Marketing voor de doden?

25 september 2009, 05:22

{title}Straks gaan we niet meer dood. Nu zijn we nog een beetje aan het zelfdoktoren met sites als PatientsLikeMe, maar de technologische ontwikkelingen gaan dermate hard dat de echte diehard techneuten voorspellen dat we over 20 jaar het punt bereiken waarop we onsterfelijk worden.

Nanotechnologie moet de oplossing bieden om allerlei kwalen te overkomen. Nanobots zullen onze bloedcellen vervangen en mocht een lever of nier niet meer goed functioneren, dan printen we gewoon een nieuwe. En vind je dit een enge gedachte? Wat vind je dan van bionische lensen? De toekomst is zo ver weg nog niet. De digitale reïncarnatie van jezelf. Even wat food for thought op de vrijdagochtend.

Je brein op een harddisk

En dit is slechts een gedeelte van het spectrum. Aan de andere zijde zijn we hard bezig om ons brein te vervangen. Gordon Bell is een oude knar binnen de gelederen van Microsoft. Al meer dan 10 jaar legt hij zijn leven digitaal vast voor zichzelf en voor zijn nageslacht. In totaal heeft hij 221.173 websites bezocht, 56.282 fotos genomen, 156.041 emails gelezen en verstuurd, 18.883 documenten geschreven en gelezen, 2000 telefoontjes gepleegd, 7.139 liedjes geluisterd en 2.164 videos opgenomen. “Vergeten” bestaat niet meer. Bell heeft een boek gepubliceerd over zijn bevindingen, “Total Recall: How the E-Memory Revolution Will Change Everything”, absoluut een aanrader.

IBM ondersteunt het Blue Brain project waarin wetenschappers de werking van hersenen simuleren. Een gedeelte van de hersenpan van muizen bootsen ze al na. Nog even en het wordt mogelijk om je brein als het ware te uploaden op een computer. Je brein op een handige harddisk. De electriciteit die door onze synapsen stroomt zijn niets anders dan nullen en enen, dus te hercoderen!

We zijn gewoon niet kapot te krijgen. Iets waar ze ook sterk in geloven op de onlangs gestartte Singulariteit Universiteit. Studenten worden hier voorbereid op de samensmelting van technologie en de mensheid.

Digitale reïncarnatie

En wat betekent dit dan concreet voor u marketeers? Het is dus niet ontdenkbaar dat we overal allerlei 3D-avatars op het web zien rondhuppelen die de digitale reincarnatie zijn van jezelf. Met al zijn herinneringen, intelligentie en emoties. Alsof je tegen een levend persoon praat. En dan biedt kansen voor de gehaaide marketeer! Grote vraag is natuurlijk wel hoe je een mens van bits en bytes een fysieke auto auto verkoopt? Interesting…

Sander Duivestein
Topspreker / Trendwatcher / Auteur / Columnist bij Sogeti

Sander Duivestein is professioneel spreker, trendwatcher, internetondernemer, adviseur, auteur en columnist over de impact van nieuwe technologie op mens, bedrijf en maatschappij. In dienst van VINT (het Verkennings Instituut Nieuwe Technologie van ICT-dienstverlener Sogeti) heeft hij aan meerdere onderzoeken meegewerkt. In de afgelopen jaren schreef hij meerdere boeken en rapporten over Bitcoin, Internet of Things, Wearables, Big Data, Social Media, Mobile, Cloud en de economische crisis. Sander is veel in de traditionele media terug te vinden. Regelmatig wordt hij gevraagd om zijn opinie in dag- en weekbladen, op de radio en op televisie te delen. Zo was hij onder andere te gast in Pauw en Witteman, Brandpunt en Nieuwsuur.

Categorie
Tags

5 Reacties

    mgvandenbroek

    Interessant om over na te denken, Sander, mooie context links. “Het is dus niet ontdenkbaar dat we overal allerlei 3D-avatars op het web zien rondhuppelen die de digitale reincarnatie zijn van jezelf.” Dat lijkt me eigenlijk best vervelend…


    25 september 2009 om 05:39
    Allesovermobielinternet

    Lijkt me wel lekker, even mijn geheugen backuppen. Ik vergeet nogal veel namelijk 😉

    Leuk, een wat minder marketing artikel zo op de vrijdag ochtend, leuke food-for-thought ook. De 3d avatars zie ik echter ook niet zo zitten.

    Zijn er ook concrete ontwikkelingen op dit gebied die we in de marketing kunnen gebruiken?


    25 september 2009 om 06:49
    mangold

    Ik denk eerlijk gezegd niet dat we tamelijk binnenkort ons brein zullen kunnen ‘uploaden’; vooralsnog mist de interface immers nog waarmee je in no-time al die informatie kunt uitlezen die er decennia over heeft gedaan om er via de bekende weg – onze zintuigen- in te komen. Maar er zullen ongetwijfeld digitale levensvormen ontstaan die het stadium van ‘door mensen aangestuurde poppetjes’ ontstijgen, en zelfstandig hun en onze wereld gaan verkennen.

    En dan is ’t inderdaad een interessante vraag hoe je die zelfstandige digitale levensvormen kunt betrekken en integreren in onze – mensen van vlees en bloed – economie en marketing.

    Leuke posting!


    25 september 2009 om 06:51
    Allesovermobielinternet

    Je maakt er wel een eng verhaal van Carl…

    Heb je I, Robot van Asimov gelezen? Anders zeker even doen, leuk om te lezen maar het zet je ook zeker aan tot denken.

    Mogelijkheden die ik zou zien:

    • Soort-van-intelligentie die zoekmachine’s verbeterd, zeg Google’s algoritme maar dan intelligent. Altijd alleen maar goede resultaten!

    • Advertentie’s die 100% relevant zijn. Je browser leert namelijk wat jij leuk vind en kiest daarbij zelf advertentie’s uit, ook ‘snapt’ hij dat je ’s ochtend vatbaarder bent voor koffie reclame dan voor bier.


    25 september 2009 om 07:26
    Kees Schiphouwer

    Als begraafplaatsadviseur heb ik weer iets om extra rekening mee te houden. De vraag zal nog verder afnemen. Omdat de kosten van een begraafplaats vooral vaste kosten zijn zal de prijs per begrafenis nog verder stijgen dan nu al het geval is.


    25 september 2009 om 15:15

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!