Picnic09: Layar in 3D demonstratie met Claire Boonstra

24 september 2009, 03:27

Raimo van der Klein gaf gisteren op Picnic09 in deze presentatie al wat context over Layar 3D. In bovenstaande presentatie neemt één van de andere oprichters van Layar, Claire Boonstra, je mee in de wondere wereld van Augmented Reality. Een vliegtuig komt over, we bezoeken het Japan DOME en het Escher DOME. En vooruit, we spelen ook nog een spelletje Pacman omdat we toch in de buurt zijn.

In onderstaande video test collega-blogger Mark de Bruin van 9292.nl Layar 3D:

Zie ook dit demofilmpje (23458 keer bekeken nu) dat op 21 september werd gepubliceerd:

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

21 Reacties

    Claire Boonstra

    @Carl ik zie niet hoe jouw idee anders is dan Augmented Reality? Het moeten zoeken naar digitale objecten is een manier waarop het kán werken (als in: een spel-element), maar AR gaat juist ook over het geven van meer informatie over het object waar je naar kijkt. Dat is in ieder geval wat Layar nu al kan obv locatie-herkenning; andere partijen al kunnen obv image recognition en wie weet gaan we dat in Layar ‘ooit’ (en dan heb ik niet niet over een half decennium) wel eens combineren…


    24 september 2009 om 08:36
    Bart van de Casteel

    Ik zie hier wel toekomst in. Denk maar eens aan toekomstige bouwprojecten. Zo kan iedereen de reality zien op zijn mobiele telefoon. Denk ook maar eens aan een wereld tentoonstelling. Ieder land ontwikkeld zijn wereld. Ik zit dit als een goede marketingtool voor grote projecten in de komende 5 jaar. Dit zal zeker geintergreerd worden onder de mensen.


    24 september 2009 om 09:46
    mangold

    @Claire: die ideeën die ik noem zijn niet anders dan augmented reality, maar andere invullingen van augmented reality.

    Jullie Layer kan inderdaad ook prima ingezet worden voor het digitaal uitbreiden van de realiteit waar je op dat moment bent en naar kijkt, en ik vind het daarom jammer dat die mensen in de voorbeelden die jullie laten zien steevast met zo’n toestel voor hun snufferd zoekend in de rondte aan ’t lopen zijn. Wellicht dat je ook eens wat ‘je ziet dat een huis te koop staat, richt je telefoon erop en weet meteen wat ’t kost’- of ‘je staat achter Amsterdam CS, richt je telefoon op één van de pontjes en ziet meteen hoe laat deze naar welk punt aan de andere kant vaart’-voorbeelden kunt laten zien. Met andere woorden: voorbeelden waarbij je die telefoon met AR als aanwijzer gebruikt, in plaats van als zoekinstrument.

    @Bart: Dat voorbeeld van jou is inderdaad weer wél een mooi voorbeeld waarbij dat rondkijken nut heeft. Stukken beter dan die niet (en ook nooit) bestaande windmolens in het Westerpark.


    24 september 2009 om 10:22
    Claire Boonstra

    @carl Misschien heb jij onze eerste video (die al bijna 500.000 keer is bekeken) nog niet gezien… Die laat de Funda layer zien met huizen te koop in de omgeving inclusief de prijzen. Kan gebeuren 🙂


    24 september 2009 om 10:30
    mangold

    @Claire: Die heb ik (vanzelfsprekend) al een hele tijd geleden gezien. Maar ook hier geldt dus weer dat de gebruiker aan ’t zoeken is, in plaats van aan ’t aanwijzen. En dát is het punt wat ik steeds probeer te maken. Voor dat zoekend rondbanjeren met zo’n telefoontje voor je snufferd zie ik totaal geen toekomst weggelegd, maar voor het digitaal uitbreiden van waar je naar wijst juist wél.


    24 september 2009 om 10:36
    mgvandenbroek

    @Carl: Volgens mij is er geen verschil tussen zoekend rondbanjeren en aanwijzen. Voor mijn gevoel loop je rond en wijs je iets aan waar je meer informatie over wilt. Dat kan met AR. Dat kan met de Funda-layer. Verder zeg je heel veel in je comments, maar ik kan er niets aan doen; ik hou er een herkauw-gevoel aan over. Schitterend dat je zelf het gevoel hebt op de zaken vooruit te lopen, wat is nu je punt? Of is dat je punt? Wat is trouwens een “verarmde virtualiteit”? Hoe kan dat en wat bedoel je? Je vindt het lelijk? Layer 3d is alfa-alfa op dit moment als ik Claire goed begrepen heb.


    24 september 2009 om 10:51
    Raimo

    Weet je wat het is ik denk dat Carl een beetje zuur is omdat we wellicht te weinig aan Brandgagement doen..


    24 september 2009 om 19:41
    venturo

    Carl is zuur over alles Raimo. Er is mijns inziens een verschil van inzicht over de waarderingen (de schaal) en de verwachtingen van deze ontwikkeling, nog los van het respect dat je kan hebben voor de toepassing en de manier waarop je dat ter discussie stelt.


    24 september 2009 om 19:57
    Marjolein Schaefers

    Goede punten Carl! Houd de discussie maar scherp. Ik heb waardering voor wat die Layer club doet. Echt. aar de manier waarop ze het toepassen is minder. Als ze nu wat creativiteit inhuren komen er wellicht goed bruikbare oplossingen. Klotige is wel dat je een top telefoon met bijbehorend abbo nodig hebt. n das de minderheid …


    24 september 2009 om 22:04
    media

    Augmented reality browsers zoals Layar staan nog in de kinderschoenen en de toepassingen die we nu voorbij zien komen zijn vooral “nice to haves” maar nog niet altijd “must haves”. Ook ik heb enorme waardering en zie ook zeker toekomst voor Layar, maar Carl heeft wel een goed punt. De meeste toepassingen die we nu voorbij zien komen hebben te maken met “wandelend zoeken” en de vraag is of we daarvoor de browser starten om vervolgens via een schermpje te gaan zoeken. Interessanter zijn de applicaties waarbij we op een vast punt staan en aanvullende informatie krijgen over de locatie of een object. Genoemd voorbeeld in de bouw is er daar een van, maar denk ook aan de mogelijkheden in de zorg of in musea. Je staat op een vast punt en wilt op dat moment meer informatie (“aanwijzen”) over de plek of het object, of wilt het object bekijken in een andere omgeving.


    25 september 2009 om 02:28
    Raimo

    Niks staat in de weg om objecten aan te wijzen. Zeker nu met 3D waarmee we lekker vlak voor een standbeeld/landmark een informatiebordje kunnen plaatsen, een audioclip in de lucht kunnen hangen of een exhibitie van historische foto’s kunnen plaatsen..

    He proces is dan als volgt:

    je ziet iets in real life

    je pakt je phone

    opent layar

    selecteert de layer die die informatie hoogstwaarschijnlijk voor je heeft

    richt je telefoon op het object en je ervaart het fysieke object voor je in een compleet andere en verrijkte manier..


    25 september 2009 om 04:08
    venturo

    Marco dat is niet de vraag. De (juiste) toepassingen komen wel. Mijns inziens is de schaalbaarheid bepalend voor het succes. Daar maak ik me mer zorgen over.


    25 september 2009 om 04:10
    Claire Boonstra

    Zoals Raimo al zegt zijn we natuurlijk bezig met heel direct info te kunnen geven over objecten waar je voor staat.

    Maar vergeet niet dat het ‘fun’ aspect ook heel belangrijk is. Niet veel lezers van MF zullen hardcore gamers zijn, maar de game industrie is groot. Enorm. In een adventure game ga je ook op zoek naar aanwijzingen, characters etc. We take the game out of the ‘box’ (de pc, het mobieltje), into reality. Ik kan je vertellen dat er al heel veel creatievelingen geprikkeld zijn door onze eerste 3D demo’s.

    En wbt meaningful experiences: zonder staatsgeheimen prijs te geven, zijn we al bezig met architecten en projectontwikkelaars (loop door je nieuwe wijk/ je nieuwe huis/ zie het nieuwe architectonische kunstwerk alvast staan) en musea (kunst in de stad). Ook educatieve, kunsthistorische en toeristische instellingen zien veel in Layar: vertel de geschiedenis over de stad/ het gebouw terwijl je er voor staat, ZIE hoe het er hier vroeger uit heeft gezien, BELEEF de veldslag opnieuw!


    25 september 2009 om 04:57
    Matthijs Rouw

    Volgens mij ligt het nuanceverschil in de informatie die je presenteren wilt. Wat is de toegevoegde waarde van een bordje dat naast een standbeeld staat in mijn camera-beeld? Ik zie eigenlijk meer nadelen 🙁 – ik moet precies dat ding richten en stil genoeg houden om te lezen als er te veel/kleine tekst in staat – weinig informatie bieden dus. WEL is het nuttig als je een verbouwing/gevelrenovatie wilt laten zien bijvoorbeeld!

    In veel gevallen denk ik dat het gegeven dat je telefoon weet waar je bent en welke richting je op kijkt genoeg biedt om veel informatie weer te geven op je telefoon. Dus niet over een camera-beeld heen.

    Ik vind Layar een erg gaaf product en ben benieuwd wat er nog meer gaat gebeuren. Ik gebruik het zelf regelmatig als ik een pin-automaat zoek bijvoorbeeld. Maar dan sta je wel als een idioot met je mobiel in de lucht te zwaaien 🙁 .. Dan liever zonder video .. Vooralsnog een hoog ‘wauw gadget’ gehalte dus 🙂

    Volgens mij ligt de kracht van Layar meer op het gebied van activiteiten, zoals games of puzzeltochten voor kinderfeestjes waarvoor ouders geen pijlen meer op de straat hoeven te kalken 😉 of marketing grapjes .. Of verwerken in een Fort-boyard-3015 achtig format.. Maar met name edutainment/serious gaming is volgens mij de plek waar je heen moet ..


    25 september 2009 om 05:33
    Bert de Boer

    Ik denk dat het SPRX/Layar team niet claimt de waarheid in pacht te hebben met Layar.

    Uitdagen, prikkelen en enthousiasmeren op een gebied waar de komende jaren nog veel ontwikkeling zal plaats vinden. Context afhankelijke Location Based Services (LBS). Of het nu RFID, AR of m.b.v. van nano technologie is. Voorbeelden binnen AR zijn nu aantrekkelijk omdat het erg visueel is, iedereen kan er zich wel een dienst bij voorstellen. Of erop kritiek leveren.

    Het maakt eigenlijk niet uit of het zoeken of verrijken is. Die scheidslijn zal in de nabije toekomst waarschijnlijk toch meer vervagen.

    Ook gaat er dus niet om of de grafics binnen 3D Layar nu wel ‘sexy’ genoeg zijn of dat het nog even duurt voordat iedereen een Iphone / Android phone heeft om het te gebruiken. Dat komt allemaal wel goed. Ik zie Layar meer als een mooie accelerator voor diensten op LBS gebied. De groei van hun API development requests laat zien dat het momentum er is.

    En het is aan ons allen om daar mooie dingen bij of van te maken.


    25 september 2009 om 05:40
    Jeroen Onstenk

    Prachtige ontwikkeling dit!

    Ik zie echter wel het punt van @Carl, ten minste als ik hem juist interpreteer. De toegevoegde waarde bij het vinden van een pinautomaat wordt overtroeft door een app als Pin. En de app Jaap biedt ook meer mogelijkheden dan het vinden van een huis via Layar.

    Ik wil door een (echt) bos lopen en dan de vraag van zoonlief “Hey, welke boom is dat?” kunnen beantwoorden door mijn telefoon erop te richten. Dat soort dingen. Dan biedt het m.i. een echte toegevoegde waarde. Wat ook niet gedaan kan worden door een andere app.

    Verder zie ik een mooie toekomst voor Layar 3D binnen musea. Het zou een geweldige toegevoegde waarde voor bijv. Het Openluchtmuseum kunnen zijn. Transformeer de boerderij waarin je staat in de werkende boerderij van vroeger. Mensen en dieren die aan het werk zijn. Of hoe zag het leven in de Zaanse buurt er de oude tijd uit en hoe werd er gespeeld op het pleintje voor de poffertjeskraam.


    25 september 2009 om 09:43

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!