken (samen met alle andere keynotes).

Trend voor 2010

Op de beursvloer waren meerdere bedrijven gericht op het aggregeren van content. We spraken eerder al over yubby.com maar er was meer dan het aggregeren van video. Zemanta is een applicatie dat je helpt zoeken naar content gerelateerd aan je blogpost. Terwijl je aan het schrijven bent kijkt Zemanta als het ware mee over je schouder en geeft tips en advies. Het analyseert je artikel, suggereeert keywords en gerelateerde artikelen. Zemanta helpt je blog zichtbaarder te maken en daardoor meer traffic te genereren.? Regator gaat nog verder in zijn aggregatie. Er is op dit moment een enorme hoeveelheid content beschikbaar in de blogosphere. Regator selecteert de beste blogs organiseert deze zodanig dat je eenvoudig de kwalitatief hoge informatie kunt vinden die je nodig hebt. Deze selectie wordt in dit geval niet gedaan door een slim algorithme, maar door een redactie. Ja, inderdaad, oud vertrouwd handwerk door echte mensen die het web afstruinen naar content. Regator besluit dus wat goed is en wat niet. Hiervoor gebruikt ze criteria als regelmatige updates, onderwerp, kwaliteit van schrijven, originaliteit en hoe geweldig je blog is. Vooral dit laatste is nogal vaag en subjectief, maar dat geeft Regator ook zelf toe. Blijkbaar heeft de redactie het druk, want voorlopig staat er een stop op de blognominaties. Nog even geduld hebben dus als je zelf vindt dat je een ‘awesome’ blog hebt.?Content is king, dat wisten we al. Maar de juiste content vnden wordt steeds moeilijker in het New Media universum. Aggregatie is daardoor hard nodig en daarom onze voorspelling dat aggregatie de trend van 2010 wordt.

Value for money

Was het alleen maar hallelujah in Sin City? Nee, zeker niet. Een congres als deze heeft verschillende tracks en helaas zijn er momenten waarbij het moeilijk kiezen is. Ten tijde van de New media Expo in 2007 en 2008 kregen we kort na afloop van het evenement toegang tot de audio opnames van alle sessies. Waarbij je dus toch de presentatie skunt horen die je tijdens het congres gemist had. Value for money, toch? Helaas, dat is bij Bogworld toch even anders. Voor ‘slechts’ $14,95 kun je de audio van een sessie kopen. Ik voel me daar toch een beetje bekocht en niet geheel passen in de ‘Social Media’ gedachte. Natuurlijk kun je de sessies ‘monetizen’, maar om dat nou over de ruggen van de deelnemers van je evenement te doen. misschien moet organisator Rick Calvert toch nog even een telefoontje plegen met Tim en Emile Bourquin, voormalig organisatoren van New Media Expo.?Wat ook teleurstellend was, was dat er vrijwel geen aandacht was voor het gebruik van Nieuwe Media voor interne communicatie, iets wat volgens ons een belangrijke manier is voor organisaties om er bekend mee te raken. Je experimenteert, krijgt daardoor ervaring, wat goed is indien je er later mee naar buiten treedt, en je verbeterd je interne communicatie, iets wat vaak onderontwikkeld is. Echt win-win dus. Voor volgende edities zou dit als aparte track echt overwogen moeten worden.

Daarnaast was er, maar goed, dat suggereert de naam ook, erg veel aandacht voor bloggen, terwijl New en Social Media nog zoveel meer is. Ook was men naar mijn idee teveel gefocust op de technologieën en te weinig op de communicatiestrategie van New en Social Media. Vanuit dat perspectief bekeken heb ik tijdens Blogworld niet veel nieuws gehoord.

Conclusie: Blogworld and New Media Expo 2009: veel over de technologie (beetje teveel over bloggen), te weinig over strategie en panels waarbij soms een beetje te hoog ‘ons-kent-ons’ gehalte, vooral tijdens de Twitter sessies. Daarnaast, veel inspirerende sprekers, een goeie sfeer en ‘awesome parties’ en dat maakt dat het evenement toch een goede voldoende krijgt. Nu nog even die audio kwestie oplossen en ik ga zeker overwegen volgend jaar weer aan Blogworld deel te nemen.

{title}

Rene van den Bos
Co-founder DigiRedo bij DigiRedo

Na 4 jaar als dierenarts in de gezelschapsdierenpraktijk (honden, katten en kleiner spul) gewerkt te hebben was ik toe aan meer dynamiek. Die vond ik in de (veterinaire) farmaceutische industrie (Intervet) waar ik mijzelf op de International Marketing afdeling ontwikkeld heb tot marketeer met een grote interesse in marketing communicatie. Het was ook in die omgeving dat ik samen met mijn huidige business partner Erik van der Zijden (ook actief blogger op Marketingfacts) de kracht van de (nu nog) nieuwe media en met name rich media ontdekte. Na wat experimenteren besloten we in 2007 DigiRedo op te richten, met als doel bedrijven en organisaties te helpen hun communicatie te verbeteren door New Media tools in te zetten. Wij richten ons op zowel op externe en interne communicatie, waarbij vooral laatstgenoemde nogal ondergewaardeerd wordt. Ten onrechte! Met veel succes hebben wij in diverse bedrijven podcasting programma's (audio en video) ontwikkeld voor de interne bedrijfscommunicatie.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Leon

    What about Google Wave? Was daar nog wat over?


    26 oktober 2009 om 13:56

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!