Gebruik social networks, van oud tot jong (VS)

30 juli 2009, 07:46

Leden van social networks als MySpace en Facebook gebruiken deze, afhankelijk van hun leeftijd, ieder op hun eigen manier. Dit blijkt uit een artikel van eMarketer en statistieken van Anderson Analytics. Het onderzoek is afkomstig uit de Verenigde Staten.

{title}

Generatie Z (13 tot 14 jaar) kiest eerder voor MySpace dan voor Facebook. Slechts negen procent van deze generatie gebruikt Twitter. Generatie Y (15 tot 29 jaar) is blijkbaar meer aanwezig op social networks. Facebook wordt door 65 procent gebruikt tegenover 75 procent die MySpace kiest. Verder zit 14 procent van de generatie Y op Twitter en heeft 9 procent een profiel op LinkedIn.

LinkedIn wordt met name gebruik door de generatie X (30 tot 44 jaar) en de babyboomers (44 tot 65 jaar), waar gemiddeld 13 procent zegt een LinkedIn-profiel te hebben.

Redenen om deel te nemen aan social networks

De belangrijkste redenen, vijf om precies te zijn, waarom iemand gebruik maakt van een social network verschilt niet veel per generatie. In de mate hoe belangrijk deze reden is valt wel een verschil per generatie te zien.

{title}

Met name het in contact blijven met vrienden wordt als belangrijk ervaren. Opvallend is dat de social networks vrijwel niet voor zakelijke doeleinden worden gebruikt.

Bram Fasseur
Product Leader bij Fast Forward Thinking

Categorie
Tags

8 Reacties

    Lauryan Feijen

    Interessant om te zien hoe de redenen om op een social network te zitten verschillen per doelgroep. Ben wel benieuwd of er ook een soortgelijk onderzoek is voor Nederland, aangezien hier het social network landschap er toch wat anders uit zal zien. Wellicht ook wat dan de verdeling over de leeftijdsgroepen is als gevolg van de integratie van internet in de samenleving tov. van de VS


    30 juli 2009 om 11:15
    Jos Govaart

    >Opvallend is dat de social networks vrijwel niet voor zakelijke doeleinden worden gebruikt.

    Relatief gezien niet. In absolute zin gebeurt er natuurlijk wel wat. Ik ben júist geïnteresseerd wat er wél gebeurt in deze kleine groep. Dat het merendeel van de mensen sociale netwerken vooral voor privé en sociale doeleinden gebruiken, lijkt me dan ook wel een open deur.


    30 juli 2009 om 11:17
    Max R.

    Ik mis wat informatie. eMarketer heeft, als ik het goed begrijp, de gegevens van Anderson kan ik zo snel even niet vinden. Wat mij wel benieuwt is namelijk WIE die 1000 mensen zijn. Hoe representatief is die groep?

    En wat Lauryan al zegt, ik ben ook heel benieuwd hoe de gegevens voor Nederland eruit zouden zien. Wie doet dat onderzoek “even”? =] Trouwens, in hoeverre zijn hier de gegevens van STIR voor te gebruiken?

    (Ik ga even al die Twitter-marketers die me iedere keer followen blij maken, brb)


    30 juli 2009 om 12:09
    Bondia.nl

    1000 personen vind ik sowieso weinig om als representatief voor de hele VS te zien, en op basis waarvan is inderdaad die groep samengesteld?


    30 juli 2009 om 13:25
    Sjef Kerkhofs

    @Bondia 1000 lijkt me inderdaad niet heel representatief….maar dan zijn verbazingwekkend veel onderzoeken niet representatief kan ik je vertellen 😉

    Wat ik wel opvallend vind is de toch sterke positie van MySpace, waar je tegenwoordig toch vooral wordt overspoeld met de enorme groeicijfers van Facebook, die juist ten koste zouden gaan van MySpace.

    De percentages zakelijk gebruik vind ik hier door de manier van presentatie wel erg schraal overkomen eigenlijk.


    30 juli 2009 om 16:57
    Bram Fasseur

    @Max daar was ik ook nieuwsgierig naar, helaas heb ik het onderzoek niet openbaar kunnen vinden. Vond het toch de moeite waard om deze stats met jullie te delen.

    Ik sluit me aan bij Sjef. De populariteit van MySpace verbaasd mij ook, had dit wat minder verwacht.


    31 juli 2009 om 06:07
    Max R.

    De grote vraag is nu: hoe kom je aan vergelijkbare data voor Nederland? Ik ben er dan gelijk voor om een open onderzoek te houden, waarbij de data niet weggestopt wordt en je alleen met een tabelletje percentages naar buiten komt.

    Heel eerlijk gezegd is het artikel van eMarketers in mijn ogen vooral linkbait.

    Ik moest eerst eMarketers uit een blacklist halen voor ik de site kon zien — dat ze op die lijst staan vergroot het vertrouwen dan ook niet echt.


    31 juli 2009 om 08:45
    Tibbie

    And yet later they will scoff when people call them a bunch of backwater racists.Some of these Tea Party people are probably hailing from the same camps that have been predicting a race war since I was a child, and so, they are hell-bent on crafting a sel-ifulfflling prophecy. Old dogs, same tricks, new collars.N.


    12 juli 2016 om 01:31

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!