Google lanceert economie-barometer

30 juni 2009, 05:26

Google lanceert economie-barometer

Google gaat net als het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) de economische stemming bijhouden. Google lanceerde afgelopen nacht de zogeheten Google Barometer, waarmee het mogelijk is op basis van het zoekgedrag van Nederlandse internetters de trend in een bepaalde branche te bepalen.

Waar het CBS maandelijks met enquêtes het consumentenvertrouwen peilt, kijkt Google naar de balans tussen negatieve en positieve zoektermen. Internetters zoeken tijdens een recessie bijvoorbeeld eerder op ‘tweedehands kleding’ of ‘occasion’ dan op ‘galajurk’ of ‘cabriolet’. Door de zoekdata over duizenden termen thematisch te ordenen, is het volgens Google mogelijk het sentiment in bijvoorbeeld de reis- en autobranche accuraat in kaart te brengen.

Google denkt dat zijn barometer misschien zelfs beter is dan de vertrouwensindicatoren van het CBS, omdat het internetconcern de zoekstatistieken van vele duizenden internetters continu bijhoudt, terwijl het CBS voor zijn vertrouwensindicatoren steekproefsgewijs te werk gaat. ‘In theorie zitten wij dichter op de trend’, stelt Pim van der Feltz, directeur van Google Nederland.

Google bewees eerder al op basis van zoekinformatie correcte voorspellingen te kunnen doen. Zo wist Google eerder de winnaar van het Eurovisie Songfestival 2009 te voorspellen en krijgen we via Google Flu Trends inzicht hoe het staat met de wereldwijde griepepidemie.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

7 Reacties

    Marco Hendrikse

    Ik heb met name even gekeken naar de werk/banen-index. Opvallend is dat Google met name let op ‘rising searches’. Zo is er sinds medio 2007 een stijging in het zoekvolume naar het woord recruitmentbureau (dat dus in de indicator gebruikt wordt). Nou is het weliswaar een significante stijging (van nul naar iets is al snel significant), maar het is niet de meest gangbare term. Het feit dat geen gerelateerde searches kunnen worden gegeven zegt mijns inziens genoeg. Een zoekterm als W&S-bureau ligt meer voor de hand.

    Ook de zoekopdracht ‘goede baan’ heeft een plaats gekregen in de index. Er is weliswaar een opvallende piek in januari van dit jaar te zien. Maar ‘goede baan’ lijkt me meer een uiting van de meer zelfbewuste professional / werkzoeker, dan een economie-indicator.

    Hoe dan ook is dit een interessant initiatief van Google, dat ik met veel belangstelling zal gaan volgen!


    30 juni 2009 om 06:05
    Christ

    De voorspellingen worden dus gedaan op basis van twee groepen woorden. Negatieve woorden (die duiden op recessie) en positieve woorden (die duiden op groei). Wanneer je op bij de grafiek op het tekstlinkje “wat zie ik hier” klikt (rechtsboven) kun je die groepen woorden per sector bekijken. Als voorbeeld neem ik even “shopping”:

    Groep ‘negatieve’ woorden: tweedehands, outlet, voucher, kortingsbon, rommelmarkt, 2e hands, veiling, gratis spelletjes, prijs vergelijken, vergelijk, gereedschap, kampeerartikelen, goedkope kleding.

    Groep ‘positieve’ woorden: merkkleding, fashion, horloges, design kleding, galajurken, parfum, juwelen, lcd plasma tv, scooters, ijskasten, avondjurk, ipods

    Op basis van deze 25 woorden kan Google dus voorspellen hoe het gaat met het vertrouwen in de Nederlandse retail? Met slechts 25 woorden lijkt mij die onderbouwing wel wat dunnetjes… Maar goed, het zijn de boys van Google dus ze zullen er wel goed overna hebben gedacht. Of toch niet? Opvallend is dat Google de tool niet zelf heeft ontwikkeld, maar dat het Engelse bureau Essence de econmische barometer heeft ontwikkeld.

    Maar hoe dan ook: interessante ontwikkeling!


    30 juni 2009 om 07:01
    daniel@clickvalue.nl

    Met dezelfde aanpak kon Yahoo de verkiezingsuitslag voorspellen. Verder claimt Yahoo dat ze al 5 van de 6 winaar van American Idols op deze wijze goed hadden voorspeld.

    @Christ Deze methode mag dan dun lijken. Waar het om gaat is de voorspellende waarde en de robuustheid. Deze zoekvolumes zijn proxies van de werkelijkheid. Als ze hun waarde bevestigen door correcte voorspellingen, kun je ze prima gebruiken.

    Misschien is het een beetje wennen omdat het nieuw is en wat minder ‘sophisticated’ lijkt dan complexe economische indicatoren. Maar ik denk dat er veel waarde in zit en ben een fervent gebruiker van Google Insights.


    30 juni 2009 om 07:43
    Guido Thys

    Iemand enig idee waarom de barometer per 01-08-10 (of zoiets) gestopt is?


    3 oktober 2010 om 15:10
    media

    @Guido: volgens mij is de barometer nog steeds operationeel toch?


    3 oktober 2010 om 15:28

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!