Branding via Twitter met Avartize.com

7 augustus 2009, 07:23

{title}Toen wij als SneakerEntrepreneurs getuige waren hoe de “green your avatar”- campagne en daarna de Livestrong-campagne als een lopend vuur op Twitter verspreid werden (respectievelijk een groene waas of een geel armbandje toevoegen aan je Twitter-avatar) zagen we, als ontwikkelaars van internetconcepten, een kans. Afzonderlijk van elkaar opgestarte campagnes zijn interessant, maar nog interessanter wordt het als je op één plek op het internet zelf je eigen campagne kunt aanmaken zonder dat je hiervoor zelf iets hoeft te ontwikkelen of downloaden. Vervolgens kun je mensen via een (slimme) banner op je eigen site mensen hun avatar laten voorzien van jouw overlay. Na het bedenken van dit concept zijn we aan de slag gegaan met design en code (in dit geval Ruby on Rails) en binnen een maand hebben we de eerste versie gelanceerd.

{title}Daarnaast kregen we bevestiging dat het een goed idee was door een in diezelfde periode gelanceerd concept; onze concurrent Twibbon.com. De marketeer in ons werd uiteraard metéén getriggerd en we hebben onze scope daarom nog specifieker gemaakt en onze strategie toegespitst op gebruik door bureaus en merken, waar Twibbon eerder op “Hoe meer, hoe beter.” lijkt te mikken, zonder een duidelijk doel.

De meer activistische overlays zijn uiteraard ook interessant, omdat mensen zich hier gemakkelijk aan verbinden, maar zijn wat ons betreft geen doel op zich. Door een misschien wat minder explosieve, maar beter schaalbare, een op de commerciële markt inspelende strategie en door vernuftig en mooi design willen we ons (blijven) onderscheiden.

Wat je wil als merk is dat mensen zich identificeren met je merkwaarden en zich met je spullen (en dus met je logo!) gaan laten zien om zo die merkwaarden uit te dragen. Avartize.com faciliteert merk en fan in die behoefte. Uiteraard hangt het succes van Avartize.com wel af van merken die het aandurven dit via Twitter te doen, met behulp van het postzegeltje dat “avatar” heet. Het is social media, het is viraal, het is trending. De techniek van Avartize.com stelt de campaigner in staat om zijn campagne nauwkeurig te monitoren, overlays aan te passen en zo direct in te spelen op wat er gebeurt.

3FM, WWF, Lowlands, Lifehacking.nl en een campagne ter ondersteuning van The Pirate Bay zijn voorbeelden van wat er sinds de launch is gedaan. We hebben er bewust voor gekozen de bezoeker ook spontaan toepassingen te laten verzinnen zodat we hiervan “on the fly” kunnen leren.

Nu het dasboard voor Avartizers (degene die een campagne opzet in Avartize.com) is uitontwikkeld zijn we actief bureaus en merken aan het benaderen om hiermee aan de slag te gaan; uiteraard kunnen marcomprofessionals hun klanten óók helpen door ze te begeleiden in het inzetten van Twitter als kanaal om hun merk op het netvlies te krijgen en dynamiek te veroorzaken. Het mooie is dat het, ondanks de verstrekkende strategische implicaties en spannende branding-mogelijkheden, een hele simpele app is. De voornaamste kracht is dat de mensen die je overlay gaan gebruiken je boodschap verspreiden. De incentive voor hen is de associatie met je merk. We hopen uiteraard ook dat marketeers en brands zelf acties gaan verzinnen met behulp van Avartize.com.

Wie nieuwsgierig is geworden gaat uiteraard snel kijken op www.avartize.com.

2 Reacties

    Stone

    Oui mais le problème colonial n’est tout de même pas vraiment d’actualité pour le gouvernement d&ruuuo;asjourd&rsqqo;hui.Mais puisque vous y tenez, à propos de questions coloniales et de Blum, le plan Blum-Viollette, ça vous dit quelque chose ?


    11 juli 2016 om 23:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!