Hoe meet jij het succes van marketingcampagnes?

22 oktober 2009, 03:11

Hoe meet jij het succes van marketingcampagnes?

eMarketer heeft vanmorgen een aardig artikel over de wijze waarop marketeers het succes meten van de door hen uitgevoerde marketingcampagnes. Uit onderzoek van King Fish Media, dat in samenwerking met HubSpot, Junta42 en het Upshot Institute het rapport “2009 Survey on Marketing, Media and Measurement” publiceerde, blijkt dat nagenoeg driekwart van de ondervraagde bedrijven richtlijnen hebben hoe het resultaat van marketingcampagnes te meten en in de helft van de bedrijven deze metingen ook noodzakelijk zijn om marketingbudget toegekend te krijgen. De belangrijkste succesparameter voor marketingcampagnes blijkt het aantal nieuwe klanten dat is gerealiseerd door de campagne, gevolgd door lead generatie en verkooptoename. Deze parameters wordt door nagenoeg driekwart van de ondervraagde bedrijven gemeten en gerapporteerd.

Hoe meet jij het succes van marketingcampagnes?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

3 Reacties

    David Wolff

    interessante vraag waar nog wel een hoop over te discussieren valt. Merk in de praktijk dat veel marketeers worstelen met het op een goede manier in kaart brengen van de ROI van hun communicatiebudget.

    In mijn optiek moet het een combinatie zijn van verschillende variabelen zoals hierboven aangegeven. Dus zowel op merkniveau als op harde sales beoordelen, het effect van je merk beinvloed immers ook de sales.

    Wat verder opvalt is dat de traditionele communicatie vaak wordt afgerekend op merkeffecten en dat het online gedeelte op basis van sales wordt afgerekend. Het traditionele budget blijft dan over het algemeen buiten schot als er gekeken wordt naar kosten per sale wat in mijn ogen ook niet terecht is. Om de juiste attributies te kunnen doen zal je al je communicatie moeten toewijzen aan zowel merkeffecten als sales..


    22 oktober 2009 om 06:51
    Tjerk vd Veen

    Ik merk in Nederland dat er nog veel te weinig naar sales resultaten worden gekeken door marketeers en wat is zonde vind is dat je naar mijn mening ook juist moet kijken naar de statistieken, De landingspagina waar de klant op uit komt en wat de klant hierna doet.

    Op deze manier kan je ook direct een beeld vormen of de communicatie boodschap wel is overgekomen, dus de klant overwegingen. Op basis van de statistieken merk ik dat het erg goed werkt om de communicatie boodschap en het succes van de campagne nog nader te bepalen is en hier goed uit afgeleid kan worden wat de do’s en don’ts zijn voor de volgende campagne.


    24 oktober 2009 om 05:20
    David

    Ik ben student en zoek voor het theoretisch kader van mijn afstudeeronderzoek naar theorie die de volgende vagen kan helpen beantwoorden:

    -Wat is het doel van een campagneslogan .

    -Hoe meet/bepaal ik het succes van een campagne slogan.

    kan iemand mij hier mee (op weg) helpen?


    20 mei 2012 om 21:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!