PwC: Herstel media pas in 2011

28 september 2009, 05:00

PwC: Herstel media pas in 2011

De afgelopen week gepubliceerde Entertainment & Media Outlook towards 2013 van PricewaterhouseCoopers (PwC) geeft een beeld van alle cijfers, trends en uitdagingen binnen de entertainment en media industrie. Het zet hierbij de laatste vijf jaar af tegen de verwachtingen voor 2009 – 2013, verdeeld over 13 subsectoren.

Adformatie (print) kopte naar aanleiding van deze publicatie dat herstel van de media pas in 2011 is te verwachten. Na een verwachtte overall dip van -17 procent dit jaar en meer dan -5 procent volgend jaar, trekt de advertentiemarkt pas in 2011 weer aan met iets meer dan 1 procent aldus PwC. Zelfs de online markt loopt dit jaar met 4 procent iets terug. Grootste klappen vallen bij print waar mediabestedingen in tijdschriften en kranten dit jaar maar liefst 32 procent teruglopen.

Internet in zijn geheel is en blijft een van de sterkste groeimarkten van Nederland. Toch zijn ook hier de gevolgen van de recessie merkbaar. Na jaren van dubbele groeicijfers, zwakte de groei in 2008 af tot 5,7%. Voor 2009 verwachten we zelfs een kleine daling van 0,6%. Daarna pakt de markt de draad echter weer op. In 2013 zal deze een verwachte omvang hebben van € 3,4 miljard, tegenover € 2,7 miljard in 2008.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

3 Reacties

    media

    Ik vraag me overigens af in hoeverre in deze tijden het zinvol is om uitspraken te doen over te verwachten mediabestedingen voor de komende jaren. Om je een idee te geven, PwC voorspelde voor dit jaar dat de online mediabestedingen zouden toenemen met 20 procent en kijk waar we nu staan!


    28 september 2009 om 05:09
    mgvandenbroek

    Pr-technisch blijkt het in ieder geval wel zinvol: bijgestelde verwachtingen leveren weer nieuw materiaal op voor persberichten vol aangepaste onderzoeksresultaten. Dat zie je veel gebeuren bij koffiedikkijkers als eMarketer.


    28 september 2009 om 05:12
    ewout@onedaycompany.nl

    Ja, maar eMarketer schat ik even wat anders in dan PWC. Je zou verwachten dat die mensen hersenwerk hebben gemaakt van hun cijfers. Nu komen die cijfers idd wat wiebelig en PR-achtig over.

    Zou mij niet verbazen bijv als we in 2010 een dubbele correctie krijgen zo: 2009 voor internet viel alsnog mee en 2011 is nog beter dan verwacht.

    Tja, wat zeggen cijfers dan nog ?


    28 september 2009 om 05:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!