Weekoverzicht Webanalisten (63): Alert dashboard, top 20 webanalyse pakketten en Amazon

22 september 2009, 08:08

Webanalisten zoeken websiteWekelijks geeft Webanalisten.nl hier op Marketingfacts.nl een samenvatting van het belangrijkste nieuws op haar website. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze wekelijkse samenvatting van belangrijkste artikelen blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.

Deze week:

  • ALERT! ERROR! Er gaat iets fout!
  • Top 20 webanalyse pakketten met beoordeling
  • Designtreasures Amazon (deel 1): content strategy

ALERT! ERROR! Er gaat iets fout!

Webanalyse wordt vaak direct in één adem genoemd met (conversie) optimalisatie. Prachtig natuurlijk: wie wil de wereld nou niet verbeteren? Optimalisatie begint bij het onderkennen van een ‘probleem’, ’situatie’ of ‘pagina’ die/dat geoptimaliseerd kan worden. Wat ik me afvraag: hoe kom je tot dát punt? Hoe besluit je wat je gaat aanpakken? Is dat een onderbuikgevoel? Een besluit van een collega? Komt dat voort uit een analyse? Of heb je aparte dashboards om dit te bepalen?

Alert Dashboard

Sinds enige tijd ben ik bezig met een zogenaamd alert dashboard. Het enige doel van dit dashboard is om de huidige status van de website en de processen op de website te monitoren en alarm te slaan wanneer dat nodig is. Lees alles over de inhoud van dit dashboard en tegen welke problemen je kunt aanlopen.

Top 20 webanalyse pakketten met beoordeling

Idealobserver kwam deze week met een update van de top 20 web analyse pakketten op basis van volwassenheid. Sommige bekende, maar ook minder bekende, pakketten staan op plaatsen waar je ze niet verwacht. Interessant om de achtergronden te lezen zoals ze zijn gelinkt in het artikel. Idealobserver biedt een filterfunctie op webanalytics pakketten en geeft een uitgebreide omschrijving van de functionaliteiten per pakket.

Designtreasures Amazon (deel 1): content strategy

Jorden Lentze van ABN AMRO e-Channels was het opgevallen dat Amazon.com recentelijk is afgestapt van de bekende tabnavigatie en over is gegaan naar een linkermenu navigatie. Met Amazon als leidend voorbeeld in usability en conversie optimalisatie vroeg hij zich af waarom dat is gedaan. Met 24 bestellingen per seconde zal hier een plausibele reden voor zijn geweest. Al zoekende op het internet kwam hij de presentatie van Jared Spool tegen over de 4 designtreasures van Amazon. Jorden geeft een uitgebreide beschrijvingen van deze 4 treasures en plaatste vandaag het eerste deel op webanalisten.nl.

Webanalisten.nl is sinds 2008 aanwezig op internet als platform voor online analyse en optimalisatie. Meer dan 40 gastauteurs schrijven wekelijks over hun praktijkervaringen met ons mooie vakgebied. 2 wekelijks wordt hier op marketingfacts.nl een samenvatting van geplaatst.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!