Televisie in de toekomst

30 september 2009, 10:25

De mediawereld verandert in hoog tempo en ook de mogelijkheden van het traditionele televisiescherm in de huiskamer. Regelmatig wordt hierover op Marketingfacts geschreven. Fabrikanten als Philips en Samsung brengen de eerste toestellen op de markt met een IP- connectie. Daarnaast worden platformen als Yahoo widgets en Adobe Flash geporteerd naar de televisie om internetcontent naar het huiskamerscherm te brengen.

Tijdens IBC 2009 in Amsterdam liet Adobe een demo zien van een settopbox met Flash-ondersteuning. Dit “Digital Home” initiatief trok veel interesse bij zowel consumenten als contentsamenstellers. Ook tijdens het Intel Developer Forum werd een Flash-powered TV toestel getoond. Het belangrijkste scenario voor dit soort initiatieven is tonen van internetvideo-content op een televisiescherm. Hoewel de settopboxen niet uitgerust zijn met zware processoren, is het toch mogelijk om via de hardware FullHD video-content te tonen op dit soort apparaten.

HPTC en Hybrid TV

HTPC (Home Theater PC’s) zoals Windows Media Center, Boxee, MythTV en anderen zijn in staat om internetcontent af te spelen op hun systemen. De prijzen van dit soort oplossingen zijn nog relatief hoog en niet geïntegreerd met de bestaande set-top boxen.

Naast het bekijken van YouTube-content op TV, zie je steeds meer de vraag ontstaan om ook reguliere TV-kanalen via Internet te kunnen bekijken. Deze manier van distributie brengt een aantal uitdagingen met zich mee; helaas is IP-gebaseerde televisie (tegelijkertijd kijken naar hetzelfde programma op dezelfde zender) nog niet zo schaalbaar als traditionele uitzendmethoden (DVB / CAI). Het is daarom nog niet te verwachten dat alle TV-zenders binnen enkele jaren overgezet zijn op IP. Tijdens IBC werd daarom veel gesproken over “Hybrid TV”. Hierbij wordt het TV-signaal via de traditionele weg overgedragen en kan via de afstandbediening een interactieve “overlay” opgehaald worden, afhankelijk van het programma waar je naar kijkt.

Op het internet zijn diverse sportevenementen en -uitzendingen te vinden, waarbij het videobeeld wordt verrijkt met extra informatie, die over het beeld heen wordt gelegd. Dit kunnen tussenstanden, statistieken, actuele overzichtskaarten of bijdragen van gebruikers zijn, die tijdens een (live) uitzending via een “backchannel” communiceren. Er wordt ook regelmatig gebruik gemaakt van de “tweeschermen” benadering, waarbij de kijker naast zijn TV-scherm ook een laptop of computer gebruikt voor de interactie of extra informatie.

Via Hybrid TV kan dit geïntegreerd worden in een omgeving binnen het TV-scherm. In het diagram hieronder is te zien hoe dit in z’n werk zou kunnen gaan: de kijker heeft afgestemd op een zender en drukt op zijn afstandbediening voor de overlay. De TV stuurt een aanvraag naar de centrale server van de kabelaar met vermelding van het station waarop afgestemd is (1). De kabelaar weet welke distributeur de bewuste zender doorgeeft en stuurt een aanvraag naar de distributeur voor het adres van de bijbehorende “overlay service”. De distributeur (bijvoorbeeld NPO, RTL, SBS) kent de servicelocaties voor de overlays (bij de individuele omroep organisaties) en stuurt de bijbehorende locatie terug naar de kabelaar, zodat deze het door kan geven aan de software in de TV (2). Nadat de locatie van de service bekend is bij het TV-toestel, roept deze de “overlay dienst” op bij het desbetreffende TV-station (3).

{title}

In het Digital Home-scenario van Adobe zijn de interactieve overlays gebouwd door middel van Adobe Flash. Het ontwikkelen van een overlay wordt daardoor net zo eenvoudig als het maken van een interactieve Flash-animatie voor op het web. De set-top boxen met Flash zijn reeds verkrijgbaar, maar een brede (internationale) uitrol wordt in de komende jaren verwacht. De “system on a chip” leveranciers zoals Broadcom, Sigma Designs, NXP en Intel kunnen kosteloos Flash opnemen in hun chips, mits ze voldoen aan de voorwaarden van het Open Screen Project.

Proof of concept

Dit artikel beschrijft een “proof of concept” voor Hybrid-televisie. Hoe dit zich in de toekomst zal ontwikkelen is afhankelijk van krachten in de markt en de vraag naar dit soort oplossingen bij de omroepen, kabelaars en de consument; de technieken voor contentcreatie, -distributie en -representatie zijn beschikbaar.

Klaasjan Tukker
Business Development Manager bij Adobe Systems

Klaasjan is Business Development Manager Creative Pro bij Adobe Systems. Samen met de grote media-organisaties in de Benelux probeert hij innovatieve projecten neer te zetten rondom Adobe technologie. Daarin is hij bezig met zowel Web-projecten (streaming video, interactieve video en interactieve websites), desktop toepassingen op basis van Adobe AIR, als ook de lijn van Creative Suite applicaties van Adobe Systems.

Categorie
Tags

12 Reacties

    Maarten

    Om eerlijk te zijn vind ik dit wel een heel omslachtige oplossing. Op mijn HTPC verklein ik het tv scherm gewoon en zet daarnaast een browser open om snel even wat statistieken te bekijken, mail te lezen of wat dan ook. Het grote voordeel is dat ik zelf bepaal wat ik naast het tv kijken doe op mijn computer. Gewoon vanaf de bank met een draadloos toetsenbord en een logitech harmony. Natuurlijk is dat geen goedkope oplossing, maar waarom investeren “ze” dan niet in deze technieken om dit betaalbaar te maken. Daar maak je volgens mij veel meer mensen blij mee dan met een overlay.


    30 september 2009 om 11:58
    venturo

    Klaasjan. Al in 2007 heb ik hybride settopboxen gezien die dit (zonder flash) konden. De techniek bestaat al wat langer. Lokaal content managen is niet heel erg populair zal ook Philips straks laten weten. Het samenbrengen van verschillende gebruikers motieven TV kijken, browsen,communiceren is niet erg gewild onder de grootste groep gebruikers. Helaas Maarten hierboven is niet representatief.


    30 september 2009 om 13:26
    ktukker

    Albert, de uitdagingen met Settopboxen tot nu toe was de mogelijkheid om met een uniforme contentcreatie omgeving te werken; Flash biedt deze mogelijkheid en verlaagt de drempel. Content zal niet lokaal gemanaged hoeven worden, aangezien dit in Flash for Digital Home op dezelfde manier gebeurd als in een een webbrowser, de content wordt via het open internet opgehaald.

    N.B. Ik beschijf hier niet het “browse” scenario op de een TV; de manier die Maarten beschrijft met een keyboard is naar mijn mening een niche. Je kunt het denk ik beter vergelijken met een veel bredere inzet van de “red button” die bijv bij UPC nu gebruikt wordt in commercials (of by Sky in de UK). Drempel is dat dit een lastigere gesloten omgeving is om content te creeeren, en lang niet zoveel mogelijkheden biedt.

    Interactie tussen TV kijkers (ala de twitter #zg tijdens Zomergasten) is een mogelijk scenario, maar achtergrond informatie verschaffen bij programma’s waar je naar kijkt, zie ik als een bredere toepassing.


    30 september 2009 om 13:41
    johngoedegebuure

    @Klaasjan – prima artikel en je hebt volledig gelijk. er is nogal wat gebeurd in de laatste maanden.

    Wat je gezien hebt op IDF vorige week was duidelijk, en wat daarvoor door Intel is gepresenteerd op IBC via Metrological en Miniweb (voorheen Sky’s interactieve team) maakt duidelijk wat Intel’s strategie is en hoever we weg zijn van daadwerkelijke markt introductie. Bij Harris Corp. zijn we in ieder geval uiterst geïnteresseerd om dit aan onze broadcast klanten (en dat zijn er wel een paar) voor te leggen.

    @Albert – Was jij soms ook bij IBC en heb je Eric Kim’s presentatie gezien? Je claimt wel allerhande wjsheid. maar helaas je hebt geen idee wat er in de wereld aan de gang is, sorry!


    30 september 2009 om 16:38
    mircsite

    :))


    30 september 2009 om 21:32
    johngoedegebuure

    Albert – ik zou het niet weten; het is je bekend dat ik nu voor Harris Corp actief ben en meerdere divisies zijn uitermate onder de indruk van wat Metrological neergezet heeft. Bovendien gaat het hier om vraag uit de markt (weet je wel, consumenten).

    vwb Daily Media, laten we eerlijk zijn, ze hebben wel hun nek uitgestoken (in tegenstelling tot sommige zijlijn-observatoren) , en ik wens ze dan ook alle succes toe.


    1 oktober 2009 om 05:56
    Remco Bron

    @Klaasjan: Het is interessant om te zien dat Adobe al flinke stappen aan het nemen is op de SocialTV markt en al belangrijke partners aan zich heeft gebonden. Het lijkt er daarmee ook op dat jullie daarmee een flinke voorsprong hebben genomen op initiatieven van bijvoorbeeld Yahoo Connected TV, Pleyo en Orca Interactive. Ik ben benieuwd of die voorsprong ook behouden kan worden.

    Wat ik wel jammer vind is het gesloten karakter van veel van deze oplossingen. Dat kan natuurlijk nog veranderen maar gezien de vele miljoenen die er door Adobe en partners al in het Open Screen Project Fund is gestoken verwacht ik dat het platform op slot blijft en er met SDK’s wordt gewerkt voor de ontwikkeling van applicaties door derden.

    Wat mij verbaasd is dat Adobe teruggrijpt naar Flash voor de techniek. Ik had verwacht dat Air hiervoor het aangewezen platform zou zijn vanwege het open karakter. Kan jij hier meer over vertellen?


    1 oktober 2009 om 06:18
    venturo

    Remco, als het aanbod aansluit bij de behoefte (zie de nog steeds miljoenen teletekst gebruikers) en aambieders geen hogere mathematica te willen toepassen gaat het helemaal goed komen met die actieve televisie consument!


    1 oktober 2009 om 06:54
    venturo

    Aanvullend dit is die consument van morgen. Met dank aan http://www.mediaonderzoek.nl en Qrius:

    ” Media: ander gebruik van televisie, veel vernieuwingen slaan nog niet aan

    Jongeren maken, zoals bekend, veel gebruik van media. Jongeren van 15-19 jaar besteden per dag bijna 4 uur aan media (235 minuten). Jongeren van 20-24 jaar 263 minuten en jongeren van 25-29 jaar 277 minuten. Deze gegevens zijn niet eerder door Qrius gemeten.

    Er zijn grote verschillen in het gebruik van televisie te zien. Jongeren van 15-19 jaar besteden nog maar 72% van hun kijktijd voor een ‘normale’ televisie. Er wordt steeds minder vaak gekeken op het moment dat een programma wordt uitgezonden. Er wordt steeds meer gekeken naar losse afleveringen van series die via internet worden verkregen. Er wordt steeds minder gezapt. Verder meldt Qrius dat printmedia sterk onder druk staan.

    Als het gaat om internet valt op dat veel vernieuwingen zoals widgets en twitter (nog) niet aan slaan; denk aan widgets. Ook hebben nog maar weinig jongeren een smartphone. Verder blijkt uit het onderzoek dat van de peuters van 2 en 3 jaar oud in Nederland al 26% minimaal één keer per week op internet zit”.


    1 oktober 2009 om 07:07
    johngoedegebuure

    Inderdaad Remco – research van alle gerenommeerde onderzoekshuizen wijzen op een grote latente vraag en zoals je al stelt niemand kan op dit moment bepalen welke diensten ook daadwerkelijk zullen slagen. Vandaar dat open structuur mbt de widget aanpak van Intel/Yahoo dit proces kan sturen.

    En dit keer ben ik het eens met Albert – het gaat om afstemmen van aanbod op consumenten vraag. Maw wat zal straks daadwerkelijk premium content blijken te zijn? time will tell.


    1 oktober 2009 om 07:16
    venturo

    Klaasjan, dat is de reden dat ik ook verwijs naar dat hele actuele jongerenonderzoek. Uitgesteld kijken is populair maar voor de rest veranderd er niet zo heel veel in het televisieconsumptie gedrag. Ook deze generatie is (nog) niet interactief. Je kan gedrag pas beinvloeden als je het motief daarvoor kan veranderen….Heeft dus weinig met marktontwikkeling en met creatie te maken.


    1 oktober 2009 om 07:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!