MoMo #12: Interview Nuno Sitima (Opera)

9 september 2009, 10:06

De nieuwe browser van Opera, Opera 10, werd in een week meer dan 10 miljoen keer gedownload. Het marktaandeel van Opera is in Rusland 10 procent; het bedrijf verzamelt dagelijks enorme hoeveelheden kennis over mobiel internetgebruik.

Op MoMo #12, afgelopen maandag in de Amsterdamse Rode Hoed, ging het over mobile in emerging markets. Nuno Sitima is VP Consumer Marketing en Business Development bij Opera en mocht op MoMo een keynote geven. Ik sprak met Sitima vóór zijn optreden. Een gesprek over mobiel internet. Een gesprek over de wereld. Van Afrika naar Azië. Van Rusland naar Indonesië. Sitima: “In sommige markten hebben mensen mobiele telefoons van 50 dollar met een full internet experience.” En ook: “Op alles wat een scherm en een verbinding heeft willen wij Opera hebben draaien.”

Rusland en Azië

In Rusland heeft Opera een marktaandeel van 10 procent. Voor Europa ligt het allemaal wat anders. In emerging markets heeft Sitima wat meer data, de Europese markt zit ingewikkelder in elkaar door afspraken tussen telecomproviders.

Zuid Oost Azië, denkt Sitima, heeft de grootste potentie om te groeien. Daar groeit het mobiele internet ook het hardst. In Zuid Afrika en in Egypte en Kenia komt de adoptie stevig op gang. Het is interessant om te zien, vindt SAtima, dat mensen overal online willen gaan. Daarbij is search de grootste “use case”.

LBS

Sitima: “Wat wij vooral zien is communicatie en interactie tussen mensen. Dat is voor Opera de number 1 use case. We hebben ons product zo gemaakt dat het op bijna alle telefoons en netwerken werkt. LBS is vaak afhankelijk van verschillende operators en netwerken.”

Opera

Een belangrijke nieuwe ontwikkeling bij Opera is de lancering van Opera 10, dat ook beschikbaar is op desktop computers. Opera Turbo heeft een grote impact op de markt, omdat het ook bij lagere snelheden als gprs en umts volgens Sitima ook snel werkt.

Competitie

Iedere keer als er nieuwe browsers in de markt gezet worden, neemt het marktaandeel van Opera toe, zegt Sitima. Wat er uniek is aan Opera, vindt Satima, is dat Opera op alle devices werkt. Ook op een Nintendo Wii. Wij zien onszelf niet als een one device product. Op alles wat een scherm en een verbding heeft willen wij Opera hebben draaien.”

Business model

Ja, we zijn heus een winstgevend bedrijf, lacht Satima. Tuurlijk, dat zal wel, maar het blijft altijd een interessante vraag: waar verdienen jullie geld mee als de hele wereld jullie product lekker gratis downloaden kan? Er wordt bij Opera geld verdiend met revenue sharing modellen. De producten zijn gratis, en er zijn partnerships: als een productent Opera op een mobiele telefoon zet, dan is daar een license voor nodig. Ook content providers of operators betalen om Opera op de mobiele telefoon te zetten.

Toekomst

In de toekomst zal er maar 1 internet zijn, stelt Sitima. De komende vier jaar zal de bevestiging komen dat het eigenlijk niet meer uitmaakt op welk device je online bent: de browser experience zal steeds meer gelijk zijn.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!