Google wil huiskamer veroveren met YouTube XL

3 juni 2009, 04:32

{title}Google gaat een poging wagen de huiskamer te veroveren met YouTube XL. Onder druk van concurrenten als Hulu en Boxee die internetvideo niet alleen naar het computerscherm maar ook naar de huiskamer brachten start YouTube met een groot en ambitieus project om een website te bouwen die geschikt is voor gebruik op de TV.

YouTube XL is simpelweg YouTube gemaakt voor TV. Niets meer, niets minder. Het is gemakkelijk in gebruik op grote schermen met duidelijke knoppen. Op een computerscherm ziet het er wat onbeholpen uit, maar op een TV scherm is het prima. Het voelt in het gebruik nog het meest op een DVD menu.

{title}

Wat heeft YouTube XL te bieden?

Allereerst, de interface. Alles is groot en variabel in breedte zodat het goed op verschillende schermen past. Het menu is aan de linkerkant met opties voor het kijken en zoeken naar video en het bepalen van instellingen. Na het selecteren van een video kan het je bekijken, op volledig scherm kijken (ziet er trouwens prima uit) en door gerelateerde video’s scrollen. YouTube XL kan ook HD video afspelen waarvan de kwaliteit vergelijkbaar is met dat van de normale kabel. De interface doet wel een beetje denken aan die van Rabo TV.

Minder features

Maar er is niet ruimte voor alles. Zo zijn de commentaren niet zichtbaar en kunnen ze ook niet worden gegeven en zijn de echte community features verdwenen. Wat ook is verdwenen is het scrollen. Handig wat naar beneden scrollen op een TV is geen pretje. Voor de bediening van YouTube XL kan je nu al de Gmote Android app gebruiken. Binnenkort wordt ook een iPhone versie hiervan verwacht.

Strijd om de huiskamer

In principe gaat gewoon om YouTube met een nieuwe skin en voegt het geen nieuwe functionaliteit toe. Toch is het een hele nieuwe kijk en browse ervaring. Vele hebben al geprobeerd de huiskamer te veroveren waaronder PCzapper en Lamabox in Nederland, maar ook Microsoft met Media Center en Apple met Apple TV, maar er is nog steeds geen echte winnaar. Kan YouTube hiermee de strijd om de huiskamer gaan winnen?

Dit artikel verscheen eerder op Zoomz.

Remco Bron
Founder bij inBeacon

Remco is internet ondernemer, spreker en co-founder van inBeacon. Hij werkt voor klanten als KPN, ANWB, NOS, Vodafone, Sony, Leaseplan, Reed Business, Ministerie van Defensie, Oplaadpalen.nl en Rabobank. Zijn persoonlijke website is remcobron.com en hij blogt over iBeacon marketing op iBeacon-retail.nl

Categorie
Tags

5 Reacties

    richard

    wanneer gaan ze nou eens snappen dat de integratie van internet en tv nooit gaat plaatsvinden?

    Achter het internet ben ik de baas en doe ik alles op demand. Zodra ik de comp uitzet en op de bank plof, wil ik content voorgeschoteld krijgen, en op mijn wenken bediend worden.

    Die user generated crap is leuk als je even niet te doen hebt, maar als ik televisie kijk wil ik goed geproduceerde en geregisseerde programma’s zien.

    De marketeers moeten zich nu eens gaan aanpassen aan de markt, en niet OVERAL een slaatje uit willen slaan, want het wordt gewoon too f&*îng obvious.

    De zappert inruilen voor een muis? NEVER!


    3 juni 2009 om 06:16
    venturo

    Ik denk dat dit bericht warmer zit…..

    Google is reportedly holding talks with the BBC about launching an international version of the BBC’s iPlayer, supported by Google-owned video site YouTube. UK viewers can already watch BBC content on YouTube, but only in short clip format. The new project could allow viewers from anywhere in the world to watch full-length BBC shows online, for free.

    However, the BBC says there are a “significant number of obstacles” to such a scheme. Most challenging are the problems of obtaining international rights clearance for BBC content. Because of these difficulties, the BBC is claiming there are “no firm plans” for an international BBC iPlayer. However, reports that BBC director general Mark Thompson is leading talks with Google CEO Eric Schmidt suggest that the corporation is interested in the project.

    YouTube is already thought to be working with the BBC’s commercial arm, BBC Worldwide. The project could see BBC Worldwide content appear in full-length form on YouTube. BBC Worldwide already owns international licences for its content, meaning this scheme faces fewer hurdles than unified global iPlayer project. YouTube is also reportedly talking with several UK broadcasters, including the BBC, on a project to host full-length UK TV content.

    YouTube’s motivation for holding talks is to secure more premium content and so increase its ad revenues. Advertisers are typically suspicious of user-generated content, which makes up the bulk of YouTube’s catalogue. As Google attempts to cash in on its hugely popular video asset, the rush to bring premium content online is intensifying.

    YouTube is refusing to confirm reports of a global iPlayer project. However, the video site described the BBC as one of its “oldest partners”, and admitted that it has worked with the corporation on various schemes to promote and distribute BBC content in the past two years.


    3 juni 2009 om 12:37
    Remco Bron

    @Joost: Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Het is aangepast.

    @Richard: Ik begrijp je gevoel heel goed. Vraagje uit interesse; zou je wel YouTube filmpjes op je mobiel kijken? (of doe je dat al?)

    @Albert: Interessant. Wat is de bron van dit bericht?


    3 juni 2009 om 12:46
    venturo

    Remco, het doorgaans goed geinformeerde Strategyeye. Ik ben trouwens zelf betrokken bij een paar interessante hybride p2p projecten die allen dezelfde basis kenmerken vertonen als deze IPlayer. Ook in Nederland wordt er flink mee geexperimenteerd en zelfs de EBU zit op dit p2p spoor.


    3 juni 2009 om 16:42

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!