De embassy strategy van Steve Rubel (Edelman Digital)

17 september 2009, 06:14

Hij is de director of insights bij een van de grootste pr-organisaties van de wereld: Edelman. Hij is een held op internet en tegenwoordig op Twitter. Steve Rubel is gestopt met bloggen, terwijl zijn blog als een must-read werd gezien door krantenredacties van The Wall Street Journal en de New York Times. Hij heeft 28.000 followers op Twitter en is nu fan van Posterous. Steve Rubel: ‘For me, blogging felt really slow’. Rubel heeft tips voor marketeers, en voor pr-professionals.

Steve Rubel kijkt graag vooruit. Als hij al niet ‘one step ahead of the curve is’, hoe kan hij dan wereldwijd klanten adviseren? Rubel pleit voor een ‘embassy-strategy’ in de media- en pr-wereld. De toekomst van media en van pr is ‘multi-stakeholder’. Samenwerken en het aangaan van allianties met organisaties en met je publiek door middel van social media, dát heeft de toekomst. Rubel: ‘PR is dead? Not by a long shot!’

Pr van de toekomst

De PR van de toekomst zal gaan om engagement. Rubel: ‘Als we pr kunnen transformeren, dan kan het groter worden dan advertising.’ Het publiek is zo gefragmenteerd tegenwoordig, dat het onmogelijk is om het te bereiken met de massamedia.

Rubel ziet dat er steeds meer druk staat op mensen in de pr-wereld om naar buiten te treden en transparant te zijn. Dat, terwijl pr-mensen van oudsher gewend zijn om op de achtergrond aan de touwtjes te trekken.

Tips voor marketeers

Heb geen haast. Doe zoveel mogelijk onderzoek als je kunt doen. Begrijp wat mensen aan het doen zijn, en gebruik de vele tools die voorhanden zijn. Werk vanuit een ‘embassy-strategy’. Dell, Starbucks, Microsoft, Wall Mart: allemaal hebben ze die strategy omarmd en doen ze het goed, vindt Rubel.

Online businessmodels

Display advertising gaat hem natuurlijk niet worden in de toekomst, denkt Rubel. Google Adwords is direct response, en dat werkt wel. In community’s gelooft Rubel niet zo; althans, niet in het geld verdienen ermee. Hij gelooft wel in het bij elkaar brengen van buyers en sellers en dus in leadgeneratie. Ook events ziet Rubel als een goed businessmodel.

Ik sprak Steve Rubel op één van de kantoren van Edelman in New York, deze zomer (juli). Het interview is natuurlijk tijdloos 😉

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!