Brand Buzz ‘controleren’ op review sites: 6 stappen

25 augustus 2009, 07:13

Het is een duidelijke uitdaging voor bedrijven in deze tijd: monitoren wat er op review sites over je gezegd wordt. Als je niet weet waar je moet beginnen helpt iMediaConnection je op weg met dit artikel: ‘6 steps to controlling brand buzz on review sites’. In de kop hierboven heb ik ‘controleren’ tussen aanhalingstekens gezet; dat voelt een beetje als marketing 1.0 of pushdenken.

iMediaConnection sprak met industry experts, directies van reclamebureaus, dat soort types. Hieronder de zes stappen:

1 Vind de plek wáár de discussies over je merk plaats hebben

Waar te beginnen in een warboel aan fora en blogs. Neal Levitt noemt Boardtracker.com als een manier om te schiften.

2 Ontwikkel een methode voor monitoring

Denk hierbij onder anderen aan Twitter Search en Google Alerts, uiteraard zijn er vele, vele andere mogelijkheden.

3 Beslis WANNEER je gaat participeren

Da’s een interessante: vraag is of je überhaupt zou MOETEN participeren in discussies over je merk. ‘Forums are micro-communities, and each has its own protocol, culture, and influencers (often moderators or those with the most posts). As such, brands need to understand the community first by spending time monitoring before engaging,’ schrijft Levitt.

4 Manage kritiek en negatieve buzz

‘If your brand is receiving negative, but true, criticism, it is a perfect opportunity to reengage the customer base and truly address the issues in a public forum, turning a disaster into a success story,’ zegt een van de geinterviewde experts. Als je als merk goed luistert naar wat er gezegd wordt, kúnnen criticasters brand advocates worden. Wat er ook nog gezegd wordt, en dat is wel een mooie, is dat je als merk nooit moet proberen om ALLE negatieve buzz te elimineren. Negatieve buzz is namelijk ‘truly human’; het geeft mensen de mogelijkheid om goed en slecht af te wegen. Mensen houden van die mogelijkheid, zo is de gedachte.

5 Stimuleer je fans om deel te nemen aan fora’s

Dat kan bijvoorbeeld óók door het opzetten van een blog, zodat je in contact kunt treden met je fans.

6 Overweeg om te adverteren in fora

Let op wat er gezegd wordt door de experts: ‘While advertisements can boost your online presence and perhaps drive traffic to your site, they do not necessarily improve your reviews on these sites. But a greater online presence is beneficial either way.’

Overpeinzing

Hoe meer ik er over nadenk, hoe meer bovenstaande tips mij doen voorkomen als holle consultancy retoriek van iemand die er eigenlijk niet al teveel verstand van heeft, of in ieder geval niet al te diep met zijn poten in de modder staat. Of teveel open deuren in trapt die voor mij vanzelfsprekend lijken. Dat kan ook…

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!