Sony lanceert Terminator Salvation Twitter Game

29 april 2009, 11:14

{title}Ter promotie van de aankomende speelfilm Terminator Salvation heeft Sony Pictures een Twitter game gelanceerd. Met de Twitter game kunnen spelers zich aansluiten bij het menselijk verzet tegen de machines. Terminator Salvation speelt zich af in het jaar 2018 en heeft een postapocalyptische setting waarin machines de overhand nemen. De film wordt buiten de VS door Sony Pictures uitgebracht tussen 27 mei en 13 juni en verschijnt in Nederland op 3 juni in de bioscopen.

Hoe werkt de game? Allereerst moet je een Twitter-profiel aanmaken en @resistance2018 volgen. Hierna log je in op 2018blog.com en volg je de tweets van @resistance2010. Vervolgens worden via twitter puzzels en vragen geplaatst, waarop je antwoord moet geven via @replies met hash tags or een RT via de blog. Vervolgens ontvang je via Twitter direct messages met je behaalde scores. Dit kunnen zowel pluspunten als minpunten zijn.

Op Twitter heeft @resistance2018 inmiddels ruim tweeduizend followers, wat internationaal gezien misschien geen astronomisch hoog aantal is. Toch vind ik dit wel een briljante game, omdat mensen op een leuke en laagdrempelige manier worden aangezet tot meedoen. In plaats van te schreeuwen met banners, posters, billboards, trailers en tv-spots zorgt deze Twitter game ervoor dat mensen zichzelf opgeven en actief aan de slag gaan met informatie die een directe link heeft met de film.

Ik zie dit initiatief ook als een begin en denk dat er nog veel meer mogelijk is met Twitter en games. Een simpel voorbeeld is Major Nelson van Microsoft (Xbox), die regelmatig codes weggeeft op twitter waarmee je gratis games kunt downloaden voor de Xbox 360. Ook de grote game publishers doen steeds meer met twitter en geven invites of codes voor de beta van een game weg.

Ik kan me voorstellen dat twitter ook veel mogelijkheden biedt voor Alternate Reality Games (ARG), die vaak worden ingezet voor de lancering van grote pc of videogames. Daarnaast kunnen virtuele characters uit games ook via twitter updates plaatsen om het contact met de fans te onderhouden of kunnen er realtime updates uit MMO’s worden geplaatst op twitter.

De mogelijkheden zijn bijna eindeloos en ik denk dat zolang twitter blijft groeien, er ook steeds meer kansen voor Twitter games zullen komen. Enerzijds om extra functionaliteiten te bieden aan en contact te leggen met bestaande communities en fans. Anderzijds ook om ook mensen buiten deze groepen te benaderen en bij hen een bepaalde interesse op te wekken of betrokkenheid te brengen. De Terminator Salvation Twitter game vind ik in ieder geval een mooi begin!

Cem Yildiz
Strategic Sales Manager bij Ubisoft

Strategic Sales Manager bij Ubisoft en binnen deze functie verantwoordelijk voor digitale distributie, sublicensing, in-game advertising en strategische partnerships. Daarnaast oprichter van World of Goals en G4M3.nl.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Peter Bonjernoor

    Een soort online tekstadventure dus – cool!


    29 april 2009 om 14:24

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!