Picnic09: Layar winnaar Vodafone Mobile Clicks 2009

25 september 2009, 14:29

AudioBoo, Rummble, MyNameisE, Mobypicture, Woobius en Layar streden om de eer van de Vodafone Mobile Clicks 2009 startup challenge. Het ging om 150.000 euro aan harde euro’s. Layar is de grote winnaar. In onderstaande video een minuut per startup, vanmiddag vanuit de zaal. Hier, hier, hier, hier, hier en hier meer over Layar.

De kwaliteit van de deelnemers was vorig jaar goed. Maar dit jaar waren ze beter, vond Patrick Leenheers van Vodafone bij de uitverkiezing van de Vodafone Mobile Clicks 2009.

Dragon’s Den

De jury was vandaag niet te beroerd om het de deelnemers moeilijk te maken. Een presentatie geven over je bedrijf dat gaat nog wel, maar rotvragen beantwoorden over funding, over toegevoegde waarde, over het hoe, het waarom, en het wat, dat valt niet altijd mee. Ze kwamen er aardig uit: maar het leek af en toe, ook door de soms cynische host Michiel Frackers, op een échte Dragon’s Den.

De knikkers

Er werd enorm veel over geld gepraat. Dat zal met de crisis te maken hebben, maar het is ook een duidelijke trend. It’s not only fun anymore, show us the money in de internet business. De getallen van verwachte omzetten deden duizelen. Natte vingerwerk van de startups, dat leek het. Want de voorspellingen over miljoenenomzetten vlogen je om de oren.

Open Pubic Vote

Het voting systeem viel uiteen in twee delen: een publiek gedeelte om te stemmen en een open gedeelte om te stemmen. En dan was er nog de jury stem, die het allerzwaarst telt. De open public vote:

1 Layar

2 Woobius

3 My Name is E

4 Mobypicture

5 Rummble

6 AudioBoo

Closed public Vote

1 Layar

2 Rummble

3 MyNameisE

4 Mobypicture

5 Woobius

6 AudioBoo

Het jury-oordeel

  1. Layar: Het goede momentum, enorme grote snelheid en een grote userbase. Een enorme hoeveelheid mogelijkheden. Bedenk wat je wilt doen: wat is de strategie. Je hebt nog 6 maanden om te groeien maar je moet wel snel kiezen. Prijs: 75.000
  2. Mobypicture: Goede strategie, mooie open partnering filosofie. Niet het idee is origineel, maar de executie is geweldig. Prijs: 50.000 euro
  3. Woobius: Uniek in deze markt met veel focus. Een applicatie die een behoefte vervult. Veel energie, goed management team. Prijs: 25.000 euro.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

6 Reacties

    media

    Claire, Maarten en Raimo, van harte gefeliciteerd met het winnen van de Mobile Clicks 2009. Mathys, jij ook van harte met de tweede plek. Voor beiden een fantastisch resultaat!

    Woobius ken ik nog niet maar ga ik zeker naar kijken!


    25 september 2009 om 15:52
    mgvandenbroek

    PERSBERICHT VODAFONE:

    Eerste prijs voor Layar, de start-up die augmented reality tot een succes maakt

    25 september 2009 – Jens Schulte-Bockum, CEO van Vodafone Nederland heeft zojuist op Picnic 2009 de winnaars bekend gemaakt van Vodafone Mobile Clicks 2009 (www.vodafonemobileclicks.com): een competitie voor innovatieve mobiel internet start-ups. In een soort ‘Dragon’s Den’ demonstreerden de 3 Nederlandse en 3 Britse finalisten vanmiddag hun nieuwe mobiele site, service of applicatie aan een 5-koppige jury. Ze streden daarmee om een totaal van EUR 150.000 aan prijzengeld. Van de in totaal 100 deelnemers won Layar EUR 75.000 voor hun succesvolle mobiele augmented reality browser. MobyPicture won EUR 50.000 voor hun foto-/ videodeelservice vanaf je mobiel. Met hun online samenwerkingstool voor architecten en ingenieurs won Woobius EUR 25.000.

    Jens Schulte-Bockum: “Ik ben erg blij met deze prachtige winnaar! Het was een spannende strijd en een close finish. We hadden dan ook erg veel goede kandidaten, zowel uit Nederland als uit het Verenigd Koninkrijk. We zijn erg trots dat Vodafone Mobile Clicks opnieuw zoveel talent en innovatieve ideeën weet te stimuleren. Dat past goed bij onze bedrijfsfilosofie: een challenger company met ondernemersgeest. Met Vodafone Mobile Clicks bieden we jonge bedrijven op het gebied van mobiel internet de kans om hun innovatieve ideeën verder te ontwikkelen en onder optimale condities te presenteren aan de klant. Net zoals wij dat doen.”

    Vodafone Mobile Clicks bestond uit vier selectierondes verspreid over de periode april tot en met september 2009. Iedereen ouder dan 18 jaar met een goed idee voor een mobiele site, dienst of applicatie kon zich inschrijven. Diensten van bestaande mobiele start-ups, mits jonger dan 3 jaar, mochten ook meedoen. De jury bestond uit Vincent Everts (Trendwatcher en Gadget expert), Rudy de Waele (Oprichter Mobile Monday Barcelona en Madrid en het Mobile 2.0 event), Richard Titus (nieuwe mediaondernemer), Lee Epting (Vodafone Group) en Heike Scholz (Blogger MobileZeitgeist).

    Vodafone Mobile Clicks 2009 is een initiatief van Vodafone en heeft als doel de mobiele internetsector in Nederland en het Verenigd Koninkrijk een extra impuls te geven. In

    Nederland vindt de competitie dit jaar voor de tweede, achtereenvolgende keer plaats. In Groot-Britannië is de wedstrijd voor de eerste keer georganiseerd.


    26 september 2009 om 08:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!