Adobe User Group meeting: De nieuwste Flash Platform tools

10 juni 2009, 04:46

{title}Afgelopen week vond de 13e meeting van de Adobe User Group plaats in Pakhuis de Zwijger te Amsterdam. Adobe presenteerde er hun nieuwe tool Flash Catalyst (beta) en de laatste ontwikkelingen op het gebied van Adobe Flex en Flash Builder (voorheen Flex Builder). Flash Catalyst, codenaam Thermo, is een professionele interaction design tool voor het snel creëren van interfaces voor websites en applicaties, zonder te hoeven programmeren. Bijna 200 creatieve professionals kregen op deze bijeenkomst het nieuwste van het Flash Platform te zien.

De manier waarop designers en ontwikkelaars samenwerken wordt steeds belangrijker – en dat is precies waar Flash Catalyst op inspeelt. Designs kunnen er snel interactief mee getoond worden aan een klant, en daarna meteen uitgewerkt worden door developers, die met met de (op de achtergrond gegenereerde) code verder kunnen. Mihai Corlan en Christoph Rooms van Adobe toonden de nieuwe software aan het publiek. Daarna sprak Gerdt Brouwer over een case voor Hallmark, en het Belgische iDA-MediaFoundry liet zien wat hun eigen ervaringen zijn met de nieuwe tools. Lees verder voor links naar video’s en foto’s.

Belangrijk om te noemen is dat het hier wel gaat om beta-producten: de software is dus nog niet doorontwikkeld tot de final versie. Iets wat door de Adobe sprekers benadrukt werd, en ook vaak nog als antwoord gegeven moest worden op de vragen aan het einde van de presentaties.

Na de intro door mijzelf was het de beurt aan Adobe’s Mihai Corlan en Christoph Rooms. Adobe richt zich volgens hen met deze nieuwe software op de mogelijkheden de workflow tussen designers en developer te verbeteren. Met Flash Catalyst kunnen designers direct creaties vanuit Photoshop en Illustrator importeren, om daarna zelf interactiviteit, transities en animaties aan de compositie toevoegen. Na de creatie van dit interactieve geheel kunnen developers hier verder mee aan de slag en extra functionaliteit toevoegen om integratie tot stand brengen met servers en diensten, zonder alles opnieuw te hoeven maken: er is op de achtergrond al code gegenereerd. Wat uit de presentaties bleek is dat de gegenereerde code door de beta-fase op dit moment zeker nog voor verbetering vatbaar is.

Klik hier voor een fotoslideshow van dit evenement.

Na dit eerste deel was het de beurt aan Gerdt Brouwer (Wowww, Flex User Group), die aan de hand van een eigen case voor kaartenmaker Hallmark in ging op het productieproces, en wat de nieuwe Adobe tools aan dit proces toe zouden kunnen voegen. Het Belgische bedrijf iDA-MediaFoundry ging vervolgens in op de eigen ervaringen met Flash Catalyst en Flash Builder.

Tijdens de meeting werd ook melding gemaakt van de komende events, waaronder de volgende meeting van de Adobe User Group met als thema ‘Young Talent’ op vrijdag 3 juli – een event dat afgesloten wordt met een optionele barbeque. Updates over programma en inschrijvings mogelijkheid zijn te vinden op de website van de Adobe User Group.

Bert Hagendoorn
Specialist in positionering en groeistrategie bij BertHagendoorn.nl

Als specialist in positionering en groeistrategie heeft Bert de afgelopen 10 jaar talloze creatieve bedrijven en ondernemers in de business to business markt geholpen. Hij brengt ze naar de volgende fase met zijn zes-stappen plan voor positionering, groeistrategie en communicatiestrategie. Dat geeft ze focus, richting, strategie, een scherper verhaal, zichtbaarheid - en uiteindelijk een succesvollere business. Daarnaast is Bert oprichter en voorzitter van Dutch Digital Design: het allerbeste digitale werk van Nederlandse ontwerpers en bureaus heeft daarmee een podium in binnen- en buitenland. Zij delen het beste werk via social media, pers en events - en vertellen over de designmentaliteit daarachter. Bij de stichting zijn 30 digitale bureaus aangesloten als partners.

COMMUNITY
Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!