Boekrecensie: Bye bye consultant (Min)

9 juni 2009, 05:40

{title}Nadat managementconsultancy ResetManagement bureau RadeMakkers vroeg om een positionering, identiteit en communicatieaanpak te ontwikkelen, werd gekozen voor het uitwerken van een managementboek waarin het gedachtegoed van ResetManagement over het voetlicht zou worden gebracht. Het moest een boek worden dat iets losmaakt en reacties oproept. Dat doet dit boek wel. Bye bye consultant zou kúnnen impliceren dat je het met dit boek voortaan alleen kunt. Maar wat eigenlijk? Organisatieveranderingen doorvoeren? Daar heb je geen consultant voor nodig, is de centrale boodschap. Uit het persbericht zonder ‘wie, wat, waar, waarom & hoe’ maken we op dat het boek er is ter introductie van het nieuwe bedrijf.

Auteur Cees Min studeerde sociologie en opleidingskunde en heeft ‘veel ervaring met verandertrajecten’. Het persbericht rept over zijn ‘humorvolle oneliners’ en we komen ze tegen: ‘Houding is niet belangrijk, alleen gedrag telt.’ En ‘Als je niet met pubers kunt omgaan, mag je geen manager worden.’ Of ‘Een goede leider is een dictator.’

Het boek zelf is enorm vormgegeven. We vragen ons af of dat handig is. Wilde Min een bekende boodschap op een andere manier verpakken? Want dat kan een prima argument zijn, maar wordt niet gegeven. Bye bye consultant en het begeleidende persbericht zijn een zoekplaatje. Een gevoelboek. Doelstelling, doelgroep, boodschap? We komen er niet uit. Het is best aardig om door te bladeren, maar de mogelijkheid dat je jeuk krijgt van de populistische toon sluiten wij niet uit.

BYE BYE CONSULTANT

C. Min

Business Contact 2009