PICNIC09: Nicolas Negroponte

25 september 2009, 07:09

{title}Nicolas Negroponte zou geen introductie meer behoeven te hebben. Als keynote op PICNIC09 gaf hij onder andere zijn levensmotto weer: hij doet alleen zaken die de normale markt niet voor elkaar krijgt.

Eén van die zaken is natuurlijk zijn fameuse one laptop per child, ook wel de 100 dollar laptop. Dit project loopt nu 5 jaar en de resultaten zijn al zichtbaar. Kinderen die in afgelegen dorpen hun ouders les geven in lezen en schrijven bijvoorbeeld. Mijn take-aways van Negroponte’s verhaal:

– Door op elke laptop 100 andere boeken te zetten breng je heel veel kennis naar kleine dorpen. 100 laptops is dus 10.000 verschillende boeken, meer dan wij hadden toen we op de basisschool zaten.

– Kennis verspreid nog veel meer door de wereld dan ooit tevoren. Toevallig schreef ik afgelopen week een stuk over de internationalisering van kennis en de impact die dit heeft op de arbeidsmarkt. De impact die een laptop geven aan de armsten heeft zal dit proces sterk versnellen en de wereldwijde markt van talent nog groter maken.

– Voor ontwikkelende landen is creatief zijn bijna onmogelijk. Hoe bot het ook klinkt, als je wilt overleven moet je eerst een bepaald niveau van welvaart hebben. Echter zie je kinderen met deze laptops ineens wel creatief omgaan met de mogelijkheden.

– Producten moet je goed afstemmen op het doel. De one laptop per child moet kunnen werken in locaties zonder stroom, dus moet met de hand opwindbaar zijn. Ook is reparatie een probleem, dus je moet er mee kunnen voetballen. Zaken die je in eerste instantie niet aan denkt bij laptops. Maar het is dus mogelijk.

– Je hebt bijzondere mensen als Negroponte nodig in de wereld om te regelen wat de markt niet regelt, om zo uiteindelijk wel weer markten te creëren.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!