Raboblog.nl in een nieuw jasje

13 juli 2009, 04:29

Raboblog.nl in een nieuw jasje

Rabobank Utrecht is al jaren een van de voorlopers als het gaat om de toepassing van sociale media. Het was de eerste (lokale) bank die het aan durfde om een weblog in te zetten voor de communicatie naar haar leden. Daarbij lag de focus niet op techniek maar op het enthousiasmeren van de organisatie. Terugkijkend op de stappen die de lokale bank heeft gezet (ik was hier destijds zelf bij betrokken), durf ik te stellen dat het succes voor een groot deel is te danken aan het aantrekken van een ‘social media evangelist’ die de organisatie stapje voor stapje heeft meegenomen in deze nieuwe manier van communiceren en daarvoor ook het vertrouwen heeft gekregen van het management. Afgelopen week is de weblog raboblog.nl geheel vernieuwd en ik vroeg Robert Lommers, al jaren de drijvende kracht achter de weblog, naar de stand van zaken.

Robert, kun je kort uitleggen wat raboblog.nl is?

Raboblog is het weblog van de Rabobank Utrecht die vooral de lokale en warme kant van de Rabobank Utrecht belicht. Wat doet de Rabobank voor de stad Utrecht en haar leden en relaties. Denk hierbij recent nog aan de World Press Photo (samengevat: geen productdiscussies maar meer gericht op activiteiten) afgewisseld met relevant Rabobank Nieuws, denk hierbij bijvoorbeeld aan de inzet van de MS Surface of de samenwerking van rabomobiel met Creatad.

Wanneer en waarom is raboblog.nl gestart?

Het raboblog is gestart als informatievoorziening voor leden en om online met onze leden de dialoog aan te gaan. Inmiddels is het breder getrokken en laten we aan al onze klanten en niet klanten zien hoe actief we zijn en bieden we de mogelijkheid te reageren.

Wat is het resultaat tot nog toe?

Het resultaat is vooral dat we een geweldige database van activiteiten van de laatste 2 jaar online hebben staan. Tevens is het gestart als een experiment en is het pionieren geweest, wat gebeurt als je online de mogelijkheid bied dat iedereen kan reageren? Daar was lef voor nodig. Wat we gemerkt hebben is dat we ons kwetsbaar hebben opgesteld maar dat dat dus helemaal niet negatief heeft uitgepakt. In de afgelopen 2 jaar hebben we slechts 2 keer een reactie verwijderd. Daarnaast is vooral veel liefde en vrije tijd geweest wat we in het Raboblog hebben gestopt, Ik zie het ook meer als company pride dan een strak gemanaged communicatie/marketingmiddel. En volgens mij is dat de kracht. De eerlijkheid gebied natuurlijk ook dat het geen weblog is waar 24/7 hevig wordt gediscussieerd. Maar dat hoeft ook niet. Wel hebben we inmiddels +/- 100 bezoekers per dag , dit waren de eerste 3 maanden 9 bezoekers per dag waarvan 5 van de Rabobank Utrecht. Dit geeft ook weer dat een lange adem en intrinsieke drive dus een absolute must zijn om communities/weblogs te doen slagen.

Wat is je persoonlijke visie op raboblog.nl?

Mijn persoonlijke visie is dat we met het raboblog nog meer de inhoud ingaan en persoonlijker gaan worden, wat raakt ons? en hoe ervaren wij als individuele medewerker bepaalde activiteiten/evenementen? Dus minder persberichtstijl. Ook zie ik de interactie op het Raboblog niet toenemen, wie weet zelfs afnemen maar wel via twitter. Nu al zien we dat postings worden geplaatst op Raboblog en de reacties komen naar mij en Gaby Pot via Twitter. Real time web embedden op het Raboblog zal dus plaatsvinden denk ik, en dan kan je reageren op artikelen via jouw eigen en te prefereren real time kanaal (Facebook, Twitter) en deze reacties worden dan doorvertaald naar Raboblog. Kortom visie is: meer persoonlijker en real time web aggregatie op het raboblog.

Wat zijn de plannen voor komende jaren?

We hebben nu een video kanaal, dat was al lang een wens. We publiceren video’s nu zelf met Zideomedia en we aggregeren onze video’s en gerelateerde video’s met DIK/Yubby widget (Rabobranded en ingebouwd). De komende jaren gaan we dus ook meer met video werken en ook zelf interviews maken en plaatsen. Daarnaast meer integratie met o nze lokale banksite rabobank-utrecht.nl, ledenmagazine (dichterbij) en onze ledensite ikbenrabolid.nl.

Robert en Gaby, succes met de vernieuwde website en op naar de volgende stap van lokale bank nieuwe stijl!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!