Telefoongids en Gouden Gids integreren Skype: One click-call

7 oktober 2009, 10:11

{title}

“Deze samenwerking is een goed voorbeeld van hoe De Telefoongids & Gouden Gids zich ontwikkelt van een printgeoriënteerd bedrijf naar een onderneming die zich concentreert op het genereren van leads voor zijn adverteerders.”

Aan het woord Patrick Mesterton, director sales & marketing online van De Telefoongids & Gouden Gids. De Telefoongids en de Gouden Gids gaan deze maand Skype integreren in de website. Skype-gebruikers zien het telefoonnummer van deelnemende adverteerders van De Telefoongids & Gouden Gids uitgelicht met een blauwe ‘Free Call’ knop. Die zien ze, zo meldt het persbericht, óók in de resultaten van zoekmachines, op Detelefoongids.nl en lokale zoeksites als Tupalo.com. Mesterton zei verder:

‘Dankzij de samenwerking met Skype kunnen we nu onze 230.000 MKB-adverteerders in Nederland leads bieden uit een andere bron.’

Meer leads en omzet

“Wij geloven dat het gunstig is voor bedrijven als ze met één klik op de knop gratis gebeld kunnen worden. Er staat consumenten niets in de weg om hen te bellen, waardoor bedrijven meer leads en uiteindelijk meer omzet terugzien,” aldus Don Albert, GM en Vice-President Advertising voor Skype.

Lappen voor Free Call

Goed. Bedrijven moeten als ik het goed lees, dus wel betalen om zo’n “Free-Call” button bij hun naamsvermelding op De Gouden Gids en De Telefoongids te krijgen. Ben je gelijk rond met het verdienmodel. Want: “Oproepen die niet gefinancierd worden door een bedrijf kunnen nog steeds gebeld worden via Skype tegen een laag tarief op kosten van de gebruiker,” zo valt te lezen in het persbericht.

Geen hogere wiskunde

Ok, een Skype button integreren in je site en dat als innovatie opvoeren en er een persbericht over uitdoen. Het kan, maar denderend spannend is het allemaal niet. Wat wel spannend zou zijn, is een evaluatie onder een paar adverteerders die meededen. Hoeveel meer telefoontjes en conversies mogen zij over x maanden noteren?

Online en print

Wat wel aardig is, en dat triggerde mij, is de transformatie van De Gouden Gids en De Telefoongids van print naar online. Deze Skype-toepassing is weer een stapje verder richting een volledige online omgeving. Ik vind het altijd een triest gezicht, als de Gouden Gidsen weer verspreid worden. Stapels hoog liggen ze in de portalen. Niemand die ze mee naar binnen neemt… Ik tenminste niet.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Paul Hottinga

    Hoeveel mensen gebruiken skype en hebben microfoon / headset aangesloten?

    Denk dat het vrij weinig gebruikt wordt, kan dit gestaafd worden met onderzoek?


    8 oktober 2009 om 16:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!