Flickr voegt people tagging toe en wordt social als Facebook

22 oktober 2009, 04:03

{title}

Fotodienst Flickr heeft, net als Facebook, people tagging toegevoegd op de site. Het aantal foto’s op Flickr moge dan een fractie zijn van het aantal foto’s aanwezig is op Facebook, volgens TechCrunch is het people taggen op Flickr beter. Verder is het een mooie ‘incentive’ om meer mensen uit te nodigen in je contact list.

{title}Ok, op Facebook heb je natuurlijk meer contacten dan op Flickr. Facebook zal qua aantal foto’s en aantal ‘friendtags’ nog wel even voorop blijven lopen. Dat is ook niet erg. Want Flickr heeft nu wel de tool ingesteld die het community gevoel aan gaat jagen. Het wordt interessanter om mensen toe te voegen aan je contacten, en om meer te gaan delen.

Ik heb het net zelf even uitgeprobeerd, en het werkt geweldig. Op de foto hier links, zie je Luuk Ros, de hoofdredacteur van MarketingTribune. Met twee klikken heb ik hem getagd op deze foto, die ik overigens in Berlijn heb genomen tijdens CreativeBerlin2009 (zie ook dit verslag: ‘Creative Berlin 2009: Zo was het’).

Niet iedereen vindt het even geweldig om getagd te worden op foto’s (met de hoofdredacteur van MT heb ik niets overlegd, da’s een publiek figuur). Je kunt heel gemakkelijk opt-outen en dat betekent dan ook, dat niemand je meer kan taggen. Je kunt instellen wie jou mag taggen en je kunt instellen wie in jouw foto’s de mogelijkheid tot taggen mag hebben. Goed geregeld.

MG Siegler schrijft op TechCrunch:

“Users have long been working around Flickr’s lag of people photo tagging by doing it manually in the tag section of pictures. Now it’s getting a whole lot better. Undoubtedly, some users will hate this feature, but they can opt-out entirely from being tagged. When you’re tagged in a photo, it will show up in your recent activity stream. And Flickr has revamped users’ profiles to show pictures you’re tagged in.”

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

3 Reacties

    wouterkiel

    Ik weet niet of dit nou mijn meest gewenste toevoeging van Flickr is. Volgens mij is de dienst als aanbieder van kwalitatief hoogstaande foto’s perfect, dat is de core business. De profielen zelf zijn niet zo bijzonder, het gaat meer om wat deze mensen gemaakt hebben.

    Voor nu denk ik dat dit een stap te ver gaat, we hebben immers al een Facebook…


    22 oktober 2009 om 09:20

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!