Bol.com het meest populair onder online aanbieders van digitale camera’s

7 augustus 2009, 03:52

{title}

Wanneer mensen een digitale camera op het internet willen aanschaffen, krijgt Bol.com de voorkeur boven alle elektronicazaken. Het online warenhuis, dat zich pas sinds 2005 op de elektronicamarkt begeeft, opereert volgens onze recente Web Performance Scan nu al beter met digitale camera’s dan alle andere spelers. Bol.com blijkt het best vindbaar en is volgens de deelnemers aan ons onderzoek qua eerste indruk superieur aan zowel de gevestigde namen als de verscheidene vergelijkingssites. Digicamshop.nl presteert met een tweede plaats ook behoorlijk, maar moet op vrijwel alle deelaspecten Bol.com boven zich dulden. Uit het onderzoek blijkt verder dat de potentiële klanten zich veelal beroepen op vergelijkingssites voor het kiezen van de juiste camera en aanbieder.

De WUA! Web Performance Scan

Voor het betreffende onderzoek hebben we respondenten tussen de twintig en achtenveertig jaar oud uitgenodigd, allen ervaren met het internet. We vroegen de deelnemers in kwestie op zoek te gaan naar een digitale compactcamera, met een maximum aanschafprijs van 350 Euro. De deelnemers zijn achter een computerscherm geheel vrijgelaten in het bepalen van de wensen en het opzetten van de zoektocht. Deze zoektocht is, samen met de resultaten ervan, door ons vastgelegd. Tijdens het onderzoek naar digitale camera’s bezochten de deelnemers in totaal 87 verschillende websites, resulterend in 272 individuele beoordelingen. Na afloop van de zoektocht is met een deel van de respondenten een groepsdiscussie gehouden. Zo ontstaat voor de respondenten de mogelijkheid om dieper in te gaan op de bevindingen, en krijgen wij een nog scherper beeld van de overwegingen van diezelfde respondenten.

Bol.com lachend op de foto

In het onderzoek scoort Bol.com op vrijwel ieder deelaspect een eerste plaats op de ranglijst. De website maakt vooral een goede eerste indruk: ruim 95% van de bezoekers van Bol.com besluit door te gaan op de website na erop beland te zijn. Ook de rest van de site oogst veel lof. Vooral de reviews en de top 5 van populaire producten worden door de deelnemers genoemd als positieve punten die helpen bij het maken van een keuze voor een digitale camera. Daarnaast wordt ook de mogelijkheid de zending te traceren gewaardeerd.

Wat informatiewaarde en vormgeving betreft is er volgens de deelnemers nog wel ruimte voor verbetering. Op deze deelaspecten moet Bol.com respectievelijk Digicamshop.nl en Polectro.nl voor zich dulden. Uiteindelijk kiest 20% van de deelnemers ervoor een camera bij Bol.com aan te schaffen.

Digicamshop.nl op een verdienstelijke tweede plaats

Er is weliswaar geen fotofinish nodig, maar Digicamshop.nl staat met weinig achterstand op de tweede plaats. Op de deelaspecten vindbaarheid, voorkeur en imago heeft de webwinkel alleen Bol.com boven zich, en wat de informatiewaarde betreft heeft Digicamshop volgens de respondenten de beste website. Vooral de specificaties van de camera’s en de aangegeven levertijd worden geprezen. Ook de mogelijkheid om combinatiepakketten met enige korting aan te schaffen wordt gewaardeerd. Digicamshop is onderdeel van Coolblue BV, dat in maart werd genomineerd voor de Thuiswinkel Awards publieksprijs, en in april twee verschillende publieksprijzen in de wacht sleepte bij de Belgische BeCommerce Awards.

Vergelijkingssites belangrijk voor potentiële klant

Net als bij eerdere onderzoeken, zien we een nadrukkelijke aanwezigheid van vergelijkingssites in het onderzoek. In de door ons opgestelde ranglijst zijn maar liefst drie vergelijkingssites in de top 10 terug te vinden. De sites in kwestie zijn weliswaar meestal geen directe aanbieder, maar bieden wel de mogelijkheid doorgestuurd te worden naar een website waar het artikel gekocht kan worden. Respondenten kunnen met andere woorden wel degelijk besluiten via een vergelijkingssite producten als een digitale camera aan te schaffen.

Opvallend genoeg scoren de vergelijkers op informatiewaarde niet onverdeeld hoog, wat het succes van het beoogde doel toch serieus in twijfel trekt. Kelkoo.nl en Vergelijk.nl komen op het betreffende deelaspect niet verder dan een respectievelijk negende en tiende plaats. Dit suggereert wat mij betreft dat de potentiële klant de vergelijkingssites meer gebruikt voor het vergelijken van prijzen dan van verschillende camera’s. Eén van de deelnemers gaf tijdens onze discussie aan inderdaad op deze manier te werk te zijn gegaan. De deelnemer in kwestie was onder de indruk geweest van de hoeveelheid informatie op de website van Digicamshop, maar koos er toch voor via Kieskeurig.nl een winkel te kiezen, uit angst teveel te betalen.

Conclusie

Het beeld dat uit het onderzoek naar voren komt is dat respondenten websites belonen die snel en dynamisch een selectie van het grote aanbod en het grote aantal types camera kunnen maken. De nummer een en twee van onze ranglijst hebben met elkaar gemeen dat elk type fotograaf na een bezoek aan deze websites zijn of haar type camera overhoudt. De clickroutes worden als logisch en prettig ervaren.

De websites volgen echter verschillende strategieën. Bol.com heeft door de combinatie van selectiecriteria, reviews en goede extra’s de meeste respondenten overtuigd. Digicamshop profileert zich als de expert door het uitgebreide aanbod en de uitgebreide hoeveelheid informatie. Daarnaast bedienen zij de consument die persoonlijk verkoopadvies wenst doordat zij ook drie winkels exploiteren.

De vergelijkingssites zijn van een niet te onderschatten invloed in deze branche, ondanks het feit dat hier uiteindelijk geen product kan worden aangeschaft. Kieskeurig.nl heeft bovendien dermate veel zoekcriteria dat zelfs gevorderde fotografen hun voorkeuren aan kunnen geven. Hiermee steken zij andere vergelijkingssites als Vergelijk.nl en Kelkoo.nl op het gebied van digitale camera’s naar de kroon.

Henk Kroezen heeft samen met zijn broer Klaas het bedrijf WUA! Web Performance opgericht. WUA! staat voluit voor Web Usability Advice. WUA! geeft bedrijven inzicht in hun prestaties op het internet. Wat WUA! doet is het volgende: voor ieder onderzoek worden groepen mensen uitgenodigd om zich online te oriënteren op een product met behulp van een case. Het onderzoek vindt plaats in een gecontroleerde testomgeving binnen de locatie op de Herengracht. WUA! volgt precies wat de deelnemers doen en stelt continu vragen tijdens het oriëntatieproces. Daarmee worden zaken inzichtelijk zoals: welke aanbieders worden in welke volgorde gevonden? Waar klikt men door en waar haakt men af? En waarom? Wie wordt gezien als de meest betrouwbare aanbieder? Wie wordt gezien als de aanbieder met de beste prijs/kwaliteit verhouding? Wie wordt gezien als het meest sympathiek? Of als de grootste aanbieder? Welke site is het meest aansprekend? Voor welke aanbieders heeft men een voorkeur om bij te kopen? En bij wie wordt uiteindelijk het meest gekocht / afgesloten? Wie is de grootste, de beste, oftewel de heerser op het web?

Categorie
Tags

2 Reacties

    Hendrik Geertsma

    http://www.directlease.nl vind ik persoonlijk beter, net een Olympus camera daar gekocht. Vooral op prijs moeten de bovenstaande “concurrenten” het dan laten afweten.


    7 augustus 2009 om 13:13
    Rob Beltman

    BOL is HOT, dat is zonneklaar en ook wel erg terecht. Ze doen daar gewoon te veel goed om niet op te vallen. Ik mis in deze lijst wel de twee grootste Nederlandse fotospeciaalzaken op Internet: Kamera-express en Foto Konijnenberg.

    Mijn eerste ingeving is dat dat aan de onderzoeksopzet ligt, waarbij niche spelers in principe wat op achterstand staan. Omdat aan de respondenten een opdracht is gegeven om dit (relatieve mainstream) product te zoeken, zullen ze de niche spelers minder snel opzoeken. De niche spelers zullen zich op de vergelijkingssites ook niet snel op deze producten profileren.

    Toch lijkt het me wel interessant om te zien of de succesvolle speciaalzaken op Internet zich ook kunnen onderscheiden van de electronicagrossiers… wordt vervolgd?


    11 augustus 2009 om 16:46

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!