Kloteklant = droomklant?

26 april 2009, 08:35

{title}Afgelopen week zat ik bij een relatie te praten. Eén van zijn eerste klanten omschreef hij als een ‘duiventil’. Er is daar al jaren zoveel verloop dat hij elke paar maanden opnieuw langs kan komen om van alles uit te leggen. Minimaal twee keer per jaar krijgt hij de vraag wat voor contract ze nu eigenlijk met hem hebben en steeds mag hij komen opdraven. Toch vind hij het geen rotklant, want doordat het zo’n duiventil is en er veel verloop is heeft hij al tientallen nieuwe klanten gekregen. Mensen die vanuit die organisatie voor zichzelf begonnen en ook zijn diensten zijn gaan afnemen of mensen die hem bij hun nieuwe werkgever hebben geïntroduceerd. Hij stelde zelfs dat deze ene klant voor een groot deel verantwoordelijk was voor het succes van zijn onderneming, omdat er zoveel verloop was.

Zelf had ik er nog nooit zo naar gekeken. Wel vermarkt ik bepaalde producten graag aan een groep interimmers. Als je een goed product hebt in de online recruitment industrie is er een beperkte groep interimmers / freelancers die zeer veel van het ene naar het andere bedrijf gaat. Een goede propositie kan zich via deze groep erg makkelijk verspreiden (hoewel het natuurlijk altijd begint met een goede propositie).

Maar dit kan dus ook via bedrijven die bekend staan als ‘hoog verloop’ bedrijven. Ze worden vaak gezien als vervelende klanten, want ze kosten zoveel tijd. Daarnaast is het vaak een drama om er binnen te komen, zeker als je wat ingewikkeldere producten met een langere sales cyclus hebt. Immers komt het vaak voor dat je contact weer net weg is voordat het contract ondertekend is. Ik heb in het verleden om die reden wel eens zo’n klant opgegeven, nadat ik voor de derde keer opnieuw moest beginnen vanwege het vertrek van mijn contactpersoon.

Toch kunnen deze ‘vervelende’ klanten dus erg nuttig zijn bij het verspreiden van je product. Er gaat een soort natuurlijk viraal aspect van uit. Goed om mee te nemen in je berekening van de klantwaarde: het verloop en de nieuwe leads die daar automatisch uit voort komen.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

1 Reactie

    PetersOpinion

    Valt iets te zeggen voor deze strategie onder de voorwaarde dat de duiven wel de gelegenheid hebben gehad om je te leren kennen. Ook is het erg afhankelijk van je dienstverlening. Persoonlijk ga ik toch liever voor de langere relatie, maar een feit is en blijft dat het raadzaam is om ook een vertrokken contactpersoon te blijven volgen. Een tevreden klant is en blijft een potentiële ambassadeur.


    26 april 2009 om 18:26

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!