AP en het einde van de link economie

17 augustus 2009, 04:38

{title}Persbureau AP zette eind vorige maand de hakken in het zand: AP gaat software installeren waarmee links getraced worden, er moet een licentie-overeenkomst bestaan tussen AP en de ‘linker’, zelfs bij minimaal gebruik. Het deed me gelijk denken aan dit artikel: ‘Gratis nieuws? Niet op internet, vindt Rupert Murdoch’.

De contentmakers van het www vinden het maar vervelend dat aggregators meer geld verdienen aan hun content dan zijzelf. En daar moet een einde aan komen. ‘“If someone can build multibillion-dollar businesses out of keywords (Google, MvdB), we can build multihundred-million businesses out of headlines, and we’re going to do that,’ riep de CEO van AP, Tom Curley, strijdvaardig tegen de NYT. ‘Wij’, Want AP ziet graag, dat de 1400 kranten samen met het persbureau ten strijde trekken. Jeff Jarvis (Buzzmachine) Erick Schonfeld (TechCrunch) en Arnon Mishkin (PaidConcent) schreven commentaren. Voer voor discussie.

”The Associated Press is becoming the enemy of the Internet because it is fighting the link and the link is the basis of the Internet.”

Dat is de eerste zin van Jeff Jarvis in dit artikel op Huffington Post. Jarvis doet Jip en Janneke, maar zo simpel is het. Hoe haal je het in je harses om mensen die naar jou linken (goed teken) daarvoor te laten betalen/een licentieovereenkomst te laten tekenen.

”The AP doggedly refuses to understand the link economy of the digital age and its imperatives.”

Aansluitend op dat die link economie heeft Arnon Mishkin op PaidContent deze gastbijdrage geschreven ‘The Fallacy Of The Link Economy’ waarin hij context schetst onder andere met deze zin:

“Even in an absolute best-case scenario for producers of original content, the aggregators get at least as much traffic on linked stories as the creators of those stories because anyone who clicks on the link does so from the aggregator’s site (so each site gets a page view).”

Mishkin heeft aan het einde van zijn bijdrage 3 tips. Er moet meer gepartnered worden, nieuwsorganisaties moeten zelf aggregatiesites (wat zijn dat eigenlijk precies) opzetten en er moet zoiets komen als een ‘wadgets’ (combinatie van widget en advertising).

Erick Schonfeld gooide het gisteren op TechCrunch over een andere boeg: ‘The Media Bundle Is Dead, Long Live The News Aggregators’.

Met ‘mediabundle’doelt Schonfeld op de krant: een pakketje links (verhalen) die je niet apart kunt kopen. Dat systeem is eindig.

“The newspaper industry wants to go back to the world before the Web, when each newspaper was a small media bundle packed with stories, 80 percent of which sucked. But it didn’t matter because you’d gladly pay a dollar to read the one or two stories that caught your eye on the front page, hoping there would be more inside.”

En ook:

“Newspapers had better get used to a world where links exist and can whisk readers away as quickly as they bring them. Those who don’t will learn that trying to recreate the past is a sure a path to an early grave.”

Met het langzaam wegzakken van online display advertising als de heilige graal voor online geld verdienen in het achterhoofd kun je concluderen dat de kranten en contentmakers van het web een probleem hebben. De zo broodnodig innovaties in de nieuwsindustrie hebben andermaal te lang op zich laten wachten; het is de vraag of je de linkeconomie om zeep zou moeten helpen om ze overeind te houden.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Dennismik

    Zo hey, dat doet wel héél erg denken aan de internetklassieker EPIC 2014!


    17 augustus 2009 om 05:08
    Luc van Poelje – NewMarCom.com

    Als dit je core business is, zou je verwachten dat er iemand is, die hier binnen je organisatie, over aan de bel zou trekken.

    Uitgevers, stap in de augmented reality en enrich je content, creeer een beleving.

    Haal die hakken uit het zand en ren eens voor de massa uit.


    17 augustus 2009 om 05:38
    remcojanssencom

    Tja. AP is dus over een jaar of vijf hartstikke irrelevant als online nieuwsbron, weten ze zelf alleen nog niet. Ze snappen het niet, dus ik zeg: laat maar.


    17 augustus 2009 om 06:18
    ewout@onedaycompany.nl

    Dinosauriers moeten ook flink gebruld hebben, vlak voor die meteoorinslag.


    17 augustus 2009 om 07:09
    ssmeding

    Als het zo makkelijk is om de content van AP te exploiteren door het te aggregeren, verrijken etc. waarom doet AP daar zelf dan niet meer mee? Typische reactie van een starre, logge organisatie. Het is op het internet (bijna) niet mogelijk om “nieuws” exclusief te claimen zonder daar zelf uiteindelijk de schade van te ondervinden.


    17 augustus 2009 om 10:17

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!