Nike maakt van iedereen een atleet met de nieuwe iPod Nano

27 september 2009, 16:34

{title}Nederland wil in 2028 de Olympische Spelen binnenhalen, maar in E-festival-land is dat nog niet aangekomen. Emerce Eday had één gesponsorde workshop van een CMS-verkoper die ook aan sportorganisaties verkoopt. Picnic09, dat zich mocht verheugen op de aanwezigheid van de wethouder van Sport op donderdag, had de Nike-troef van vorig jaar weer uitgespeeld, in een presentatie van welgeteld 15 minuten. “Onze” Olympische ambities liggen in ieder geval niet op het digitale gebied. Toch was de Nike presentatie wel weer inspirerend: de nieuwe iPod Nano is een permanente bewegingsmeter geworden. Alleen is dat bij Nike natuurlijk veel sexyer.

{title} Michael Tchao is de geestelijk vader van Nike Plus, de razend populaire wereldwijde online loopcommunity van Nike. Hoe Nike het geklaard heeft om miljoenen mensen bij de community te krijgen en om de Nike Human Race bijna één miljoen mensen over de hele wereld tegelijk te laten lopen, heeft Tchao vorig jaar al verteld.

Nike Plus werkt met een kleine chip die Nike in een houdertje heeft geplaatst (foot pod) en die meet hoe ver je loopt. Deze gegevens worden naar de iPod Nano (of de nieuwe iPhone of iPod Touch) gestuurd. Bij thuiskomst worden de data via iTunes naar de online community van Nike Plus doorgezet.

Elke stap meten

{title}De basisregels voor (online) Nike succes zijn: simple, social & fun. Klinkt logisch. Op die basisregels heeft Nike, wederom in nauwe samenwerking met Apple, een nieuwe gadget en community ontwikkeld: Nike Plus Active. Nike Plus werkt heeft geen footpod meer, maar werkt met de meest recente iPod Nano (5e generatie/5G). Deze iPod is uitgerust met een accelerometer (die meet of de iPod horizontaal of verticaal wordt gehouden). Deze accelerometer kan ook werken als stappenteller. De lichte iPod kan je makkelijk altijd bij je houden en dan registreert hij dus elke stap die je zet. Vervolgens werkt het redelijk hetzelfde als bij Nike Plus: er is een mooi vorm gegevens online community waar je kunt zien of je meer hebt gelopen dan de vorige dag en waar je challenges kan aangaan. Bij dat laatste kan je denken aan de calorieën van een donut verbranden, maar ook aan de Mt Everest beklimmen (virtueel dan).

Everybody is an athlete

Klinkt niet echt indrukwekkend. Dat geef ik toe. Toch is het een mooie innovatie van Nike en “our friends at Apple”. Zowel vanwege de techniek als vanwege de marketing.

Technisch is het niet hoeven gebruiken van de footpod natuurlijk een grote vooruitgang. Het gebruik wordt veel laagdrempeliger en daarmee simple. Je hebt alleen de iPod nodig en niets meer. Er is wel één nadeel als je wilt rennen en je resultaten wilt meten heb je de footpod toch weer nodig.

Qua marketing is het nog mooier. Nike is van huis uit een bedrijf voor topsport en topatleten. Topatleten zijn maximaal 1% van de mensen. Met het hardlopen heeft Nike al enige jaren de focus op de “gewone” loper, die niet lid is van een vereniging. Nike Plus is de geslaagde claim van Nike op het lekker in je eentje lopen. Met de stap naar de gewone hardloper, vergrootte Nike zijn markt naar de 20-30% van de mensen die geregeld een blokje om rent. Met deze volgende stap is volgens Nike iedereen met een lichaam een atleet. Iedereen kan zijn bewegingen meten en deze delen met anderen via Facebook en Twitter. Everybody is an athlete en iedereen is dus een potentiële klant van Nike. Nike investeert vooral in de goodwill (of branding) want ze verkoopt er natuurlijk niet direct extra schoenen of footpods door. Dat is immers niet meer nodig. Maar het toevoegen van waarde aan de beleving van de klant is de toekomst van marketing. Nike paste deze vorm van branding al toe bij de topatleten en de gewone runners en nu dus voor iedereen.

{title}

PS: ik heb gisteren en vandaag wat getest: het werkt zoals gezegd, zie de afbeeldingen. Ik ben al een gebouw van 100 verdiepingen beklommen. Alleen de Twitter-integratie kan ik nog niet vinden. Facebook werkt al prima.

{title}

food expert | trend watcher | speaker | author | podcast host | newsletter: Gijsbregt fileert | de Buik

Categorie
Tags

9 Reacties

    Edwin

    Beschamende advertorial zonder neinge toevoegende waarde…


    28 september 2009 om 03:29
    mgvandenbroek

    @Edwin: Als het een advertorial was geweest hadden we er ADV boven gezet.


    28 september 2009 om 03:44
    Jasper

    @Matthijs

    Die statement maakt het er niet beter op.


    28 september 2009 om 03:57
    Gijsbregt

    Ook nog on-topic opmerkingen? iPod gewoon zelf gekocht, na de presentatie van Tchao op Picnic.

    Iemand anders misschien ervaringen? @edwin @jasper?


    28 september 2009 om 04:11
    marque

    @gijsbrechtt

    Twitter/facebook integratie vind je onder je dashboard by friends and foes…

    Loop al jaren met nike plus – kan eigenlijk niet meer zonder – jammer dat ze de speciale nike plus kleding (met pockets voor je nano) niet meer verkopen – die armband vind ik niks en om je nano de hele weg in je hand te houden is ook niet ideal…


    28 september 2009 om 06:48
    Fit

    ordinaire reclame of niet, feit is dat deze producten vollop in de media zijn.

    Bij Nike+ al met al een mooie ‘marketing verpakking’ om m.i. een matig product.

    De twee echt interessante producten in deze categorie zijn de fitbit (www.fitbit.com) en Directlife van ons eigen Philips (www.philips.com/directlife).

    Een stappenteller is erg onnauwkeurig en de informatie over hoeveel stappen je zette is ook maar eventjes relevant. Veel waardevoller is het om inzicht te krijgen in je totale beweegpatroon (ook Nintendo Walk with me biedt dit).

    Bij DirectLife wordt je door coaches aangemoedigd om juist gedurende je dagelijkse leven extra te bewegen. Dat telt op tot veel meer activiteit dan een of twee keer per week hardlopen.

    Neemt niet weg dat nike hiermee probeert om hardlopen ‘aangenamer en uitdagender’ te maken.

    Mijn keus: FitBit of Directlife.

    Mijn resultaat: een gezonde levensstijl!


    28 september 2009 om 07:02
    Gijsbregt

    @Merel

    De echte technosport freaks (ik ben er zo één) die werken al jaren met Polar-Garmin-Suunto. Voor hen is de Nike Plus of Nike Plus Active geen serieus alternatief. Voor de miljoenen mensen op deze wereld die vooral per auto bewegen en geen idee hebben hoeveel ze bewegen is elke vorm van meten = weten een “stap” vooruit.

    Jammer dat je mist hoe makkelijk Nike en Apple dit maken voor hen.


    28 september 2009 om 17:32
    Gijsbregt

    @fit

    Leuke aanvullingen. De video van Philips is mooi, apparaat (stappenteller) ziet er profi uit en het is precies wat Nike Plus Active belooft: de hele dag bewegen tracken.

    Toen ik die coach zag wist ik: dit wordt een abonnement. De stappenteller en website zouden (eventueel met een community) genoeg moeten zijn. Ik wil hem wel proberen, maar geen abonnementskosten. Fitbit snapt dit beter, zeker ook met de toegezegde API.


    28 september 2009 om 17:42

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!