Scoble’s Building43: Het R&D department van RackSpace

16 juli 2009, 11:44

{title}Superblogger en wandelend Twitter-icoon Robert Scoble lanceerde half juni Building43 in samenwerking met/betaald door RackSpace. Het project werd in maart al aangekondigd op cNet, TechCrunch schreef er dit artikel over: ‘Scoble’s Building 43 Launching Tonight With Practical Tips For Businesses Stuck In The 90’s’.

Scoble was in Londen vorige week. Het pr-bureau van RackSpace vond dat wel een mooie gelegenheid om Scoble wat interviews te laten doen. Hieronder het interview dat ik met Scoble had. Over de toekomst van bloggen en online video, over Building43 als het R&D department van RackSpace en over zijn honderdduizend followers op Twitter: “Inderdaad, het is onmogelijk om het écht persoonlijk te houden.”

Je gaat bedrijven helpen om hun belegen sites op te poetsten naar 2009. Ging Jason Kincaid op TechCrunch wat kort door de bocht met zijn titel?

“Nee. Ik zie heel veel bedrijven met een website die eruit ziet alsof ‘ie uit 1994 komt. Ik wil bedrijven helpen om de transformatie te maken naar 2009.”

Want, dat is nodig?

“Ja. Je kunt nu, in 2009 real-time conversaties hebben met je klanten wereldwijd. Denk ook aan mobile: veel bedrijven hebben nog nooit gehoord van de Appstore van Apple. Ze begrijpen niet dat ze geld laten liggen. Veel bedrijven kennen hun weg niet in die wereld. Facebook bestond 5 jaar geleden nog niet, Twitter bestond 3 jaar geleden nog niet. Als je begrijpt hoe je die nieuwe tools kunt gebruiken, kun je er ook zaken mee doen en geld mee verdienen.

“Het is nu veel gemakkelijker dan 10 jaar geleden om een website te bouwen. Met WordPress kun je zelf aan de slag. Je hoeft niets meer te handcoden en een geek in te huren om voor jou een site te bouwen zoals dat vroeger wel moest. Bedrijven denken dat het nog steeds heel moeilijk is. Dat is het allang niet meer.

“De infrastructuur en de hosting op internet zijn compleet veranderd. Je betaalt nu met cloud computing een klein bedrag. Voor video is er YouTube, en dat is gratis. Ik zie een nieuwe wereld zich ontwikkelen, en sommige bedrijven gaan daar ook wél heel goed in mee. Maar veel ook niet.

Ik zie dit project als een R&D afdeling voor RackSpace. Zij moeten weten wat de bleeding edges in hun business nodig hebben. We praten wereldwijd met veel developers. Dat koppelen we terug aan Rackspace. Die kunnen met onze informatie nieuwe tools bouwen voor een nieuwe wereld.”

De site is gesponsord door RackSpace. Dat is de eerste zin als je klikt op de about-knop. Hoe onafhankelijk ben je eigenlijk?

“We praten nooit over Rackspace. We hebben nu 15 video’s gemaakt, alleen in de Zappos-video is de naam Rackspace een keer gevallen. We proberen te begrijpen wat bedrijven aan het doen zijn, in plaats van te praten over wat RackSpace doet. We gaan ook schrijven over concurrenten van RackSpace. Dat wordt heel erg lachen.”

Ah. Je hebt een carte blanche, dus.

“We zijn een R&D department. Bij Microsoft’s R&D department kijken ze ook naar Google en Linux. Het zal Rackspace een relevanter bedrijf maken.”

Er komt niet veel nieuws op de site, of wel?

“TechCrunch of Mashable doen het nieuws en dat doen ze goed. Er zijn zoveel mediaorganisaties die iets doen met nieuws. Kijk naar het nieuws over het OS van Google van vandaag (interview vond plaats op woensdag 8 juli, MvdB). Binnen een kwartier honderden artikelen. Wij komen er achter aan en laten zien hoe je het kan gebruiken. Een van de eerste interviews die wij tot nu toe deden was met Mark Zuckerberg van Facebook. Die had niet zoveel nieuws te vertellen, maar liet wel zien hoe je via Facebook aan je business kunt werken. Ach. Ik kan toch niet concurreren met TechCrunch.”

Je gebruikt veel online video. Video wordt nu niet geïndexeerd door Google; het is moeilijk traffic generen met alleen video. Is, met de opkomst en groeiende populariteit van Twitter, de toekomst van het web niet gewoon web-based?

“Wij doen het allemaal. We gebruiken Twitter, Friendfeed, video’s. Er zijn bedrijven die de gesproken tekst uit video’s volledig weer kunnen geven met transcript engines. Dat is echt een goed idee, dat gaan we meer gebruiken.

“We maken professionele video met veel editing en goede apparatuur. Dat doen we heel bewust. Ik vind video’s gemaakt met een Flip moeilijker om naar te kijken. Maar professionele video maken kost een hoop geld en tijd.”

Jij denkt dat professioneel gemaakte video dus de toekomst heeft?

“Ja. Het is nu al moeilijk om aandacht te krijgen voor je content. Als je mooie video maakt van goede kwaliteit, zullen mensen meer aandacht voor je hebben.”

In welke fase van bloggen en nieuwe media zitten we nu eigenlijk? Een soort transitiefase van web 2.0 naar web 3.0? Wat zijn jouw gedachten hierover?

“Blogs veranderen. Een paar jaar geleden, in 2002 en 2003, bestonden mijn weblogartikelen vaak alleen uit een paar korte stukjes met een link. Veel van die vorm van bloggen doe ik nu op Twitter. Het bloggen van vandaag de dag is meer longform. De artikelen hebben meer vlees op de botten, vaak wordt nu video of een grafiek toegevoegd. Het is een diepere media experience dan vroeger. En bloggen blijft groeien: je ziet het aan de stats van WordPress: die gaan alleen maar omhoog.”

Steve Rubel is gestopt met bloggen omdat hij er niet meer in gelooft.

“Ik snap wel een beetje waarom hij dat gedaan heeft. Maar ik vind het wel een verkeerde stap om je longform blog op te geven. In een blog kun je dingen uitleggen aan je publiek op een manier die onmogelijk is op Twitter of Friendfeed.”

Je volgt zelf meer dan 100.000 mensen op Twitter, je aantal followers heeft nog net niet de 100.000 bereikt. Ik ben nieuwschierig: kom je een beetje door je @replies heen?

“Eigenlijk gaat dat heel goed. Op mijn iPhone heb ik Tweetdeck en ik antwoord heel vaak als ik boodschappen doe of zo. Maar inderdaad, het is onmogelijk om het écht persoonlijk te houden met honderdduizend mensen. Ik ben daarom aan het experimenteren met verschillende groepen. Ik heb nu bijvoorbeeld een groep aangemaakt die veel over tech praat. Op die manier maak ik het relevanter.”

Je creëert niches binnen een niche dat een massamedium aan het worden is. In jouw geval dan…

“Ja. En ik doe veel standaard searches. Dat helpt me om in de gaten te houden wat er allemaal gebeurt.”

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!