PlayNow™ plus: ongelimiteerd en legaal muziek downloaden naar telefoon en PC

8 september 2009, 12:11

{title}Is het een telefoon waarmee je naar muziek luistert of een mp3 speler waarmee je kunt bellen? De muziekfunctionaliteit van diverse handhelds wordt steeds uitgebreider. Als je niet al te hoge eisen stelt aan het aantal beschikbare nummers, dan kan je mobiel een prima alternatief zijn voor bijvoorbeeld een iPod. Via streaming kun je al via een internetverbinding ‘alle’ muziek die je wilt via je mobiel beluisteren. Maar ook de fysieke muziekbibiliotheek op handhelds wordt steeds groter.

Gisteren werd in de T-Mobile winkel in de Kalverstraat te Amsterdam een persconferentie door SonyEricsson en T-Mobile gehouden over PlayNow™ plus. Deze nieuwe dienst geeft de gebruiker direct toegang tot miljoenen tracks om te downloaden naar telefoon en PC, waar en wanneer men dat maar wil. Met PlayNow™ plus heeft de gebruiker al bij aankoop standaard de duizend meest populaire tracks op de geheugenkaart van het toestel staan. Het abonnement op de service geeft toegang tot een database waaruit gebruikers legaal zoveel mogen downloaden als zij willen. In de database is muziek opgenomen van alle grote platenmaatschappijen, waaronder Universal, Warner, EMI en Sony Music. T-Mobile spreekt zelf over: “ongelimiteerd, snel en direct”, hetgeen bij het testen inderdaad als dusdanig ervaren. Maar wil de consument inderdaad zoveel muziek op zijn/haar mobiel i.p.v. op zijn/haar mp3 speler?

{title}Aansluitend aan de persconferentie werd een debat georganiseerd over de toekomst van content ownership. Henny van der Heiden, Directeur Corporate Communicatie van T-Mobile, Wouter Boender, Product Marketing Manager bij Sony Ericsson, Matthijs Bobeldijk, Digital Business Developer bij Buma/Stemra, en Jacques Buith, Partner van Deloitte spraken over de onderwerpen content ownership, illegaal downloaden en de verwachtingen voor de toekomst.

Jacques Buith, Partner van Deloitte:

“De muziekindustrie maakt zich onnodig veel zorgen om piraterij het hoofd te bieden. Dit heeft als gevolg dat nieuwe muziekdiensten sterk gericht zijn op het internetprincipe om alles toegankelijk te maken voor iedereen, op elk gewenst moment. De uitdagingen die hiermee gepaard gaan, kunnen naar onze mening alleen worden opgelost doordat de muziekindustrie innovatie toestaat in haar traditionele distributiekanaal. Voor de dag van morgen geloven wij daarom sterk in een gelijkwaardige samenwerking tussen media- en telecommunicatiebedrijven om gezamenlijk het dilemma tussen “eigendom” en “toegankelijkheid” op te lossen.”

Matthijs Bobeldijk van Buma/Stemra:

“Buma/Stemra ziet in PlayNow plus een levensvatbaar alternatief op de huidige vormen van file sharing, waarbij consumenten op een gebruiksvriendelijke manier van muziek kunnen genieten zonder hiermee voorbij te gaan aan de rechten van tekstschrijvers en componisten.”

De sociale component van PlayNow™ plus zit in het delen van de beluisterde muziek. Gebruikers kunnen elkaar muziektips geven of het laatste nieuws en de sappigste roddels uit de muziekwereld lezen. Via een eigen profiel hebben ze de mogelijkheid om vrienden te ontmoeten en ‘soulmates’ te vinden die hun muzieksmaak delen, vergelijkbaar met de Genius functie van iTunes. De abonnee heeft, naast toegang via de telefoon, ook beschikking over alle gedownloade muziek uit de database via maximaal 3 PC’s.

De PlayNow™ plus PC Player is zeer eenvoudig in gebruik te nemen en maakt het mogelijk om op een overzichtelijke manier naar tracks te zoeken en om nieuwe muziek te ontdekken. Daarnaast is het mogelijk om eigen playlists in de PC player aan te maken en door te sturen naar de mobiele telefoon. Ook wordt er een losse speakerset meegeleverd waarmee de muziek vanaf de telefoon beluisterd kan worden, naast de gebruikelijke koptelefoon. Kosten: T-Mobile biedt de nieuwe muziekdienst de eerste zes maanden gratis aan. Na die tijd kan de klant het abonnement op de muziekdienst verlengen voor €9,95 per maand.

In Zweden en Singapore is de dienst een succes, in andere Europese landen (zoals Oostenrijk) komt e.e.a. nog maar langzaam op gang. De vraag: “wil de consument inderdaad zoveel muziek op zijn/haar mobiel i.p.v. op zijn/haar mp3 speler?” moet in de Nederlandse praktijk nog beantwoord worden.

Lode Broekman
Docent Digital Marketing bij Hogeschool Van Amsterdam

Lode Broekman (1965) is een resultaatgerichte organisatieadviseur, erkend Senior Marketing Professional (SMP), met ruim 25 jaar ervaring in (online) marketing en communicatie. Hij staat bekend om zijn klantgerichte en pragmatische oplossingen voor commerciële vraagstukken en verder om zijn boeiende presentaties. Daarnaast heeft hij veel ervaring als projectmanager. Hij is enkele jaren docent op de Hogeschool van Amsterdam, Commerciële Economie.

Categorie
Tags

3 Reacties

    evroekel

    Maakt toch weinig uit of muziek op mobiel of MP3-speler staat? Wat ik interessanter vind (maar misschien bedoel je dat ook) gaan de merkonafhankelijke platformen winnen (dus los van een telefoonmerk) of is de consument bereid zich ’te binden’ aan een mobielmerk?


    8 september 2009 om 16:16
    lbroekman

    @Erik Jawel, het maakt wel uit IMHO. Wil je 1 of 2 devices? Wil je 10, 100, 1000 of 12000 nummers? Dat bepaalt (nu nog) mede het medium. Wat betreft het ‘binden’, dit is natuurlijk een prima manier om klanten te behouden, mits ze ook ‘gevallen’ zijn voor de muziekoptie.


    8 september 2009 om 16:34
    M. Willems

    T-mobile speelt hier me in op de toekomst van de mobile telefoon. de grens tussen MP3 speler en telefoon zal in de toekomst verdwijnen nu is de trend al zo dat deze 2 geïntegreerd worden.

    ps;er is wel een telefoon merk bij betrokken lees sony ericson


    9 september 2009 om 04:13

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!