Bas Blikt op de Week: Eetbare muren, 3D-tv zonder bril en zonne-energie dankzij je haar

13 september 2009, 07:23

{title}‘Eetbare’ muren, zonne-energie opwekken met haren, 3D-televisie zonder bril en een niet alledaagse BMW conceptcar. Het zijn een aantal highlights van de redactieweek bij Idealize.

Stilletjes kreeg de staat California deze week een vooraanstaande rol op onze website. Zo was er Richard Branson, die bij een interview op de Britse blog Real Business inging op verschillen tussen het ondernemersklimaat van Engeland en de VS. Branson prees daarbij de entrepreneursmentaliteit van de VS, en dan met name van de regio Silicon Valley: nummer één binnen de markt van ICT en internet, maar ook toonaangevend in de wereld van duurzame technologie

Bootb, overgewaaid uit Silicon Valley

California kreeg ook aandacht door een artikel van één van onze bloggers, Designia. Hij merkte op dat Brands Out of the Box (Bootb.com), een online pitchplatform voor creatieven, sindskort ook in ons land actief is. Daarmee is, net als de bekende TED-conference, nog een Californisch concept naar Nederland gehaald. Volgens oprichter Steven ter Horst gaat het Silicon Valley-idee een gat in de markt vormen. Lees de review van Designia en/of oordeel zelf over Bootb.

Vertical garden

Een paar honderd meter zuidelijker kampt Los Angeles met bedroevende bosbranden, waar de filmbranche nog wel zijn ‘voordeel’ mee wist te doen (hierboven één van de vijf videovoorbeelden). Het in LA gesitueerde Sander Architects compenseert deze ramp een heel, heel klein beetje met een nieuwe vorm van groen: na de ‘vertical farm’ en ‘vertical eco structures’ introduceert het de vertical garden. Het ontwerpbureau heeft voor Grace Restaurant eetbare buitenmuren bedacht en uitgeschetst. Voorbijgangers zouden er fruit, groente en kruidenplanten kunnen kopen.

Zonne-energie dankzij je haar

Zouden de siliconenfanaten van Silicon Valley ook het idee van Nepalees Milan Karki serieus nemen? Het was in ieder geval ludiek nieuws: samen met vier andere studenten uit Kathmandu ontwikkelde hij een goedkoop zonnepaneel dat het niet van silicium moet hebben, maar licht absorbeert en geleidt aan de hand van haren. Key trigger is de stof melanine, dat op licht reageert. Volgens Karki kunnen we er mobiele telefoons en batterijen mee opladen.

{title}

Geavanceerde 3D-tv dankzij Zero Creative

In ieder geval kan California zeker ook iets opsteken van Zero Creative, het Nijmeegse bedrijf dat 3D-televisie geavanceerder heeft gemaakt. Op de IBC-beurs in Amsterdam zal het twee nieuwe 3d-schermen tonen, waar je dankzij de gehanteerde technologie geen 3D-bril bij hoeft te gebruiken. Erg cool, maar voor de consument is het nog even wachten voordat Zero Creative ook een geschikte particuliere versie uitbrengt.

Veiliger bierglas

En Engeland? Real Business vroeg aan Branson wat Groot Brittannië moet doen om het voorbeeld van de VS te kunnen volgen. Branson zegt dat de depressieve en zichzelf bezattende ex-employees van de financiële sector zich niet zorgen zouden hoeven maken: het bedrijfsleven komt er bovenop, als banken de niveaus van hun leningen maar blijven verhogen. ‘Zonder dat maak ik me wel zorgen.’ In de tussentijd is het geen gek idee van Design Against Crime om een veiliger bierglas te ontwerpen. Een team van specialisten van de Design Council moet eind dit jaar verschillende prototypes voorleggen. De uitdaging daarbij is om niet alleen een veiliger glas te creëren, maar ook één die aantrekkelijk is voor de bierproducenten, café-eigenaren en consumenten.

Blue Dynamics

Bij Idealize zouden we overigens ook graag meer vernieuwende ideeën van de Engelse auto-industrie willen vernemen. Die zijn nu vooral afkomstig van Duitse automerken als Audi en BMW, dat nu weer aan de hand van designer Steve Radev een door de wind aangedreven conceptcar ontwierp.

Vorige week blikte ik terug op wonen in een LEGO-huis, Electrowetting en 3D metaal printen.

Sebastiaan van Essen
Content Marketing Manager bij -

Categorie
Tags

2 Reacties

    Joey Noordhoorn

    @Bas: Thanks voor de heads up. Het bericht is nu aangepast.


    14 september 2009 om 08:56

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!