‘Mobiele content vooral populair in emerging markets’

9 juli 2009, 06:21

{title}In emerging markets als Brazilie en Mexico wordt vaker content op mobiel bekeken dan in de VS en West-Europa. Ook het bekijken van content op de PC, en de bereidheid om te betalen voor content ligt hoger in emerging markets. Dit zijn enkele conclusies uit de ‘Global Broadcast Consumer Survey 2009’ (pdf) die Accenture vorige week gepresenteerd heeft tijdens de Kick-Off van de inschrijvingen voor de Innovation Awards 2009. De resultaten van de Global Broadcast Survey komen voort uit een onderzoek waar 13,600 consumenten uit 13 verschillende landen aan hebben meegewerkt. De Consumer Broadcast Survey geeft inzicht in het gedrag en voorkeuren van consumenten, en de profilering en ontwikkeling van content distributie kanalen.

Het aantal ondervraagden dat vaker dan vier keer per week content bekijkt op de mobiele telefoon ligt in Brazilie en Mexico op respectievelijk 19 en 22 procent. In de VS is dit 10%. Vergeleken met de resultaten uit 2008 blijkt dat in de emerging markets steeds meer mensen mobiele content bekijken terwijl dit in de VS en West-Europa juist minder wordt. De onderzoekers stellen dat het mobiele aanbieders in westerse landen kennelijk nog steeds niet lukt om populaire content via een succesvol businessmodel aan te bieden aan hun klanten.

Dit zal voor een groot deel te maken hebben met de bereidheid van consumenten om te betalen voor content. In Frankrijk (44%), Engeland (37%), Duitsland (36%) en de VS (35%) ligt dit cijfer aanzienlijk lager dan in Mexico (69%) en Brazilie (63%) Naast de bereidheid om te betalen voor content zijn er nog andere mogelijke factoren die kunnen verklaren waarom in emerging countries veel content op mobiel wordt bekeken. Zo willen consumenten in emerging markets vaak content nogmaals bekijken. Televisieshows en series worden men al eerder om televisie heeft gezien worden nogmaals bekeken op mobiel. Dit in tegenstelling tot consumenten in westerse landen die content willen dat nog niet op televisie vertoond is.

{title}

Bereidheid om te betalen voor digitale content in verschillende landen

Deze bevindingen tonen aan dat het consumentengedrag steeds verder fragmenteert. De consument maakt per type content een afweging wat hij ervoor over heeft. Wil de consument betalen? Is het Advertise funded? Of een combinatie van beide. Duidelijk is dat er geen one-size-fits-all business model is.

Innovation Awards

De resultaten van dit rapport werden gepresenteerd bij de Kick off van de Accenture Innovation Awards 2009. Innovatieve concepten uit de Media, Communicatie en High Tech industrie kunnen zich inschrijven voor de Innovation Awards en zo kans maken op de ‘Blauwe Tulp’, de prijs voor het meest innovatieve concept.

Accenture opent deze week de inschrijvingen voor de Innovation Awards 2009. Tot 31 Juli kan je op website van de Innovation Awards je een concept inschrijven. Tevens heeft het publiek de mogelijkheid om een innovatief concept te tippen.

Pepijn van Kuijeren
Consultant Media & Telecom bij Accenture

Pepijn van Kuijeren is consultant in de Communication, High-tech and Media praktijk van Accenture. Hij werkt voornamelijk op adviesprojecten in telecomindustrie. Daarnaast ondersteund Pepijn de Innovation Awards die Accenture ieder jaar uitreikt. In zijn studie communicatiewetenschap heeft Pepijn ondermeer onderzoek gedaan naar de veranderingen in mediaindustrie door de opkomst van IPTV.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Zwitserse Frank

    Komt het niet vooral door het gebrek aan vaste internet verbindingen (of pc bezit) in emerging markets. Als je alleen maar mobiel op internet kunt, zul je dus ook alleen maar mobiel de content bekijken (en betalen).


    9 juli 2009 om 07:26
    mgvandenbroek

    @Zwitserse Frank: Ik weet dat wat jij zegt, in ieder geval wel geldt voor Azie. Daar ligt de infrastructuur van pc’s in de huiskamers er gewoon niet. Die stap wordt overgeslagen 😉


    9 juli 2009 om 07:28
    pepijn

    Ik vermoed dat het PC bezit in landen als Mexico en Brazilie inderdaad lager is dan in veel westerse landen. Bij mobiele content gaat het echter voornamelijk om audiovisuele content die normaal op televisie te zien is. En aan televisies geen gebrek in die landen.

    Ik denk wel dat de bereidheid om te betalen voor (mobiele) content afhangt van het contentaanbod dat via TV en PC beschikbaar is. In westerse landen krijgen consumenten eenvoudig en goedkoop toegang tot populaire content via het enorme aanbod op TV of via de PC. Hierdoor zijn consumenten minder snel bereid te betalen voor content. Het omgekeerde gebeurd in de emerging markets.


    9 juli 2009 om 07:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!