Digitale sollicitatie-ervaringen: Reageren blijkt een kunst

9 oktober 2009, 06:31

Voor het derde jaar in successie heeft Digitaal-Werven een onderzoek gedaan naar de beste digitale sollicitatie-ervaring. Dit onderzoek bevat een evaluatie van de corporate recruitmentsites en tevens een “mystery sollicitatie” . Dat is dus een soort mystery shopping, maar dan voor een nieuwe baan. De resultaten van met name die mystery sollicitatie blijken toch wel bedroevend slecht. 33% van de meer dan 300 onderzochte bedrijven heeft niet gereageerd op deze sollicitatie, een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar.

Contact in crisis

Dat recruitmentactiviteiten vanwege de crisis op een lager pitje staan, is niet verrassend. Toch is het contact houden met kandidaten ook in mindere tijden, zeker met het oog op de vergrijzing, essentieel voor het lange termijn succes van bedrijven. Het niet reageren op sollicitaties zal het employer brand van een organisatie geen goed doen.

Het is ook opvallend dat dit nog steeds gebeurt en in dergelijke grote aantallen. Immers stellen bijna alle bedrijven dat het personeel ‘de belangrijkste asset’ voor het bedrijf is. In de praktijk is dit blijkbaar een stuk weerbarstiger. Dat er af en toe één sollicitatie tussendoor glipt kan natuurlijk, het zou niet mogen, maar het kan gebeuren. Eén op de drie is echter veel te veel. Ik vraag me af hoeveel bedrijven zouden overleven als één op de drie offerte aanvragen onbeantwoord zou blijven. Het is ook opvallend om te zien dat er soms dus erg veel geld wordt gestoken in hele mooie en functionele recruitmentsites, maar er vervolgens dus met het effect hiervan, de sollicitant, niets gedaan wordt.

De genomineerden

Gelukkig zijn er ook positieve zaken te melden. Net als vorig jaar heeft Digitaal-Werven een aantal partijen genomineerd voor ‘de beste digitale sollicitatie-ervaring’ die zal worden uitgereikt op 17 november tijdens het Digitaal-Werven event. Dit jaar zijn er 6 partijen genomineerd voor deze award. In alfabetische volgorde zijn dit: Quinity, Reed Business, Sogyo, TamTam, TenneT en Topdesk.

Groot budget?

Interessant aan deze groep genomineerden is dat de groep bestaat uit een combinatie van grote en kleine bedrijven, wat aangeeft dat een groot budget niet noodzakelijk is om een kandidaat een goede online ervaring te bieden. Ook is het interessant om te zien dat de helft een aparte recruitmentsite heeft gemaakt en de andere helft het in hun normale site heeft onder gebracht. Beide systemen kunnen dus werken om een goede ervaring te bieden.

Het hele proces echter managen is iets dat essentieel blijft, want hoe mooi of effectief je wervingssite ook is, als je niet reageert op een sollicitatie is het effect ervan minimaal.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!