Nielsen: 17 procent internettijd naar weblogs en social networks

28 september 2009, 06:14

De hoeveelheid tijd die internetgebruikers in de VS doorbrengen op social networks en op weblogs bedraagt 17 procent van de totale tijdbesteding aan internet. Dat is, volgens Nielsen, een percentage dat drie keer zo hoog is als vorig jaar. “This growth suggests a wholesale change in the way the Internet is used,” zegt Jon Gibs, vice president, media and agency insights van Nielsen’s online afdeling. “While video and text content remain central to the Web experience – the desire of online consumers to connect, communicate and share is increasingly driving the medium’s growth.”

Waar de eyeballs gaan, gaan ook de advertentiedollars. In een jaar tijd is het bedrag dat gespendeerd werd aan online advertising gestegen met 119 procent van 49 miljoen dollar in augustus 2008 naar 108 miljoen dollar in augustus 2009. Het aandeel, afgezet tegen de totale uitgaven, van de besteedde dollars op blogs en social networks is in deze periode gestegen van 7 procent naar 15 procent.

{title}

Omdat Facebook zo’n enorme groei doormaakt, neigen veel advertisers ernaar om daar hun centen te spenderen. Facebook is leidend in 10 van de 13 onderzochte industrieën, MySpace mag ook een klein hapje van de taart.

“In the past, advertisers had significant concerns with social media advertising,” zegt Gibs van Nielsen’s online afdeling. “The considerable increases we’ve seen in ad spending over the past year suggest that many of these concerns have subsided or been addressed. In particular, advertisers that want to connect with core fan bases, such as movie studios, are allocating more and more dollars to online communities like Facebook and MySpace, where they can engage in an ongoing dialog with their target market.”

{title}

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Allesovermobielinternet

    Ik mis eerlijk gezegd een beetje je punt. Interessant informatie, dat is waar, maar wat wil je nou eigenlijk zeggen? Wat is het nut?

    Grappig dat business-to-business zich ook vooral richt op facebook, ik had daar LinkedIN verwacht. De stijgende online advertentie uitgaven dat zie ik als niet dan goeds. Online adverteren is doorgaans beter meetbaar dan offline en online kan je minstens een net zo groot publiek bereiken!


    28 september 2009 om 08:16
    mgvandenbroek

    @allesovermobielinternet: Ik mis ook een beetje jouw punt. 😉 Dit is marktinformatie, op basis van onderzoek….


    28 september 2009 om 08:19
    Remco de Vries

    Thanks voor het overzicht.

    Was inderdaad ook wel een beetje verrast dat de online advertentie uitgaven B2B zich ook focussen op facebook..


    29 september 2009 om 05:26
    Allesovermobielinternet

    Mijn punt was dat ik dit niet een echt artikel vind! Maar als het bedoeld was als enkel ‘informatie’ dan heb ik waarschijnlijk geen punt. Nogmaals bedankt voor de informatie, leuk overzicht en het ontbreken van LinkedIN blijft verassend.


    29 september 2009 om 07:59

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!