De Artist Service Provider

22 juli 2009, 02:54

Failing IndustryDe manier waarop we muziek consumeren is volop in beweging. Technologische ontwikkelingen hebben de digitale distributie van muziek mogelijk gemaakt; we luisteren volop naar mp3’s en streaming audio en downloaden net zo makkelijk iets gratis als dat we er voor betalen. Als gevolg daarvan heeft de traditionele muziekindustrie het moeilijk en is het voor artiesten lastiger geworden om langs de klassieke weg roem en inkomsten te verwerven.

Voor artiesten biedt deze ontwikkeling nieuwe kansen. Volgens het Do It Yourself-principe kan promotie, distributie en verkoop van muziek nu voor een groot deel zelf gedaan worden. Maar niet iedereen benut de mogelijkheden volledig en zal dat misschien ook wel nooit doen. Want iets zelf kunnen doen is mooi, maar kost tijd en geeft niet per se het beste resultaat. Die gedachte biedt commerciële partijen kansen door diensten aan te bieden die de artiest niet voor eigen rekening wil of kan nemen.

Een voorbeeld hiervan is Bizzevents, dat niet alleen diensten aanbiedt voor de digitale muziekdistributie en –verkoop, maar ook videoclips, flyers, ringtones, websites, fysieke CD’s en artwork zegt te kunnen verzorgen. Een breed opgezet servicebureau dus, dat focust op het digitale domein. Helaas komt Bizzevents niet erg professioneel en betrouwbaar op mij over; diensten worden summier omschreven, referenties en voorbeelden zijn met mate te vinden en inhoudelijk biedt de site kwalitatief onvoldoende informatie. Bovenal is het me niet duidelijk wie er achter Bizzevents zit en van welk zogezegd professioneel netwerk zij gebruik maakt.

Toch vind ik het een mooi concept: formuleer een aantal diensten welke de artiest afhankelijk van zijn budget en wensen af kan nemen. Ik denk dat dit de manier is waarop platenmaatschappijen anno 2009 relaties zouden moeten aangaan met artiesten: transparant en meer op basis van ‘samen doen’ dan op basis van een eenzijdige, alomvattende en vaak verstikkende overeenkomst.?De gevestigde platenmaatschappijen zouden daarmee de rol van ‘Artist Service Providers’ aan kunnen nemen en hun accent verleggen naar een benadering die wellicht hun bestaan op de lange termijn zal kunnen veiligstellen.

Foto: Ben Smith

Geert Veneklaas
Procescoordinator bij HAN

Categorie
Tags

11 Reacties

    Jonathan

    Ik denk niet dat dit zal werken. Als ik namelijk iets ‘gratis’ kan doen, waarom zou ik er dan voor betalen. Zelf kom ik uit de entertainment industrie en ik merk om mij heen dat veel artiesten een eigen microfoon thuis hebben om hun liedjes mee op te nemen en deze vervolgens op websites als Hyves, Myspace en Youtub plaatsen. Het is geen slecht concept, maar er mist iets aan.

    Misschien zou het wel werken als je bedrijven of particulieren zover krijgt het concept te sponsoren en op basis van het aantal fans de artiest te sponsoren d.m.v. een donatie. Wanneer de artiest vervolgens fans verzameld via zijn of haar Hyves, Facebook, Twitter of Myspace account en deze zich aanmelden op de website van de service, krijgt de artiest een x-bedrag. Misschien kunnen er nog meer elementen worden bedacht waardoor een artiest eigenlijk bijna ‘gratis’ zou kunnen meedoen.

    Het is natuurlijk maar een grof idee wat ik hier schets, het basis idee is in ieder geval dat je het gratis maakt voor de artiest.


    22 juli 2009 om 03:23
    Annedien Hoen

    Succes als artiest is nog steeds onverminderd voor een groot deel “een kwestie van geluk” – je ziet hoeveel half talent succesvol wordt en briljante vakmensen met een groot, onmiskenbaar talent nooit verder komen dan het schnabbelcircuit. Daarnaast is arbeidsethos waarschijnlijk van invloed en zal je als artiest, als je maar consequent genoeg aan de weg timmert, daar resultaten van oogsten. Maar ook daar zijn geen garanties voor. Die attitude en onzekere factoren zijn volgens mij nog steeds van kracht, ook al verandert de industrie qua machtsverhoudingen, distributie en overzichtelijkheid.

    Eén van de dingen die de traditionele platenmaatschappij in elk geval deed was zorgen dat het er kwam, dat goed geproduceerde album, dat artwork, die tour. Die organisatorische kracht (en discipline?) ontbreekt er vaak aan bij artiesten en dat is volgens mij waar (zoals met Bizzevents) kansen liggen.


    22 juli 2009 om 05:00
    rjvanheese

    Service providers bestaan bij de kwaliteit van hun unieke dienstverelening! Je moet onderscheidend zijn, iets toevoegen wat waarde heeft en kwaliteit leveren. Eens met @Geert dat het concept zeker iets heeft; de ‘looks and feel’ van de site kunnen beter echter zie ook bepaalde referenties die wijzen richting een bepaald genre. De markt is er schijnbaar.

    @Jonathan

    ‘Gratis’ voor de artiest bestaat niet, ergens en ooit zal de investering van de ASP terugverdiend moeten worden. Gratis muziek bestaat mijn inziens ook niet, ook de artiest ‘creeert waarde’ en verdient daarvoor een vergoeding. Maakt een ander de kosten dan zal die ook de opbrengsten opeisen en dan zijn we weer terug bij af, de tijd van de ‘wurg’contracten bij de platenlabels.

    Iig is dit een interessante discussie tussen zelf doen (artistieke vrijheid) en je laten ‘providen’. Speelt overigens in alle branches.


    22 juli 2009 om 05:09
    Martijn

    Het Do-It-Together (DIT) begint terrein te winnen op het Do-It-Yourself (DIY). Het DIY principe is een goed begin, maar mede door het internet leggen we ons de beperking van tijd op. Muziek is vluchtig en je moet op heel veel vlakken meestrijden om op te vallen. Dan is het inschakelen van partners zo gek nog niet waarmee je zaken uit handen geeft. Management, boekingen, (internet)marketing bijvoorbeeld.

    Maar wie kies je?

    En wanneer kies je voor ondersteuning?

    Vooral dat laatste… dé valkuil van muzikanten die te snel van alles uit handen geven waardoor ze grip verliezen op de c.q. hun zaak.

    Het woord ‘platenmaatschappij’ zal op de schop moeten denk ik, en ben het daarbij geheel eens met Geert dat de meerwaarde gaat liggen in services.

    @Annedien succes heeft te maken met geluk, maar absoluut niet een groot deel. Geluk kan je afdwingen. Daar ben ik van overtuigd. Zie GEM, Voicst en Moke bijvoorbeeld. Allemaal bijtertjes die hoe dan ook willen gaan voor hun muziek en muzikale carriere.


    22 juli 2009 om 07:02
    rjvanheese

    @Geert

    Iets vergelijkbaars zie je bij uitzendbureaus (uzb)/w&s bureaus (zakelijke dienstverlening). Kijk niet daar de grote jongens Randstad, Adecco etc. (die doen alles zelf) maar naar de kleine bureau’s en de (relatief) onbekende namen.

    Onze ‘artiesten’, de bekende uzbwinkels bijv. (front office) gaan naar klanten om wervingsopdrachten/aanvragen te halen en matchen deze met kandidaten. Daarachter zitten service providers, de mid en backoffice, die frontoffice ondersteunen; bijv. met hosten van kantoor, personeelsplannings en salarissoftware, arbeidsjuridisch advies, financieel administratieve zaken, etc. De serviceproviders in deze branche zitten nu veel in de hoek van de accountants-administratiekantoren die doorgaans alle branches bedienen. Daar gaan wij per september verandering in brengen, ik zal je per DM op de hoogte houden als je dat goed vindt.


    22 juli 2009 om 07:44
    Gijs Geluid

    Uit de wereld der muzikanten wordt zeer positief gereageerd op de diensten van Bizzevents. Heb er al meerdere mensen over gehoord. Vooral het basispakket (digitale distributie via de bekende jongens en een eigen webstore voor op je site en/of myspace/hyves) wordt door veel DIY aan de weg timmerende muzikanten als zeer nuttig beschouwd.

    @ jonathan zie http://www.demobooster.com


    22 juli 2009 om 08:08
    marcel Vink

    Ik ben Marcel Vink een van de initiatief nemers van BizzEvents.

    Ik lees inderdaad in de reacties de dilemma’s die er spelen in de muziek markt.

    Wat wij hebben willen doen is geen label zijn, maar laagdrempelige diensten ontwikkelen voor iedereen die muziek maakt. Ongeacht de kwaliteit moeten artiesten hun stappen kunnen maken in de muziekmarkt en niet meer afhankelijk zijn van het monopolie van labels die bepalen wat wel en niet wordt uitgebracht.

    Uiteraard zie daarin veel verschillen een artiest die muziek maakt voor buren kennissen en dorpsgenoten, die kan met de dienst toch zijn muziek in zijn doelgroep aanbieden.

    Maar ook de artiesten met chart ambitie kunnen er gebruik van maken, dus juist een hele brede doelgroep.

    Waarom niet gratis, want ja dan is het helemaal makkelijk voor de artiest. Deze inititieven zijn er vele geweest, maar uiteindelijk zie je dan toch er moet ergens geld verdient worden, dus komen er voorwaarden of 360 graden contracten of een kwaliteits selectie. Dat wilde wij juist niet wij hebben gekozen voor diensten te ontwikkelen en door deze laagdrempelig te houden te zorgen dat we de diensten kunnen blijven leveren, omdat het voor iedereen beschikbaar is.

    Wij zijn geen ei van columbus voor artiesten, wij maken geen sterren, wij proberen diensten en tools aan te reiken waar je mee aan de slag kan, zelf als artiest.

    Kwaliteit van opnames is wel een issue en ook daar hebben we geprobeerd een oplossing voor proberen te vinden op http://www.demobooster.com.

    Maar ik sta open voor kritiek en input van mensen waar we wellicht de diensten nog interessanter kunnen maken.


    22 juli 2009 om 09:12
    Geert Veneklaas

    @Marcel

    Goed dat je persoonlijk een toelichting geeft, dank daarvoor.

    Nogmaals, ik vind het een goed concept en ben benieuwd wat er de komende jaren op dit vlak gaat gebeuren. Het zal interessant zijn om te volgen hoe services als BizzEvents zich verder zullen gaan profileren; of er op basis van kwaliteitscriteria, muziekstijl (of wat voor een onderscheidend element dan ook) een segmentering gaat plaatsvinden en of gevestigde artiesten op een gegeven moment ook de overstap zullen wagen.


    22 juli 2009 om 10:26

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!