Weekoverzicht Webanalisten (66): Waarom rekenen klanten hun volle winkelwagen niet af?

13 oktober 2009, 07:11

{title}Alle webshops hebben er mee te maken: bezoekers die afhaken nadat zij iets in hun winkelwagen hebben gedaan. Je ziet als webwinkelier natuurlijk het liefst dat zo min mogelijk mensen afhaken, dat levert immers meer verkoop op.

Maar wat zijn de redenen waarom mensen afhaken? En belangrijker nog: wat kan je aan je webshop veranderen zodat minder mensen je shop verlaten zonder hun winkelwagen af te rekenen? Ton Wesseling bekeek op Webanalisten.nl de 9 afhaakredenen van 2009, vergeleek ze met 2008 en geeft bij iedere afhaakreden een tip om het aantal afhakers te minimaliseren.

De 9 redenen om de volle winkelwagen niet af te rekenen

Te hoge verzendkosten blijken de grootste doorn in het oog van de consument. 46% van de afhakers geeft als afhaakreden aan: de hoge verzendkosten. Wat kan je doen om dit aantal te doen dalen? Wees duidelijk in je communicatie richting de consument, voordat hij/zij het verkoopproces in gaat. En/of hanteer verschillende tarieven voor lokatie, snelheid en flexibiliteit en werk met goedkopere of zelfs gratis verzendkosten boven een bepaald bedrag. Hierdoor zullen er minder mensen afhaken. Benieuwd naar de overige 8 redenen en de tips van Ton Wesseling? Lees ze op webanalisten.nl.

Nieuwsbrief: meer conversie uit de aanmeld dialoog

Voor nagenoeg elk bedrijf is het aan te raden om een email nieuwsbrief te starten. Het is een mooi middel om de dialoog met de klant of prospect op gang te houden. Daarbij zijn de kosten overzichtelijk. Voor een bedrag lager dan een halve cent per email zijn er vele aanbieders die het hele managen van een nieuwsbrief volledig uit handen nemen. Het zal je zeker niet ontgaan zijn dat sinds 1 oktober 2009 de regels voor het versturen van email weer strakker zijn gezet. De (opt-in) communicatie procedure bij het aan en afmelden staat daardoor redelijk vast. Ton Wesseling geeft tips om meer aanmeldingen te krijgen.

Webanalisten zoeken websiteWekelijks geeft Webanalisten.nl hier op Marketingfacts.nl een samenvatting van het belangrijkste nieuws op haar website. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze wekelijkse samenvatting van belangrijkste artikelen blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.

Webanalisten.nl is sinds 2008 aanwezig op internet als platform voor online analyse en optimalisatie. Meer dan 40 gastauteurs schrijven wekelijks over hun praktijkervaringen met ons mooie vakgebied. 2 wekelijks wordt hier op marketingfacts.nl een samenvatting van geplaatst.

Categorie
Tags

2 Reacties

    wesseling

    Zoals vaste lezers misschien hebben gemerkt is de indeling van deze wekelijkse rubriek wat gewijzigd. Vanaf de start hebben we gewerkt met:

    – in het intro (zichtbaar op de homepage en in de RSS feed) een vaste tekst + de onderwerpen die worden behandelen.

    – in het volledige artikel dan een samenvatting van de onderwerpen + doorklikmogelijkheid naar het volledige artikel op webanalisten.nl

    Deze opzet was gekozen zodat je als lezer snel kunt bepalen wat wel interessant voor je is en wat niet. Nadeel was het standaard begin intro dat erg saai begon te worden 🙂

    Nu is de opzet dat het vaste introblok als een soort disclaimer is opgenomen en dat er in het intro wordt ingegaan op het belangrijkste artikel in die week.

    Zelf mis ik nu een beetje het overzicht. Het lijkt 1 artikel (over winkelwagen afhaak redenen), maar er zit deze week nog een 2e artikel bij (over nieuwsbriefconversie). Moeten we dit niet alsnog meenemen in de titel en het intro? In plaats van alleen een titel in het intro een mini samenvatting?

    Alle feedback is welkom. Opzet is om pragmatische conversie tips en webanalyse nieuws dat vaak teveel details bevat voor marketeers wel te ontsluiten voor deze groep, maar op een zodanige manier dat ze snel kunnen kiezen wat wel relevant is en wat niet.


    13 oktober 2009 om 07:17
    mgvandenbroek

    @Ton: Ik vind het veel beter zo. Vaste leads zijn minder spannend, ook bij Icblog zijn we er vanaf gestapt. Ook al is het een rubriek, een beetje spanning mag wel, van mij, dan 😉

    Het tweede artikel moet je ook zeker ontsluiten in de tekst. Dat kan ook met een korte intro, zonder dat je de volledige disclaimer gebruikt.


    13 oktober 2009 om 07:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!