Forrester: Mobile forecast 2009 – 2014

3 september 2009, 04:23

{title}

De adoptatie van mobile internet zal in West Europa de komende jaren toenemen van 13 procent in 2009 naar 39 procent in 2014. Dat voorspelt Forrester op basis van… nou ja een analyse (zie dit blogbericht). Het huidige economische klimaat zal de snelheid van de groei enigszins remmen: mensen doen langer met een mobiele telefoon en zullen eerder een Sim-only contract nemen.

Maar het gaat slechts om een kleine hobbel in de weg: 3.5G en mobiele telefoons die gemáákt zijn om mee te internetten en ‘all-you-can-eat data plans’ worden gemeengoed de komende vijf jaar. Eind 2008 waren er 467 mijoen ‘phone’ SIM’s in Europa. De individuele mobiele internet penetratie zal groeien tot 84 procent in eind 2014. Mobiele operators zijn klanten aan het migreren van prepay naar postpay. SIM-only contracten worden steeds populairder. Forrester doet de volgende aanbevelingen:

  1. Ontwikkel als merk lokale mobiele oplossingen in de West-Europese markt
  2. Ga ervan uit dat de meeste pc-trends ook op zullen gaan voor de mobiele markt

En dat was het weer. Normaal gesproken gaat Forrester behoorlijk uitputtend te werk; dit rapport is nice to know, maar niet echt need to know.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

1 Reactie

    M. el Moussaoui

    Het is natuurlijk logisch dat de duurdere smartphones zorgen voor een toename van verkoop van sim only abonnementen. Als provider moet je straks vaker je klant binnenhalen met je sim only abonnement i.p.v. je mobiele telefoons.

    Deze forecast laat volgens mij ook zien dat het steeds belangrijker wordt om contact te houden met de mobiele internetter. De mobiele internetter gebruikt zijn of haar mobiel vaak om snel iets op te zoeken, maar zal relatief minder lang op de site blijven. Door bijvoorbeeld een bookmarkservice te hebben op je mobiele site of de mogelijkheid om de url naar je mailbox te sturen blijf je in contact met de mobiele internetter die thuis rustig op zijn of haar laptop/desktop overzichtelijker verder kan surfen.


    31 oktober 2010 om 19:18

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!