Is Minitix van Rabobank hét betalingssyteem voor exploitanten?

19 oktober 2009, 06:23

Het huidige aanbod aan betalingsoplossingen breidt uit. De nieuwste betalings-‘engine’ van de Rabobank is Minitix, een systeem waarmee de consument vanuit één centrale portemonnee via verschillende kanalen kan betalen. Om dit systeem tot een succes te maken, is één van de voorwaarden uiteraard dat website-eigenaren het op hun website implementeren. Ik sprak met Nico ten Wolde, Business Development Manager van Rabobank International en vroeg hem naar de mogelijkheden van deze techniek en naar zijn strategie om exploitanten te bereiken.

Marloes Eshuis werkt als Communicatie- en Recruitmentmanager bij AdLantic Online Advertising, een Online Mediabureau dat reclamecampagnes op Internet verzorgt. Marloes is na haar studie Communicatie- en Informatiewetenschappen in Groningen naar Utrecht verhuisd en werkt sinds maart 2007 bij AdLantic.

Categorie
Tags

7 Reacties

    wesseling

    Het zal aan mij liggen, maar “nieuwste” engine? Minitix komt volgens uit 2003… Wikipedia lijkt het in ieder geval met mij eens te zijn. Was het niet een voorloper via Ideal? Of zijn er nu veel vernieuwingen doorgevoerd en is het platform opnieuw gelanceerd. Dat wordt mij niet duidelijk uit het interview. Er wordt gesproken over “de beginfase”?


    19 oktober 2009 om 07:12
    mgvandenbroek

    @Ton: Ja, Minitix is zéker ouder!


    19 oktober 2009 om 07:13
    MarloesE

    @ Ton en Matthijs

    Excuses voor de onduidelijkheid. Jullie hebben helemaal gelijk. Minitix bestaat inderdaad al sinds 2003 als betaaloplossing voor Internetbetalingen. Wat nu wel nieuw is, is dat Minitix ook wordt ingezet om betalingen via andere kanalen te doen; denk aan bijvoorbeeld betalingen via SMS en mobiele applicaties.


    19 oktober 2009 om 09:13
    Berend Jan Beugel

    Minitix is ontwikkeld als een systeem voor microbetalingen. Het verschil met iDeal is dat de consument tijdens de transactie geen contact hoeft te maken met zijn of haar bank. De consument betaalt vanaf een “prepaid” Minitix saldo. Tijdens de transactie wordt een (klein) bedrag van het prepaid saldo van de consument overgeboekt naar de leverancier.

    iDeal leent zich vooral voor relatief grote bedragen omdat de transactiekosten hoger zijn. Een iDeal betaling is feitelijk een online overboeking van de ene bankrekening naar de andere, waarbij de ontvangende partij direct een online bevestiging van de betaling ontvangt.

    Een Minitix saldo bedraagt maximaal 150 euro. Met iDeal kun je veel grotere bedragen overmaken, tot vele duizenden euro’s, afhankelijk van de regels die de bank van de consument daaraan stelt.

    Ik denk dat Minitix pas zal aanslaan wanneer Rabobank het overdraagt aan Currence, waardoor het hetzelfde brede draagvlak krijgt als iDeal en PIN. Daarnaast mogen ze ook wel iets doen aan de tarieven want die zijn nog veel te hoog.


    19 oktober 2009 om 09:50
    Arne

    Dit is toch kansloos. Weer een betaalsysteem, dat niet in 1 zin te omschrijven valt incl. voordelen t.o.v Ideal? Ik merk om me heen dat NL net gemasseerd is om Ideal betalingen te accepteren. Oftewel dit begint (en werkt) te werken onder consumenten. Ik denk dat deze beter in de ijskast van 2003 had kunnen blijven liggen. Klinkt ook als Wallie, dat faalde om dezelfde reden. (oh nee, Wallie bestaat ook nog!)


    19 oktober 2009 om 12:18
    webanalisten.nl

    @Ton: Rabo Direct Betalen was de voorloper van iDeal 🙂 ook van de Rabo, maar iets anders dan Minitix. In 2007 heb ik onderzoek gedaan naar betaalmethoden op internet. In dit onderzoek wordt ingegaan op de vraag welke eigenschappen een betaalmethode nodig heeft om op internet als betaalstandaard te kunnen slagen.

    Uit mijn onderzoek kwam naar voren dat de belangrijkste eigenschap van de betaalmethode was dat je er ook mee moest kunnen betalen wanneer er geen internet was, dus je moest er ook offline mee kunnen betalen, bijvoorbeeld in winkels.

    Neem bijvoorbeeld iDeal, dat is direct gekoppeld aan je bank/giro rekening en daarmee kan je nog prima betalen als er geen internet is. Of Paypal, gekoppeld aan je creditcard, waarmee je ook nog prima kunt betalen wanneer er geen internet is.

    Wanneer je met Minitix offline kunt betalen heeft het meer kans van slagen, als je uitgaat van de onderzoeksresultaten 🙂 de ‘wallet’ functionaliteit die gekoppeld is aan een platform (online, mobile) maakt het minder geschikt als ‘standaard’, omdat je een gescheiden administratie hebt. Het mobiel betalen rekt de mogelijkheden van Minitix wel op, aangezien je zonder internet dan nog met je mobiel kunt betalen, maar in de basis blijft het een digitale portomonnee / betaalmethode en geen offline betaalmethode, wat beter de basis zou kunnen zijn.


    19 oktober 2009 om 13:20
    Harro

    Wat nieuw is, is dat het nu voor andere partijen makkelijker wordt om een eigen betaalplatform te faciliteren gebaseerd op Minitix. Er is nu nml een webservice beschikbaar die het Minitix betaalplatform ontlsluit. Voorheen was een partij afhankelijk van de Minitix website om een betaling af te handelen. Nu kan het zijn eigen frontend (b.v. website, mobiele telefoon, terminal (soort van offline betaling dus) etc.) inzetten.


    21 oktober 2009 om 13:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!