Heb jij controle over het imago van jouw merk?

8 juni 2009, 06:32

{title}De immense groei van internetgebruik en social media heeft ervoor gezorgd dat het imago steeds belangrijker wordt voor een merk. Uit vele onderzoeken blijkt dat dit imago voor een groot deel wordt gevormd door wat anderen schrijven over het merk op internet en vooral in social media. Zelf hebben we hier dagelijks ook mee te maken, omdat ondernemen tegenwoordig direct gekoppeld lijkt te zijn aan het veelvuldig tonen van wie je bent en wat je bezig houdt. Maar hoever moet je hierin gaan en wat wil je met je publiek delen?

Het succes van je merk is tegenwoordig mede afhankelijk van hoe jij je merk of persoon in social media presenteert en wat je met de comments van anderen doet. De meeste ondernemingen starten een blog, openen een Twitteraccount en zijn actief op LinkedIn, maar dat is pas het begin.

Luister via Google Alerts en Twitter Search goed naar de opinies en meningen van anderen en doe hier vervolgens ook wat mee. Het monitoren van wat er over je merk wordt gezegd, stelt je in staat ontwikkelingen rond je merk op te merken en hierop in te spelen. Tijdverspilling of een onmisbaar dagelijks agenda-item?

Dit zou zeker een dagelijks item in je agenda moeten zijn! Imago is nog altijd een key succes factor voor ondernemingen en dit geldt des te meer op internet. Dagelijks zullen klanten en collega’s op internet naar je op zoek gaan en komen hierbij altijd in aanraking met andermans meningen. Al bij het bekijken van de eerste Google zoekresultaten zal iemand een mening vormen over je merk. Het moge dan ook duidelijk zijn dat het erg belangrijk is tijd te investeren in het oppakken van problemen en kwesties die online aangekaart worden.

Als je niet actief bezig bent met het monitoren van wat er op internet over je gezegd wordt, heb je veelal geen overzicht en is het daarmee onmogelijk om de problemen en feedback goed op te pakken. Als je de volgende punten leest, vind je het dan wel de moeite waard om jouw merk online te monitoren?

  • Vind ik het belangrijk wat er online over mijn merk gezegd wordt?
  • Wat krijgt iemand te zien die mijn merk Googelt?
  • Wat zou ik willen en kunnen doen met de comments op internet over mijn merk?
  • Kan het monitoren en oppakken van online comments mij een concurrentievoordeel opleveren?

Als we kijken naar onze eigen situatie is het van belang dat ons imago goed is, aangezien dit nieuwe opdrachten kan opleveren en onze huidige klanten vertrouwen. Hoe gaan jullie hiermee om?

Niels van der Velden is Co-founder bij Social Embassy en adviseert bedrijven bij een strategische inzet van sociale media.

Categorie
Tags

9 Reacties

    Matthijs Tielman

    Interessante vraagstelling Niels. Ik ben van mening dat het essentieel is om je merk online te monitoren. Het is goed om te beseffen dat een merk alleen maar bestaat in het hoofd van de consument. Voorheen kon dit beeld gevormd worden door communicatie vanuit het bedrijf. Door de enorme overkill aan reclame zijn consumenten hier bijna immuum voor geworden, en waarderen ze de mening van andere consumenten veel meer dan corporate-communication.

    Dit maakt het naar mijn mening dus essentieel om te weten wat er over je merk gezegd wordt. Bedrijven die dit niet doen lopen volgens mij een ernstig risico en zullen ongetwijfeld een keer tegen de consequenties aanlopen.


    8 juni 2009 om 07:50
    Menno Hes

    Wij hechten zeker waarde aan online reputatie. Vanuit ons klantcontact zien we voor veel bedrijven echter veel meer. Zo geeft het volgen van online uitingen ook extra consumer insights. En waneer je echt de dialoog aangaat geldt bovendien dat dit ook de dienstverlening direct kan verbeteren. We merken dat veel bedrijven en marketing managers deze voordelen ook zien. Kennis/ervaring, tijdsinvesteringen en ROI lijken de te nemen drempels. We zien daarom dat we kunnen helpen actief te worden door advies en vooral ook door te faciliteren. Helpen de juiste plekken en comments aan te reiken opdat men zelf zo min mogelijk tijd hoeft te investeren.


    8 juni 2009 om 09:29
    Stef de Jong

    Monitoren is volgens mij stap 1 als je gebruik wilt maken van social media.

    De insights die je hiermee verzameld zijn onmisbaar om een gedegen social media marketing aanpak te kiezen.

    Vervolgens gaat het erom wat je doet met de verzamelde insights; breidt je slechts je FAQ uit op je site, zet je een webcare team op of maak je gebruik van een community manager om de community te activeren en (uit)te bouwen. Gebruik deze insights om nieuwe campagnes te versterken en in te spelen op de behoeften van je community. Zorg dat je doorlopend inzichten opdoe en hier actief op acteer.


    9 juni 2009 om 07:09
    luuk.ros

    Ik heb nogal moeite met je eerste twee stellingen: ‘De immense groei van internetgebruik en social media heeft ervoor gezorgd dat het imago steeds belangrijker wordt voor een merk.’ Hoezo? was dat imago voor de opkomst van internet minder belangrijk? Hoe heb je dat gemeten? Volgens mij is het imago altijd heel belangrijk geweest. Sterker: veel merken gaan veel losser om met hun streven naar een goed imago (zoals Heineken) sinds de opkomst van internet en social media én

    ‘Uit vele onderzoeken blijkt dat dit imago voor een groot deel wordt gevormd door wat anderen schrijven over het merk op internet en vooral in social media.’ vind ik nogal afhangen van je merk en je product. Het imago van Coca Cola wordt echt maar fragmentarisch beinvloedt door ‘wat anderen erover schrijven’ en al helemaal niet door wat er in social media over wordt geschreven.

    Kijk, als Nokia een foontje uitbrengt en duizenden gebruikers gaan ‘m online afzeiken zal dat best effect hebben, maar dan nog wordt dat imago maar een pietsie beetje aangetast (zie iphone).

    Veel marketeers denken na over de rol en betekenis van communities en social media, maar het is zeer afhankelijk van je merk of je er iets mee kunt of moet.


    9 juni 2009 om 08:24
    Paul

    Het imago van een bedrijf is miljoenen zelfs miljarden waard, in het geval van CocaCola zelfs tientallen miljarden. Hoe ga je actief en passief om met alle user generated content (UGC) op Internet?

    Om actief iets met UGC te doen moet je kennis en tijd beschikbaar hebben,. Vaak kunnen gespecialiseerde bureaus als Human Media van Isobar hierbij helpen. Bijvoorbeeld hoe je het beste een community kunt starten en opbouwen…

    Om passief UGC te volgen zijn er verschillende mogelijkheden. Een mogelijkheid is het gebruiken van Google Alerts, maar als je snel en dagelijks alle online content wilt bijhouden is een onbegonnen taak. Hiervoor zijn ook weer professioneel diensten als bijvoorbeeld http://www.clipit.nl die het leven een stuk makkelijker kunnen maken!!


    10 juni 2009 om 08:01
    Nielsvandervelden

    @Luuk

    Uiteraard heb je gelijk dat voor een multinational social media maar een klein onderdeel is van de gehele marketing strategie. Waar het voor de multinationals interessante informatie kan opleveren maar het voor de kleine en middelgrote ondernemer een andere situatie oplevert.

    Voor die ondernemer kan een verslechterd online image zorgen voor omzet verlies aangezien veel mensen eerst een bedrijf zullen ‘googlen’ voordat ze zaken zullen doen.

    @ Paul

    Dank voor het doorgeven van de dienst van Clipit. In Nederland zijn uiteraard nog de andere diensten beschikbaar als Buzzcapture. Of uiteraard met gratis tools zoals hierboven genoemd Google Alerts en Twitter Search.


    10 juni 2009 om 09:09

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!