Forrester onderzoek naar web analytics leveranciers heeft veel winnaars

28 juli 2009, 10:26

Afgelopen donderdag presenteerde Forrester een vergelijkend onderzoek over web analytics software. Opvallend is dat het onderzoek maar liefst 5 winnaars heeft, waaronder Nedstat.

{title}

Nedstat is een nieuwkomer in de Forrester Wave en daarom is het verheugend dat zij meteen zo hoog eindigen. Volgens de onderzoekers onderscheiden zij zich met een makkelijk aanpasbare tool met goede segmentatiemogelijkheden en rich media meetfaciliteiten.

Google geen Leader

Forrester Research richt zich op grote organisaties. Daarom evalueerde het onderzoek 8 leveranciers op criteria die relevant zijn voor Enterprise gebruikers.

Dit verklaart de bescheiden score van Google Analytics (GA) omdat deze software volgens Forrester diverse kritische eigenschappen zou missen. Zo mist GA faciliteiten voor het beheer van rauwe data en geavanceerde gebruikersrechten. Daarnaast ontbreken importmogelijkheden en alerts. De mogelijkheden voor cross-channel en Multi-visit analyse zijn beperkt. SLA’s zijn afwezig en mondiale support is beperkt.

Ik vind het frappant dat Google’s sterke kant –eenvoud- in dit onderzoek juist als een zwakte wordt gezien. De geavanceerde faciliteiten van de ‘enterprise’ pakketten leiden vaak tot implementaties van 2 jaar waarmee hooguit 2 mensen in de organisatie kunnen werken.

Bij GA is een implementatie vaak een kwestie van dagen. Bovendien zijn de rapporten begrijpelijk en daarom populair bij online marketingafdelingen. In steeds meer organisaties is GA daarom het tweede pakket naast de betaalde software. De online marketeers gebruiken dan GA voor de dagelijkse rapportage en de intelligence analisten gebruiken de betaalde software voor analyse en verdieping. Onderzoek van Immeria (de mensen achter WASP) maakt duidelijk dat 24% van de 500 grootste retail websites 2 web analytics pakketten gebruiken en dat tweede pakket is vrijwel altijd GA.

?

Consistente top

Forrester herhaalt het Wave onderzoek ongeveer iedere 18 maanden. Hieronder staat een overzicht van de uitslagen van de afgelopen 4 edities.

{title}

Ten eerste valt op dat enkele pakketten niet meer voorkomen in het onderzoek. Deze leveranciers zijn gestopt of zijn zoals HBX/Visual Sciences overgenomen.

Opvallend is de consistentie van de Leaders. Wat de Leaders allen gemeen hebben is dat ze voorop lopen in innovatie. In 2004 kenmerkten de leaders zich met site overlays en funnel views. In 2006 lag de lat bij ROI rapportage op campagnes en service. In 2007 beschikten ze allemaal over een Data Warehouse.

In het huidige onderzoek onderscheidt iedere leader zich om uiteenlopende redenen:

  • Omniture: integratie van analytics met online performance applicaties: testing, on site behavioral targetting en enquêtes
  • Coremetrics: cross channel campagne analyse en attributie
  • Unica: integratie van online en offline data, integratie met campagne management
  • Webtrends: onbeperkte correlaties, calculated en custom metrics

Laten we hopen dat Nedstat zich bij de volgende Wave heeft weten te handhaven in dit selecte gezelschap.

Daniël Markus is oprichter en directeur van ClickValue, een performance based online marketing bureau uit Amsterdam. Data driven online marketing is zijn specialisme. Van daaruit helpt hij opdrachtgevers bij het blijvend verhogen van online rendement. Naast bloggen over dit onderwerp geeft Daniel regelmatig presentaties op nationale en internationale congressen en verzorgt hij cursussen via onder andere Beeckensteijn. ClickValue bestaat sinds 2003 en is inmiddels uitgegroeid tot een middelgroot bureau met meer dan 100 nationale en internationale klanten. Opdrachtgevers variëren van corporates als SNS, Harman Kardon, NUON en NS tot toonaangevende e-businesses als Kamera-Express, New York Pizza en Lamp&Licht;.

Categorie
Tags

52 Reacties

    Bondia.nl

    Vreemd dat de eenvoud van GA als negatief wordt gezien. Uitgebreidere/dure pakketten, waarvan ten eerste vaak slechts een kwart van de functionaliteiten wordt gebruikt, vereisen veel kennis/mensen/tijd/geld en volgens mij moet je juist dát zien als een minpunt..


    28 juli 2009 om 13:17
    daniel@clickvalue.nl

    Jaap…

    Ik ben benieuwd wat je bedoelt, want ik kan je reply niet helemaal volgen.


    28 juli 2009 om 15:57
    daniel@clickvalue.nl

    Goh Jaap,

    Wat vervelend dat je zo gefrustreerd bent, maar toch begrijp ik er weinig van.

    Als je excuses aanbiedt en in eenzelfde reactie een onverletje en suggestieve opmerkingen maakt met links naar mijn referenties verwacht ik een wat inhoudelijkere verklaring. En ik hoop dat je me die privé wilt geven want ik vind het een beetje zonde van de discussie over deze post.


    28 juli 2009 om 17:11
    daniel@clickvalue.nl

    Jaap,

    Ik wil het graag met je over Web Analytics hebben. Je klompengevoel en ‘drifts’ catch ik niet.

    Natuurlijk ben ik sceptisch over de F-Wave. Het is onmogelijk om een hitparade te maken die op iedere situatie van toepassing is. De enige reden dat ik er over schrijf is dat het niewswaarde heeft en omdat veel organisaties varen op die studies. Net als Rasmussen meen ik dat mensen dat beter niet kunnen doen, maar ze doen het nou eenmaal.

    De Wave is uitstekend gedocumenteerd en alle scores zijn verifieerbaar. In die zin is Forrester onderzoek vaak erg gedegen. Deze Wave is niet anders. Ieder van de 105 criteria kan ik in het onderzoek nagaan.

    Dat de onderzoek de beschreven industriestatus hebben is misschien kwalijk, maar het is ook de verdienste van Forrester.

    Overigens heeft Rasmussen het over de Wave in de GRC wereld en je kan zijn mening over de courantheid van de aanpak niet generaliseren naar andere gebieden zoals WA. Iedere Wave heeft een andere aanpak.

    Verder vind ik je onderbouwing over de kritiek op Gartner nogal dun. Één zwaluw maakt nog geen zomer. De mening van meneer Rasmussen zegt mij vrij weinig, zeker omdat hij qua web analytics off topic is.

    Tot slot, SPSS en SAS hebben geen eigen web analytics software. En je mag mij altijd overtuigen van het tegendeel, maar alsjeblieft niet met je gezond verstand en klompengevoel. Laten we het een beetje inhoudelijk houden.


    29 juli 2009 om 16:10
    daniel@clickvalue.nl

    OK Jaap, dat wist ik niet. Bedankt voor de informatie! Ik wist niet dat SAS sinds mei 2009 weer over een web analtytics tool beschikte. Ik wist alleen dat ze sinds 2008 Customer Experience Measurement afnamen van Speedtrap.

    Mei 2009, verklaart echter wel dat ze niet in de F-Wave voorkomen. Die studie heeft namelijk 6 maanden geduurd, bovendien moet de marktomvang van de software boven de $10mln liggen (ja ik weet dat Google en Yahoo gratis zijn, maar die zijn vast toegevoegd voor de accurate portrayal of the market).

    Mei was waarschijnlijk te laat en of ze nu al aan de omvang voldoen valt te bezien. Maar ongetwijfeld zullen ze snel weer in de onderzoeken voorkomen, net als in 2006 toen ze Strong Performer waren bij Forrester en een Leader bij Gartner.


    29 juli 2009 om 18:49
    Marc

    Google Analytics (wat gelimiteerd is aan 5mil unique’s), vergelijken met nedstat/coremetrics? Als je google’s services op dit gebied wilt gaan vergelijken zal je toch echt Urchin moeten nemen ipv analytics, daarbuiten sluit Forrester adult entertainment company’s uit, die uiteindelijk bij elkaar toch de grootste klant bij allen zijn, dus om nou te zeggen dat deze cijfers uberhaupt maar kloppen? Nee.


    30 juli 2009 om 08:25
    André Scholten

    @Marc: wanneer ze de adult industrie meenemen zal Omniture zeker in marktaandeel gaan zakken aangezien zij in die sector geen klanten accepteren.

    En waarom moeten ze Urchin nemen ipv Analytics? Het feit dat het lokaal draait en je eigen data-sources kunt koppelen is de enige meerwaarde. Qua functionaliteit loop Analytics een flink stuk voor.


    30 juli 2009 om 08:46

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!