NOMD 2009 bekend: Interactieve bureaus in opmars

8 september 2009, 07:45

{title}In opdracht van MarketingTribune hield Intomart GfK een steekproef onder 865 Nederlandse adverteerders. Doel: reclamebureaus met het beste imago boven water te krijgen. Vandaag is de uitslag over 2009 bekendgemaakt. Opmerkelijk is de opmars van interactieve bureaumerken LBi Lost Boys, Clockwork, Achtung! en The Peoples Valley. Twee bureaus die beide op cosmopolitische leest zijn geschoeid, 180amsterdam en W+K, pakken opvallend de high scores. Andere uitschieters zijn Saatchi&Saatchi, Ogilvy en DDB Amsterdam die onder adverteerders met een budget van ruim een half miljoen euro de hoogste geholpen bekendheid genieten. Wie een miljoen of meer op zak heeft, zet voor zijn themacampagnes respectievelijk DDB Amsterdam, N=5 en TBWA Neboko op de de shortlist. Ogilvy en TBWA doen het ook goed onder grote adverteerders (1 miljoen plus) met interesse voor actiematige- en promotionele campagnes.

Wat adverteerders belangrijk vinden

Uit het onderzoek blijkt dat de steekproef ten aanzien van de dienstverlening van reclamebureaus het “komen met originele voorstellen” het belangrijkste kenmerk vindt (56%). Op dit kenmerk voert 180amsterdam de lijst aan (52%). Als het gaat om dienstverleningskenmerken is “betrouwbaarheid” het belangrijkste. De top drie bestaat dan uit resp. Wieden+Kennedy, the peoples valley en McCann Advertising. Met een score van 57% op het persoonlijkheidskenmerk “enthousiast” blijkt 180amsterdam wederom lijstaanvoerder. In de papieren MarketingTribune die vandaag verschijnt een groot interview met 180-bazen Andy Fackrell en Chris Mendola, die de gunstige NOMD-resultaten hopen door te vertalen in “meer lokale business”. Met KesselsKramer en W+K zette 180 in de jaren negentig een nieuw type reclamebureau neer in de Amsterdamse binnenstad. Het interview belicht de nieuwste activiteiten van 180.

Wat kun je ermee

Het NOMD 2009 biedt adverteerders en prospects inzicht in de beste reclame-, media- en designbureaus. Daarnaast kunnen de onderzochte bureaus iets opsteken van hun klaarblijkelijk als sterk of zwak gepercipieerde punten (N=865). De longlist van 25 grootste Nederlandse bureaus is opgesteld in overleg met de BvA en VEA. Runners up konden zich laten benchmarken. Op 22 september wordt het NOMD Mediabureaus gepubliceerd. Voor de uitgebreide versie van het NOMD 2009 abonneert u zich voor een schappelijk prijsje op de papieren MarketingTribune. Klik daarvoor eenvoudig hier. (Geschreven door: PvWK)

Categorie
Tags

5 Reacties

    Daan van Rossum

    Het eenvoudig hier klikken gaat me toch bijzonder slecht af 🙂


    8 september 2009 om 08:27
    Harrue

    Waar kan ik dit onderzoek lezen?


    8 september 2009 om 11:13
    marco

    Wil het ook wel lezen.

    Waarom werkt klik link niet?


    8 september 2009 om 15:43
    Ronald Bouwman

    Een gedeelte van het onderzoek, bijbehorende verhalen en interviews zijn terug te vinden in MarketingTribune 15. Deze uitgave is gisteren verschenen. Voor een compleet overzicht van de bureaus die in het onderzoek zijn opgenomen, de vragenlijst en uitleg over hoe je het complete onderzoek kunt aanschaffen vind je op http://www.communicatietribune.nl/nomd/


    9 september 2009 om 05:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!