PICNIC09: Jessica Greenwood van Contagious

24 september 2009, 11:01

{title}

Jessica Greenwood is deputy editor bij Contagious (die naast elk kwartaal een prijzig document uitbrengen, ook een hele leuke gratis nieuwsbrief hebben) en gaf een overview van een aantal van de projecten die haar zijn opgevallen. De lijn in het verhaal? Mensen hebben geen advertising nodig, maar dingen die functioneel, relevant of entertaining zijn. Als je dingen geeft waar mensen tijd aan willen besteden, dan hoef je geen geld meer aan media uit te geven.

Greenwood begon haar verhaal met een quote van Douglas Adams: “Anything invented before you were 18 has been there forever. Anything that turns up before you’re 30 is new and exciting. Anything after that is a threat to the world and must be destroyed.” Het GPS systeem waarmee de sprekers op PICNIC worden getrackt moest volgens Greenwood kapot gemaakt worden. Ze werd dan ook kortgeleden 30.

Contagious verzamelt mooie cases uit advertising. En dat zijn volgens Cantagious dingen waar mensen tijd aan willen besteden. Advertising is niet per se goed als een focusgroep dat zegt, of de moeder van de marketing manager. Greenwoord begon als eerste met de case van Virgin Mobile. Ze wilden dichterbij muziekliefhebbers komen en aansluiten op wat er nu speelde. Dat deed Virgin Mobile door Vanilla Ice ‘sorry’ te laten zeggen voor de slechte muziek die hij had gebracht.

Een prachtige cases waarin honderdduizenden muziekliefhebbers gingen stemmen of Vanilla Ice schuldig was of niet. Een campagne die Virgin Mobile heel veel aandacht opleverde en Vanilla Ice een opleving in zijn muziekcarrière.

Vervolgens liet ze de ifood assistant van Kraft zien, een iPhone applicatie met recepten. Volgens Greenwood een succes omdat 1) Kraft de applicatie op diverse plekken pusht, 2) de ontwikkeling twee keer misgegaan is en 3) mensen ervoor moeten betalen (99 cent). Inmiddels deden meer dan 3 miljoen mensen dit. Dit is geen marketing, maar mensen helpen. En helpen gebeurt ook in de case van Twelpforce. Slim omdat de Twelpforce online is als mensen met kerst hun cadeaus uitpakken en absoluut niet weten hoe ze het moeten gebruiken.

Greenwood liet een aantal cases zien waarin technologie belangrijk is. Als vanzelfsprekend kwam de Nike Chalkbot langs, die voor diverse merken waardevol is geweest: Nike, Tour de France, Lance Armstrong en Livestrong. Een ander mooi voorbeeld is de campagne van Adidas, waarin ze nanotechnologie gebruikten om aanmoedigingsboodschappen van fans op de sweaters van de rugbyspelers te plaatsen. Nog meer Rugby, van Guinness, die statistieken van rugbywedstrijden hebben kunnen claimen. Hoe? Door met RFID te meten waar spelers zijn en zo te zien hoe snel spelers zijn. Aangezien deze sport normaal gesproken geen statistieken had – iets met progressie van de bal die niet te meten is -, trekt Guinness met het bezit van die statistieken ineens heel veel sportliefhebbers naar zich toe. Elke sportfanaat is immers vooral geïnteresseerd in de cijfertjes.

Contagious verzamelt diverse goeie cases, en Greenwood ging ze in sneltreinvaart door. Een lekkere snelle inspiratieovervloed. Het punt dat ze wilde maken; ga vooral dingen doen, en maak vooral ook fouten. ‘Be brave and make mistakes’. En als ‘iets er is, gebruik het’. Ze eindigde met een plaatje van Road Runner die op een Acme bom zit. Acme is een fictief bedrijf dat alles kan maken. Zo’n bedrijf moeten we allemaal een beetje zijn dus.

{title}

Karlijn van den Berg is strateeg bij MUSE Amsterdam en IceMobile. Hiervoor werkte zij als strateeg bij Draftfcb en Tribal DDB.

Categorie
Tags

1 Reactie

    koningwoning

    Zoals ik gisteren ook aan Contagious twitterde: raar dat ze zelf twitter als een broadcast instrument zien en dus niet het medium gebruiken daar waar het voor nodig is.

    En leuk dat @GaryVee vorige week Winston Binch de huid volschold omdat hij het ook over de twelpforce had die momenteel 1/3e (?) van de vragen via twitter beantwoord terwijl @GaryVee ELKE vraag beantwordt terwijl hij zelf 850.000 twittervolgers heeft (tegen 30 K voor Best Buy)


    25 september 2009 om 08:54

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!