Microsoft richt zich op creatieve bureaus met het social marketing campaign pack

25 september 2009, 09:23

{title}

Twitter, Facebook, Hyves, dat zijn de grote social network-jongens die de laatste jaren de aandacht trokken. Dat Microsoft in feite óók allerhande sociale netwerken heeft draaien, wordt nog wel eens over het virtuele hoofd gezien. Neem Messenger, MSN, Windows Live. En ja, ook Hotmail.

Tot op heden was de sociale database van contacten die Microsoft beheerd via al die platformen nog nauwelijks ontsloten voor marketing. Ja, voor Microsoft zelf en voor adverteerders op MSN, maar niet via social marketing (of advertising, hoe je ‘t maar wilt noemen). Daar komt verandering in met het Social Marketing Campaign Pack van Microsoft Advertising. Gisteren op #Picnic09 liet Derk Wagelaar, Online Business Group Lead hier in Nederland, zien hoe het allemaal werkt.

Maar eerst waar het Microsoft allemaal om te doen is. Naar aanleiding van Picnic – inschrijving tot 1 oktober – geeft het bedrijf 25.000 euro (bruto) campagnegeld weg. Met een prijsvraag, hierrrr.

Credits

Hoe werkt het? Allereerst maar een keiharde uitspraak van Wagelaar. “We krijgen niet voldoende credits voor de omvang van ons sociale netwerk. Dat doen we als Microsoft natuurlijk deels ook zelf.” Het lijkt dat Microsoft daar dus nu wat aan gaat doen met social marketing pack. Want dat netwerk is huge – echt huge. Even de cijfers: per maand wordt er zo’n slordige 8 miljoen keer ingelogd via Windows Live ID. Da’s twee derde van de internetpopulatie, ofwel de helft van alle Nederlanders die één keer per maand inloggen. Kassa, denkt de marketeer….

Buddy Test

Wagelaar toonde de Buddy Test, een viraltje voor RULive, de Windows Live-community gericht op doelgroep 15-19 jaar. De campagne wordt verspreid en endorsed via Hotmail – handig, want dan is de gebruiker direct ingelogd in Windows Live. Na de Buddy Test wordt de bezoeker ingedeeld in een Gangsta, een Kakker of een Nerd… Grappig, als je 16 bent.

Delen

Ook kunnen contacten gebuddytest worden, de resultaten zijn weer te delen via hotmail én de resultaten uit het netwerk vrienden-van-vrienden wordt eveneens getoond. Endorsements, endorsements all over the place. De uitslag van de test kan weer toegevoegd worden aan de status update in messenger. “Ik ben een Party Buddy. En jij? Check de Buddy Test…” Enzovoorts.

Best fraai

Het ziet er allemaal best fraai uit, lijkt ergens wel op Hyvertising en voor de doelgroep zal dit ook zeker werken. Er zitten in het geval van RULive verschillende conversiepunten ingebouwd, zoals een button in de Buddy Test om naar RULive te gaan.

Internetters

Om over na te denken: Microsoft heeft onderzocht wat voor groepen internetters er zijn en deze gesegmenteerd in zes groepen. Met name de connected socializer (mensen die echt online contact houden met hun sociale netwerk), maar ook de functionele internetter (geen leven zonder internet: vliegtickets kopen, bankzaken, enz.), zijn de belangrijkste targets voor de campagnes met Microsoft social marketing pack. Die vertellen zo’n campagne weer door aan hun vrienden, van dat soort internetters zijn er best heel veel, verzekert Microsoft.

Creatieve bureaus

Microsoft mikt op creatieve bureaus die op creatieve wijze een creatieve campagne willen draaien. Tada! Kost dat? Een beetje serieuze campagne, waarmee je echt volume opbouwt doet zo’n 50.000 euro. Win de prijsvraag, dan heb je al een half campagnebudget klaar liggen.

Remco Janssen is de founder van Silicon Canals: een nieuwsplatform voor, door en over startups, scale-ups en technologie in Europa.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!