Deal Microsoft en Yahoo is rond, samen tegen Google

29 juli 2009, 10:02

deal yahoo en microsoftJaren van geruchten en geflirt zijn voorbij. Yahoo! en Microsoft hebben zojuist bekend gemaakt dat de deal rond is. De aankomende 10 jaar zullen Microsoft en Yahoo samenwerken in hun strijd tegen Google.

Bing wordt de zoekmachine achter alle Yahoo producten, waarmee Bing straks de tweede zoekmachine van de VS is. Samen hopen Yahoo en Microsoft in een sneller tempo te kunnen ontwikkelen en de gebruikers een betere service te kunnen verlenen. Microsoft adCenter wordt het advertentieplatform voor beide bedrijven, maar grote adverteerders zullen door de salesforce van Yahoo worden bediend.

De belangrijkste onderdelen van de deal zijn:

  • Op alle Yahoo! sites zal Microsoft’s zoekmachine Bing gebruik worden
  • Microsoft mag gebruik maken van de search technology van Yahoo voor haar eigen producten
  • adCenter wordt het advertentieplatform
  • Maar de sales force van Yahoo zal de ‘premium advertisers’ bedienen
  • Display advertising valt buiten de deal, dat blijven beide bedrijven apart aanbieden
  • Yahoo mag de user experience zelf inrichten, dus zal Bing in een ander jasje stoppen
  • Microsoft betaald Yahoo! op basis van revenue sharing deal voor inkomsten uit sites die ze samen beheren.
  • Microsoft betaald Yahoo! 88% van de inkomsten uit sites die door Yahoo worden beheerd.
  • Volledige implementatie van de deal zal maximaal 2 jaar duren
  • Carol Bartz: “Yahoo had focus nodig”
  • De sfeer: Microsoft is duidelijk de baas over de deal. Bartz en Ballmer ontkennen dit en spreken over samenwerken.

Microsoft en Yahoo hebben ook al samen een site gelanceerd over de deal onder de veelbelovende naam Choice, Value, Innovation.com Hierop zijn onder andere video verklaringen van Yahoo! CEO Carol Bartz en Microsoft CEO Steve Ballmer over de deal te vinden.

update: er is een online persconferentie bezig, hierbij de opvallende punten (ik voeg onderaan punten toe als ze interessant zijn):

  • In de belangrijke markten zal de implementatie in 3 tot 6 maanden gebeuren
  • Er wordt veel gepraat over schaalvoordeel en betere kwaliteit voor gebruikers en adverteerders door de samenwerking
  • Yahoo! zal de zoekresultaten van Bing zelf opmaken in Yahoo! layout, er komt een “powered by Bing” onderaan te staan
  • Bij het vragenrondje o.a. een vraag over vooruitbetaling. Veel mensen hadden verwacht dat Microsoft aan het begin een flink bedrag vooruit zou betalen aan Yahoo, om Yahoo door een lastige periode te helpen. Dat zit echter niet in de deal, want de deal is gericht op lange termijn samenwerking
  • Iemand vraagt of Microsoft en Yahoo! zich zorgen maken over problemen met Washington en Brussel. Ze verwachten dat ‘die ene concurrent’ wel eens lastig kan gaan doen, maar dat dat geen grote problemen met zich mee zal brengen.
  • Vraag: Wat gebeurt er met het personeel van Yahoo dat aan de zoekmachine werkt? Carol: Deel van ons personeel zal waarschijnlijk een baan bij Microsoft krijgen, een deel zal binnen Yahoo! een andere functie krijgen, zoals bijvoorbeeld bij de display, of een andere tak, en een derde groep zal op straat komen te staan. Er wordt geen antwoord gegeven op de vraag hoe veel dat er zijn
  • De verbinding is niet erg goed, maar als ik het goed verstond werd er net gezegd dat je niet kunt kiezen waar de adverteert. Adverteer je met adCenter, dan komen je advertenties in zowel Yahoo als Bing naar voren straks. Persoonlijk vind ik dat lastig te geloven, ze willen natuurlijk volume pakken en dus klinkt het wel logisch. Maar bij de meeste advertentiecampagnes is het slimmer om dat soort zaken de splitsen. Zo maken wij meestal 2 aparte AdWords campagnes aan, 1 voor search en 1 voor het contentnetwerk. Beide hebben een ander publiek en andere doelstellingen, dus je wilt dat netjes scheiden. Ik zal het wel verkeerd verstaan hebben…

Marketeer voor betekenisvolle bedrijven.

Categorie
Tags

4 Reacties

    André Scholten

    Het lijkt er op dat Microsoft de grote winnaar is? Bing wordt overal gebruikt met daarnaast Adcenter ads. De Yahoo Search technologie verdwijnt, de toffe algoritmes en technologieën worden in Bing gestopt. Yahoo mag dan nog wel de kleur van de links in hun zoekmachine bepalen, en ze krijgen 88% van de inkomsten op hun eigen site.

    Had Yahoo dan niet beter een Google Custom Search Engine kunnen gebruiken? Die kun je ook qua layout aanpassen, en met een Premium AdSense deal zouden ze vast ook wel gelukkig worden.

    In plaats van een partnerschap zie ik het meer als een overname door Microsoft. Ben wel benieuwd of ze samen iets tegen Google kunnen doen.


    29 juli 2009 om 11:00
    Mark van de Laak

    Uiteindelijk blijft natuurlijk de vraag of de consument hier beter van wordt. Het doel van de deal is om een redelijk alternatief voor Google te worden. Meer concurrentie zou moeten leiden tot meer innovatie en uiteindelijk een betere ervaring voor de gebruikers. Maar gaat dat lukken? Heeft Bing/Yahoo! genoeg kracht om Google nog meer te laten innoveren? Zullen ze niet altijd de nummer 2 blijven en gewoon blind Google blijven volgen?


    29 juli 2009 om 11:13
    Remi

    Qua marktaandeel komen Yahoo! en Bing op zo’n 30% marktaandeel in de VS. Google zit er op 65%.

    Ik kan me voorstellen dat dit met name voor adverteerders erg interessant is. Want was het voorheen voor veel adverteerders wellicht een beetje te veel om 3 advertentiecampagnes te beheren, straks zijn het er maar 2. En in die tweede zit ook best een mooi volume.

    In Nederland ligt dat natuurlijk een beetje anders. Betrouwbare cijfers over marktaandelen van zoekmachines zijn er niet in Nederland, schattingen lopen uiteen van 1% tot 4% voor Bing en 0,3% tot 0,9% voor Yahoo. Het stukje marktaandeel dat Bing er dus in Nederland bij koopt is te klein om indruk te maken op de meeste adverteerders.

    De vraag is of ze nu samen in staat zullen zijn Bing daadwerkelijk zo te verbeteren dat ze op gaan vallen en op die manier marktaandeel weten te winnen. Bing kan i.i.g. wat leren van de spider van Yahoo, want Bing is nog steeds enorm langzaam met indexeren. Er is nog een lange weg te gaan. We zullen het zien!


    29 juli 2009 om 13:00
    Mo

    Alhoewel ik Google als innovatief en altijd vooroplopend beschouw denk ik dat een stukje concurrentie de kwaliteit van zoekmachines alleen maar ten goede kan komen. Er is mijn inziens echter nog een lange weg te gaan voor Bing Google echt kan ‘bedreigen’. Google speelt er ook wel op in maar persoonlijk denk ik dat de Sociale Media, de netwerken van mensen die volledig buiten de zoekmachines om elkaar informeren, een grotere bedreiging zal zijn in de toekomst. Ik ben benieuwd wie hier het handigste op in weet te spelen.

    Mo

    mOvOware


    29 juli 2009 om 20:04

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!